A nyitva tartás a márciusi és októberi félüzem mellett hat hónapra szorítkozik. Az egész napi üzemeltetés húsz éve alakult ki, amikor a délutáni nyitáskor már hosszú sor türelmetlenkedett. A hétköznapi teljes nyitva tartás megtérülés szempontjából határeset, a lézengés pedig még inkább elbizonytalanít. Kevés olyan lelombozó tevékenység képzelhető el, mint egy ködös hétfő délelőtt arról érdeklődni a karbantartóknál, hogy egy emberrel is elindítják-e az Isar Jump-csónakot. Ezt belátva
a közeljövőben jelentés
készül annak megállapítására, nem volna-e ésszerű később nyitni. Egyébként igen, elindítják, a menetárak meghatározásánál a kiindulópont az az összeg, amely mellett így is megéri. Így jutottak el a 3-500 forinthoz. A belépő 300 forint, 120 cm alattiaknak, kerekes székeseknek ingyenes. Ha külföldi példákhoz hasonlóan bent mindent ingyenesen lehetne kipróbálni, a kapunál 2-3000 forintot kellene elkérni. Ennyit a vendégek már csak azért sem fizetnének, mert 25 százalékuk semmire nem ül fel. Nyugaton a városon kívüli nagy centrumokban akár egy napot is eltöltenek, ott ugyanaz a jegyár arányaiban már nem tűnik olyan magasnak. Ennek ellenkezőjét, az ingyenes beengedést már próbálták, de a gesztus nem növelte az élményszerző kedvet, a kieső pénzt a látogatók inkább megspórolták.
Az itt dolgozók a különféle pótlékokkal együtt a magyar átlag körül keresnek. Felvételnél előnyt élveznek a fiatalok, akik mind a modern játékok, mind a tinédzser törzsközönség nyelvén jobban értenek, mint a régebben nagy számban alkalmazott nyugdíjasok. A legidősebb munkatársak munkaviszonya csaknem egyidős a parkkal. A legrégebben itt dolgozó Hullámvasút-kocsivezető húsz év alatt 216 ezer menetet teljesített, mintegy 200 ezer km-t vezetve ezzel.
A Vidám Park jelenleg a főváros tulajdonában lévő részvénytársaság. Önfenntartó, állami részről anyagi támogatást nem élvez. Nem kell a terület után bérleti díjat fizetnie, de viseli annak minden költségét. Tari Julianna jónak tartja az együttműködést a Fővárosi Önkormányzat tulajdonosi és kulturális bizottságával, mely a jóváhagyási és kontrolljogot közvetlenül gyakorolja. A park nyeresége növekvő, tavaly 22,5 millió forinttal zárt az adózás után. Az energiaszámla nyáron magas, eléri a két és fél millió forintot havonta. Külföldi játékot néhány évre tudnak bérbe venni. A tavaly
húsz kamionon
érkezett Looping Star, az átforduló vasút egyértelműen kedvenc lett. Titkon régóta vágynak még egy szabadesés-toronyra, de az ára mellett az is nehezíti a beszerzés esélyét, hogy az új fejlesztésekből kevés bérelhető darab kerül forgalomba. A fejlesztés érdekében jelentős mennyiségű hitel felvételére is sor került, ebből valósulhatott meg a hullámvasút indóházának felújítása. A pálya 150 köbméter faanyagának kicserélési költsége meghaladta az 50 millió forintot. Ugyanennyibe került a 95 éves, Europa Nostra-díjas körhinta rekonstrukciója, melynek költségeihez Ráday Mihály alapítványa is hozzájárult. A trafóház kapacitása már nem elegendő, új állomás létesítése is tetemes összeget igényel, csakúgy, mint a háború előtti épületállomány megóvása és a bejárat modernizálása. Első a biztonság, előnyt élvez minden javítás, karbantartás. Naponta átvizsgálják az összes berendezés pályáját. Meghibásodás vagy rossz állapot miatt 1962 óta nem történt baleset. Akkor az óriáskerék tengelye törött el, ketten kiestek. Az ötvenegy éves fennállás alatt két fiatal halt meg, mindkét eset az áldozat hibájából történt. A fémszerkezetes ciklon 1974-ben érkezett. A szerelvények három-három kocsival mentek, vezető nélkül. Még ez évben két alkalommal is előfordult, hogy a látogató kimászott, vagy túlságosan kiemelkedett menet közben. Az ezután még 14 évig működő szerkezetet elhasználódás miatt bontották le.
