Kiállítás

Régi otthonkánk

Szoc Deko - Textília

  • - kovácsy -
  • 2013. január 6.

Lokál

Különös, és nehéz volna azt állítani, hogy felemelő érzés múzeumi körülmények között, lezárt ügyként szembesülni saját személyes múltunk egyre több alkotóelemével.

Nem felemelő, de azért megnyugtató, hogy bizonyos tárgyak fogságából lassan kikerültünk, a többi meg, ami így-úgy, véletlenül a környezetünkben maradt, átértelmeződik, és már nem is magára a korra utal, hanem velünk együtt mintegy visszatekint rá. Ideje volna például egy írószer- vagy irodatörténeti kiállításnak, és nem is kell visszamenni a lúdtollhegyező késig vagy a porzóig, épp elég érdekes már az írógépszalag, az indigó, az átütőpapír, sőt lassan a Tipp-Ex betűkitörlő kence is ahhoz, hogy az egérkattintgatás fölényéből mosolyoghassuk meg ifjúkorunk begyűrődött másolópapírjait.

Meglepne, ha ez a múzeum nem rejtegetne efféle tárgyakat is, hiszen egy kimeríthetetlen árukészlettel rendelkező, ráadásul igen tág időhorizontú szatócsáruház benyomását kelti, amelynek a raktáraiból tetszőleges kiállítások összeállításához elő lehet bányászni a szükséges darabokat. Igaz, ez a mostani, amiről szó lesz, részben külső - sőt, részben "lakossági" - anyagra támaszkodik, ahogy az ugyanebben a sorozatban egy éve megrendezett Metalika című - érdeklődésünk szeszélyes spektrumából legnagyobb bánatunkra kimaradt - időszaki kiállítás is, amely a Kádár-korszakban keletkezett fémtárgyakat tette közszemlére a házilag buherált giccstől az art deco utánérzésekig.

Most egy sor textilneműt láthatunk, amit magunkon viseltünk, vagyis inkább a felmenőink, vagy ami a környezetünket borította be, tehát az általuk a szűkös lehetőségek között megformált világot. Tulajdonképpen meglepő, hogy ennyi idő után is ilyen nyomasztó tud lenni az első benyomás, amikor még csak a kopott vagy éppen hisztérikusan élénk színeket, az esetlen formákat érzékeljük csupán. Az ilyenkor szokásos nyomás nehezedik a mellkasra, tompa keserűség, a valahai mozdulatlanság súlya a kedélyre.

Élhetőbb, szerethetőbb iramot diktált akkoriban a divat - olvassuk a bevezető szöveget. Inkább úgy rémlik, hogy a bezártság éppen a nyugati divat dühödt követésére sarkallt, amit persze mérsékelt tempóra fékezett a hazai kínálat bővülésének a lassúsága. Mire a 60-as években Magyarországon is elkezdték árulni az itt divatcikként viselt orkánkabátot, orkándzsekit, már a fél ország beszerezte másodkézből, csempészáruként. A Trapper farmer pedig valósággal (a korabeli haladó ifjúság által persze joggal lesajnált) ideológiai engedményként tűnt fel egy olyan időszakban, amikor már a magyar lemezborítókról is visszaköszönt a pop art, viszont amelyre nem enyhülő haraggal gondolnak visz-sza mindazok a nők, akik hiába keresték a boltokban a 36-os konfekcióméretet.

A kiállítás nemcsak az értékelő megjegyzésektől tartózkodik, hanem a tárgyak alapinformációinak a közlésétől is, amit ezek megállapíthatatlansága részben talán indokol, viszont a látogató akár kíváncsi is lehet arra, hogy az adott steppelt pongyola, téli kiskosztüm, gumis nyakkendő vagy szuszpenzor milyen évjáratú. A rendezés azonban a jelek szerint inkább egyfajta hangulati kompaktságra törekedett, láthatóan odafigyelve a többnyire mellőzött különlegességekre is, mint például a "katonadivat". Így kerül ide az idők során több jelentésváltozáson is átment gázálarctáska (borzalmas, közkeletűen vicces megnevezésétől eltekintek), amelynek a fityegő szalagjairól aligha tudja mindenki, hogy az alapfunkcióban a harci helyzetnek (például atomvillanás balról) megfelelően lepelként, köpenyként és ruhaként egyaránt használható vegyvédelmi öltözék rögzítésére szolgált.

Miközben fájdalmasan hiányzik a kínálatból a bebújós, kulcscsontmagasságban az elejét a gallér aljához két gombbal rögzíthető "olasz ing", a férfidivat soron következő slágere, a nyárias, olykor sokzsebes ingkabát, vagyis kiving (kívül hordható ing) több példánnyal is képviselteti magát, sajnos gondosan összehajtva, ami elrejti műszálas NEVA (ne vasald!) jellegüket is. Tapsot érdemelne a Gellért Szálló egykori, romantizálóan köpenyszerű piros-fekete portásöltözéke, de elvonja a figyelmünket nem is az elöl-hátul kivágott, magas szárú fűzős és vágott kismamacipő, hanem valami egészen riasztó, vaskos fröccsöntött talppal ellátott ormótlan női lábbeli - valóban kiérdemelte, hogy önálló posztamensén hüledezhessük körbe. Hangulatfestő elemként kitettek egy pár kalocsnit (az egyszerű nép nyelvén kalucsnit) is, talán nem is sejtve, hogy az állatorvos- és inszeminátorkörökben kedvelt sárcipő mindmáig beszerezhető.

A terem lakberendezési felében igyekszünk ugyan csak a textilneműre figyelni, de előtérbe tolja magát itt egy pille- vagy tamtamszék, ott egy lemeztartó a kor kínálatával, amott pedig Az Én Könyvtáram ifjúsági könyvsorozat a maga nyomorúságos logójával, viszont Robinsontól Ivanhoe-n át Svambránia nagy titkáig (Lev Kasszil) ívelő beltartalmával. Van azért bőven subaszőnyeg, naptáras konyhai falvédő, virágmintás székhuzat és nagy pöttyös cekker. A sztár viszont a dörzsölős barnásszürke textilbevonatú fésülködőasztal. Ez a kiállítás interaktív mozzanatából, a rengeteg teleírt post-it lapocska szövegéből derül ki: "Ilyet akarok!", "Nekem is kell ilyen!" - írják az alighanem félig serdült látogatók. Az idősebbek is elragadtatják azért magukat: "Ettől a pöttyös nyakkendőtől elkezdett rokizni a lábam." "A szerelem és az orkán örök!" Az utóbbi szentencia birtokában sietősen távozunk, mielőtt belesüppednénk ebbe a lassan édesbússá szelídülő tojáshéjfotel-világba.

Magyar Kereskedelmi és Vendéglátó-ipari Múzeum, nyitva 2013. február 3-ig

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.