Pákozdi-félsziget

Hősök és istennők

  • - legát -
  • - turcsányi -
  • 2001. május 17.

Lokál

Noha hullámok nem csapkodják minden oldalát, a helyet félhivatalosan Szúnyog-szigetnek nevezik - hivatalosan Pákozdi-félszigetnek -, és a Velencei-tó környékének talán legizgalmasabb terepe. Mondhatnánk, ezen a helyen minden adott, ami az idegenforgalomban tényező lehet, de a dolog sántít, mivel éppen a környék lényege, a fürdés az, ami itt lehetetlen.

Most azonban, amikor még hideg a víz, a Szúnyog-sziget verhetetlen vonzerő a vidéken - pikáns geológiai mutatvány és madármegfigyelő Mekka vagy emlékműves-múzeumos történelmi helyszín, de tekinthetjük gasztronómiai élménycentrumnak is messzi földön híres halászcsárdája nyomán. A csárda mellett pedig ott a kikötő, ahol kishajó kelleti magát.

Történelmi terepasztal fiúknak

"A táj egyesíti magában a három legfontosabb tájképző elemet: a hegységet, a síkságot és a nagy vízfelületet. Emiatt természetes és kiváló hadászati lehetőséget kínált történelmünk folyamán többször is a budai út védelmére, ma pedig a történelmi emlékezésre." Ez a szöveg a Tájak, korok, múzeumok kiskönyvtár az 1848-as csatára emlékező füzetkéjében olvasható - az első pákozdi csata 1593. november 3-án volt, amikor Pálffy Miklós, Nádasdy Ferenc és Zrínyi György császári színekben vitézkedett a török ellen -, arról azonban szemérmesen hallgat a kiadvány, hogy az ún. "új emlékművet", vagyis a Szúnyog-szigeten található, az egykori csatatér fölé magasodó hatalmas oszlopot 1951-ben avatták fel, és "a győzedelmes csata napját, szeptember 29-ét, népköztársaságunk kormánya a Magyar Néphadsereg Napjának nyilvánította". Mindez a pákozdi csata történelmi jelentőségét nem csökkenti, ez volt az 1848- 49-es szabadságharc első nagy ütközete, amely ugyan csekély "hadiértékkel" bírt, erkölcsi és politikai szempontból azonban óriási eredménynek számított a további küzdelmek során.

Az égbe nyúló emlékmű jelenleg igen lepusztult benyomást kelt, néhány kőlap hiánya szemünkbe szökik, a dicsőséget hirdető szöveget pedig cetli takarja Vigyázz! Balesetveszély! felirattal. Az obeliszk lábánál múzeum hever, emlékház, betonból és vasból.

Kívül tágasabb, gondolja a belépő. Ám markáns megállapítása nyilvánvalóan nem a fogadtatásra értendő, hanem az épület belterére, mely inkább szerénységével tüntet. A kiállítóhelyiség egy légterű, síkban három lépcsőfokkal borzolt terem, üvegfalú tárolók az írott emlékek fénymásolatainak meg egy kevéssé kies zug a korabeli uniformisokba öltöztetett babáknak. Fegyverek erre-arra, nem gúlában, mint táborozáskor, inkább a falon többfelé, szerénylőn. Tudható, az akkor itt fölvonult magyar szabadságharcosoknak sem egyenruhája, sem egységes, fegyvernemenkénti fölszerelése nem volt. Ezzel együtt a látottak még ennél is esetlegesebbnek tűnnek.

A lélek volt akkor az egy csakugyan, de amikor ez az emlékház kinyílt, éppen egy másikat használt a magyar, most is ezt nyűvi, csak a pántlika lett rajta több kicsit.

A fogadtatás, mintha épp belül lenne tágasabb, nagyon is szívélyes. Az őrnő, pláne, ha gyereket lát a betérőkkel, a hely fő attrakciójához kalauzol, betanult, hát hogy is, ám átélt s gördülékeny kísérőszöveggel a gombnyomásig kísér.

Úgy bizony, nyomásra indul a terepasztal, rajta a környék vize és domborzata, ahogy egykor, és a csapatok: nagyon kicsi, átlátszó sakkfigurák, huszár a huszár, gyalog a gyalog, vörös a magyar, zöld az ellen, a futóról gondolnánk Jellasics, a gyáva, de sokkal több van belőle, hogy ez igaz legyen. Monoton géphang, valami rádióbemondó darálja, hogy volt, mikor itt emberek védték a hazát, a szabadságot. A szöveg megfelelő fordulatánál a megfelelő színű paraszt kigyúl, a felnőtt elébb, a kölök utóbb ódalog el. A rádióbemondó magában beszél.

Maradjunk finomak: a szellem a palackban marad.

Hiába a friss levegő, hiába a Velencei-tó látványa, az élőnek látszó sziklák - a helyet konkrétan Mészeg-hegynek nevezik -, a történelmi emlékezés minősége lehangoló. Fene tudja, miért, de érezni a helyszín egykori mesemondóinak - Farkas Mihály, Czinege Lajos - leheletét. A negatív szellemidézés nyomán, mondhatnánk, kopár sziget, de szerencsénkre az emlékmű lábánál ez alkalommal nemcsak a múzeum hever, hanem tizenegy istennő is. Úgy tűnik, ezúttal nem tudunk leszakadni az ötvenes évekről.

De ki az ötvenes évek istennője?

Marilyn Monroe, Gina Lollobrigida, Ferrari Violetta vagy Olga, a donyecki bányászlány? Közel sem. A korszak istennője francia: áramvonalas, pneumatikus és ma is lenyűgöző. 1955 és 1975 között gyártották sorozatban és számtalan változatban. Hivatalos elnevezése: Citro‘n DS, és innen már csak egy szójátékra - a DS franciául egybeolvasva déesse, azaz istennő - a mennyország.

Magyarországon a Citroën DS mindig is ritka látványosságnak számított, mivel fénykorában csupán néhány példány került az országba. Ennek ellenére jól ismerhettük a típust, a hatvanas-hetvenes években nem akadt olyan francia film, amelyben ne szerepelt volna nagy mennyiségű DS, arra azonban még a legelszántabbak sem gondolhattak, hogy egyszer eljön az az idő, amikor nálunk is felsorakozhatnak ezek a járművek. Élő egyenesben, ráadásul a pákozdi emlékműnél.

Az esemény hátterében a Citroën DS márkaklub (a hivatalos elnevezés: Citroën ID-DS és Peugeot 404 Baráti Kör) áll, amelyet tavaly alapított meg egy pápai fanatikus, Bartalis Dénes. "Ez egy kötetlen baráti társaság. Nincsenek feltételek, legfeljebb annyi, hogy szeressük ezeket az autókat. (Az >>D) Az első találkozónkat Pápán rendeztük meg tavaly augusztus 20-án, ott még csak öten voltunk, a másodikat decemberben Ócsán, erre már hatan érkeztünk. Ott határoztuk el, hogy idén jobban aktivizáljuk magunkat."

Persze szó sincs arról, hogy a pákozdi DS-találkozó is a többi márkaklubhoz hasonló sátoros ünnep volna. A program gyakorlatilag folyamatos rajongásból áll, amelynek csúcspontja kétségkívül a közös fotózás az obeliszk tövében, hiszen, ahogy azt az egyik klubtag megjegyezte: Egy DS-nél csak több DS lehet szebb!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.