Az egy év alatt itt megforduló legtöbb fizető száma 2,7 millió volt, mára ez egymillió körül stabilizálódott. Az igazgatónő szerint ennek nem az az oka, hogy a park időközben elavulttá vált volna. Véleménye szerint
harminc éve mások voltak
a közönségszokások, és nem volt konkurencia sem. Szerinte itt is csak az a visszaesés tapasztalható, ami a színház, a mozi esetében. A két éve, ha minimálisan is, de növekedésnek indult látogatási tendencia azt mutatja, hogy ez az élmény mégis más. Egy számítógép sem viszi például a gyereket 25 méter magasra, hogy onnan leejtse, mint ahogy az álomhajó, amelynek hatvan tonnája negyven embert bír el, értéke pedig egymillió márka. (Az álomhajó bérleti díja titok.) Az eddigi Pirat nevű hajóhintához képest újdonságot jelent, hogy ez elektromos meghajtású, nem a lendület viszi, így kevésbé viseli meg a gyomrot. Cserébe fejre állít, viszont ezt rácsozattal védve teszi. A szakember szerint az óvintézkedés gyakorlati jelentősége nem sok, ennél a sebességnél egy pohár víznek se lenne ideje kiömleni. A valódi biztonságot mindenhol a hasfogó kar garantálja.
A megfigyelések szerint a magyarok más állampolgároktól eltérő módon szeretnek vidámkodni. A beszerzői csoport külföldi útjain mindent kipróbál, ami bérlet szempontjából szóba jöhet. Ritkán, de előfordul, hogy kudarcot vall valami, amiről azt gondolják, biztosan beválik. A Bécstől kölcsönkapott Sombrerót például vissza kellett adni, itthon nem tetszett, hogy kocsijai túl sok fordulatot tesznek. Nálunk alig volt vendége, a Práterben azóta is nagy siker.
Nem tudni igazán, hogy létrehozható-e kelet-európai viszonyok között egy japán vagy amerikai szintű nagypark. Sem Prágában, sem Varsóban nincs a mienkhez hasonló állandó létesítmény. Egyedül a moszkvai Gorkij-parkhoz lehet viszonyítani. A vezetőnő úgy gondolja, bár nyolc-tíz játékot le kellene már cserélni, nincs szégyellnivalónk. Az utóbbi években egyre több gondot fordítottak a vécék, a park rendezettségére is.
Értékrendbeli akadályok is
mutatkoznak. Hagyományőrző parkból nem lehet EuroDisneyt csinálni. Kétséges az is, hogy a magyar átlagkereső áldozna-e jóval több pénzt a világszínvonalú, természetesen rendkívül drága újdonságok igénybevételéért. Jelentősen terjeszkedni sem tudnak a felüljáró, illetve a Nyugati pályaudvar és általánosságban a belvárosi lét miatt.
Úgy tűnik, a Vidám Park hatalmas energiával próbál két ellentétes irányba haladni. Igyekszik lépést tartani a múló idővel, miközben szíve szerint tán megállítaná. Ha tárgyat kellene választani, ami a túlhaladottságot szimbolizálja, eséllyel indulna a konzolon halomban porosodó műanyag vámpírfog, amit egy fémkádból kifogott, sárga olajfestékkel mázolt fahallal lehet megnyerni. A gyerek mégis szerette, pedig Pottert hagyta félbe érte.
