Psota Irén emlékparkot nyitnak a 8. kerületben

  • MTI
  • 2021. május 10.

Lokál

A legendás színésznő egykori szülőhelyén.

Zöld közösségi térrel bővül Józsefváros a Szigony utca és a Tömő utca találkozásánál a Corvin Innovation Campus irodafejlesztés keretében; az emlékparkot Psota Irénről, a nemzet színészéről nevezik el. A lombos fákkal, különleges vízjátékkal és közösségi funkciókkal ellátott zöldövezet várhatóan jövő ősszel nyílik meg. Az épület körül futó Apáthy István utca árnyas fasorral, kiszélesített járdákkal és modern lámpákkal frissíti fel a környék látványát. - olvasható az ingatlanfejlesztő cégcsoport MTI-hez hétfőn eljuttatott közleményében.

A Corvin Innovation Campus irodaház a Corvin Sétány közvetlen közelében, a Szigony utca, Tömő utca, Apáthy István utca és Balassa utca által határolt területen épül. A komplexum főbejáratánál valósítja meg a fejlesztő a több mint 1500 négyzetméteres emlékparkot, amelyet a Tömő utcában született Psota Irén, kétszeres Kossuth-díjas, Jászai Mari-díjas, érdemes és kiváló művészről, a nemzet színészéről neveznek el.

 A Psota Irén emlékpark fákkal, trópusi faanyagból készült ülőhelyekkel, közösségi funkciókkal valósul meg. A sokoldalú, színpadon és filmen egyaránt sikeres színésznő tiszteletére egy emléktárgyat is elhelyeznek a helyszínen. A terület központi eleme egy vízjátékkal kialakított találkozóhely lesz. A vízjáték téliesíthető, így ősztől a hideg hónapokban műalkotásként díszíti a bejárathoz vezető utat. Az új emlékparkban színes növénytakaró, cserjék és árnyékot adó lombos fák teszik a járókelők számára természetközelivé a környéket. A csaknem 30 ezer négyzetméter irodaterületű Corvin Innovation Campus első üteme várhatóan 2022 őszére, míg a második fázis 2023 harmadik negyedévére készül el.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.