Bardóczi Sándor a Blaháról: A térkő segítheti is a fásítást

Lokál

A Blaha Lujza tér átépítése nyomán nem úgy zöldült ki a placc, ahogy sokan szerették volna, de erre aligha lett volna lehetőség. A fák száma viszont így is gyarapodott és a burkolat is a növényeknek kedvezőek alakult át – erről is beszélt Budapest főtájépítésze a nekünk adott interjúban. 

MN: A Blaha Lujza tér felújítása kapcsán valószínűleg sokan azt képzelték, hogy abból egy klasszikus park lesz, gyeppel, bokrokkal – azután csalódtak, hogy nem így történt. Gondolom, ezt azért nem lehetett megcsinálni, mert ez még mindig egy zsúfolt közlekedési csomópont, rengeteg gyalogossal?

BS: A Blaha forgalmi csomópont, ahol csak a tömegközlekedőkből napi 200 ezren fordulnak meg, és ugye még nem nyitott meg a Corvin Áruház a felújítást követően. Készült egy olyan terv is, amely azokat a területeket alakította zöldfelületté, és azokat is kiemelt kazettákban, amelyek éppen nem esnek a nagy forgalmi csapásokba, így ezeket kevésbé használják. Az előzetes tervek is arról szóltak, hogy maximum azt lehet elérni, hogy ez egy fásított köztér lehet, de senki nem parkot képzelt el ide, pont a gyalogos, kerékpáros, autós és közösségi közlekedési forgalom miatt. 

Vannak olyan szabályok is, hogy magasabb épületek közvetlen közelében tűzoltó felvonulási utat kell biztosítani, amit szintén nem lehet figyelmen kívül hagyni a fásításnál. Így jött ki az, hogy mennyi növényt, mennyi zöld felületet, mennyi fát ültethetünk a térre, és nyilván nehéz elmagyarázni az embereknek, hogy az összes ilyen tájépítészeti alkotás sokféle szempont alapján értelmezhető: ha elültetjük a fákat, akkor az is idő, amíg ezek a fák megnőnek. Azt is fontosnak tartom jelezni, miért nem ültetünk eleve nagy fákat: számos nagyon rossz példát tudunk mutatni arra, mennyivel nő meg a kockázata annak, hogy ezek az idősebb fák az első évben elpusztuljanak.

Blaha_top_story_lead.jpg

 
 
A Blaha Lujza tér a felújítás előtt 

MN: Azt mondták, a Blahán a tér új borítása több helyen is olyan lett, hogy most átereszti a csapadékvizet a fák gyökereihez.

BS: Igen, a téren a sötétebb burkolatú felület egyáltalán nincs vízzáró alépítménnyel ellátva. Ez az úgynevezett szivacsváros koncepció része: ami a Blahán történt, abban nem is a felszín az igazán érdekes számukra, hanem ami a felszín alatt van, ez az úgynevezett szerkezeti talaj, avagy Stockholm-módszerrel való ültetés, ahol a nagy sziklagörgetegek közé mosunk be termőréteget. Ahogy nőnek a gyökérzetek, úgy mocorognak ezek a kövek, és állandóan lazán tartják ezt a közeget. Tehát egyrészt van talajlevegő, másrészt ez egy nagyon jó befogadó közege a nagyobb mennyiségű csapadéknak is, amit aztán a növények fel tudnak venni, és ettől jobban nőnek. Ez is most egy városi kísérlet, amelyben azt nézzük meg, hogy ha így létesítünk tereket, akkor mennyivel tudnak gyorsabban nőni a fák.

MN: De a laikus nem tud kétfajta térkő között különbséget tenni.

BS: A térkőhasználatról szokás pejoratívan beszélni. Különösen az uniós források felhasználásának első ciklusában nagyon sok olyan városközponti tér újult meg, ahol semmi mást nem csináltak, mint hogy az aszfaltot lecserélték térkőre. Közben nincsenek növények, nincs fásítás, stb.

Viszont a térkő segítheti is a fásítást: míg egy aszfaltburkolat teljes mértékben vízzáró, addig egy térkő burkolatnak vannak fugái, azok általában homokfugák, és ha az úgynevezett cementkötésű talajréteget (CKT) nem építik be alá, mert nem kell autókra méretezni és teherbíróvá tenni, akkor alatta is vízáteresztő marad. A növény mindig megkapja azt a vizet, ami egyébként elfolyna a csatornába, és nem tudna hasznosulni ott helyben. Ha viszont a növény fel tudja szívni, akkor párologtatni is fogja, és így csökkenteni tudja a hőséget lokálisan.

 
A Blaha Lujza tér a felújítás után, 2023 áprilisában 
Forrás: Facebook/Karácsony Gergely

A Bardóczi Sándorral készült teljes interjút a főváros zöldítéséről (a hosszú változatot, amelyből ez a blokk részben kimaradt) elolvashatják a Magyar Narancs 2023. augusztus 30-i számában, vagy online előfizetéssel ide kattintva: 

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.