Kempf ZitaVolt szezon
XIX. század - "Itt látható Döbler, a világ legnagyobb eszkamatörje, akit még Goethe is megcsodált!" - hirdette a kikiáltó azon az egykoron mocsaras-legelős területen, melyet Mária Terézia rendelésére Tréfa János erdőcsősz ültetett be akáccal és eperfával. Tavasztól őszig itt telepszenek le a vándormutatványosok, kócevők, szemfényvesztők, medvetáncoltatók és képmutogatók. Bértolongók keltik a hangulatot. Csodaként mutogatják a fonográf, a telefon, a fényképezőgép, a rádió elődjét. Híres Barocaldi és Beketow cirkusza, a Kreinz-féle körhinta, melyet lovak hajtanak. Madárfejű Lajcsika, Számoló Laci, Antonio, a tűznyelő, a bolha- és törpecirkusz mind-mind karriert csinálnak. Egyszóval a Fókusz műsor elődje látható. A hely az itt kapható tormás virsliről (Wurst) kapja a vurstli nevet.
1910 után - Megérkezik a bajor Meinhardt család, és megnyitja az Angol Parkot. A következő években felépül a sárkányvasút (barlangvasút), az elvarázsolt kastély, az amerikai magasvasút (hullámvasút). Kevésbé ízléses találmányok is létesülnek, mint az alpesi falu, a japánkert és Velence kicsinyített mása, de itt állítják ki Feszty Árpád körképét is. A háború után kialakuló víkendmozgalom miatt egyre kevesebb a látogató. A park orosz kézre kerül, a lepusztult Vurstli egy utcányi zugra szorul vissza.
1950-es évek - A Fővárosi Tanács egyesíti az Angol Parkot és a Vurstlit, fejlesztések kezdődnek. Megépül a hernyó, a robogó és a viharvasút. A barlangvasútban János vitéz története elevenedik meg. Folyik a munkaverseny, az újító mozgalom.
1960-as évek - Baleset az óriáskeréken, kigyullad a hullámvasút. Megépül a tükör útvesztő, játéktermet nyitnak, hódít a flipper. A dolgozók társadalmi munkában padokat ácsolnak, kertet rendeznek óvodáknak. A Vidám Park ´67-től önálló vállalat.
1970-es évek - Meghozzák az Ámor expresszt és az olasz gyártmányú ciklont. Megszüntetik az ingát, mert többen rosszul lesznek rajta. A Nyugati pályaudvar terjeszkedése miatt el akarják költöztetni a parkot, a Kacsóh Pongrác úti felüljáró miatti területvesztésért kártérítést kap. Feláll az óriáskerék (szovjet gyártmány, 31 m magas). 1979-ben egy piromániás felgyújtja az elvarázsolt kastélyt, ami porig ég.
1980-as évek - 5 forint a belépő, a szabadtéri játékokat lefedik, télen is nyitva tartanak. Ekkor a látogatók száma megközelíti a hárommilliót. Devizahiány miatt csak magyar gyártókban lehet gondolkodni, így készül el a Hully Gully. Az elvarázsolt kastély újjáépítéséhez a Disney-parkba utaznak a tervezők.
1990-es évek - Németországból lízingelik a Piratot, leég Piroch Gábor kaszkadőr biznisze, a Western Park. A bevétel meghaladja a 117 milliót. 7 milliós adózás után ekkor 17 millió forint a nyereség. Vállalkozók egy nyugati típusú konkurencia létesítését tervezik Törökbálinton, Fanny Park néven. A Vidám Park hétszeres Kiváló Vállalat. Két körben is sikertelen pályáztatás (pedig másodjára a főváros még a Fehér úti kiserdőt is hozzácsapja) után a privatizációról letesznek, egyszemélyes részvénytársaság alakul. Az öt legöregebb játékot műemlékké nyilvánítják. A körhintáról 17 réteg festéket kaparnak le, ennyiszer próbálták toldozgatni az idők során. Színdinamikai látványterv alapján folyik a festés, az autók piros, a körjátékok zöld, a padok egységes fehér színt kapnak. Csak a hullámvasutat nem fogják soha lefesteni, biztonságtechnikai okokból (a legkisebb repedést is rögtön észlelni kell).