Öröm, boldogság és dráma: rajzanak a dunavirágok Budapesten

  • narancs.hu
  • 2017. augusztus 9.

Lokál

Ellepik az Ephoron virgók a fővárost és ez azt mutatja, hogy a dolgok jó irányba haladnak.

Oké, nem a dolgok haladnak jó irányba, hanem a Duna vízminőségének alakulása. Ugyanis a fentebb megnevezett helyes kis kérész csak tiszta, oxigéngazdag vízben fejlődik ki. Tehát ha a dunavirág egy kilencedik kerületi lámpa körül rajzik augusztus 8-án este (mint az alábbi képen), az annak a csalhatatlan jele, hogy a Duna vize tiszta. A rovarok egyébként négy évtizednyi vízszennyezéssel sújtott hiátus után jelentek meg újra a Dunán 2012-ben.

Dunavirágrazjás a kilencedik kerületben

Dunavirágrajzás a kilencedik kerületben

Fotó: MTI

Este 9 óra körül jönnek elő, a folyó felszínéről visszaverődő fényt követve.

A nőstények felfelé, tehát folyásiránnyal szemben repülnek a folyót követve, végkimerülésig, aztán utolsó leheletükkel a vízbe petéznek és csendben, feltehetően boldogan távoznak az örök vadászmezőkre.

Ebből következik, hogy a fővárosi dunavirágrajzásban mégis van valami szomorú, sőt drámai. Ugyanis sajnos a városi fényszennyezés a védett rovarok millióinak vesztét okozza. A nőstényeket a lámpák, reflektorok, buszmegállófények magukhoz vonzzák, így szegénykék a parton, még méltatlanabb esetben a betonon, petehagyás nélkül pusztulnak el.

false

 

Fotó: Herve.paques/CC

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.