Séta

Párhuzamos történetek

Lokál

Irodalmi sétát rendezett Nádas Péter nagyregénye alapján egy lelkes germanista, Hollósy-Gecseg Attila, aki egy kiscsoportnyi elszánt érdeklődővel együtt vállalta a téli időjárás viszontagságait.

A rácsodálkozásoktól valójában mentes "kincskeresés" az ismertség jóleső érzésével és befogadható mennyiségű, jól adagolt pluszinformációkkal lett teljes. A német nyelvű vezetés - amelynek tavasszal várhatóan nemcsak folytatása, de magyar változata is lesz - a regény kulcsfontosságú házától, a Teréz körút 11.-től indult, majd némi kitérővel a Szent István parkon és Újlipótvároson át a Lukács fürdőig tartott. Az alkalmi minigruppe szemrevételezte a Demén Samu tervezte úri házat, amelynek regénybeli részletes leírásában már megismertük az építész ars poeticáját; megnéztük Szemzőné dr. Arnót Irma otthonát, ahol Gyöngyvér cselédszobája is van - igen, az a szoba! -, felidéztük, hetente hányszor, és mely napokon folyt termálvíz a városrész csapjaiból; illetve megcsodáltuk Szapáry Mária panorámateraszos lakásának helyét, ahonnan, ha minden igaz, egészen a Lukácsig ellátni.

Kellemes, de nem meglepetés, hogy a város története és a Párhuzamos történetek találkoztak, miközben idézetek vetítették elénk a fikció tereit. A regény topografikus követése mindenképpen érdekes, persze a nádasi miértek birtokában még inkább. Amihez nem szükséges sem kis, sem nagy csoport, elég a három kötet fantasztikum.

Tematikus sétából annyi van már, mint égen a csillag. Kedvünkre válogathatunk a speciális idegenvezetések közül, akkor is, ha véletlenül a város szülöttei, lakói vagyunk. Az olvasmányélményeken alapuló alternatív városnézés azonban mindig személyesebb, és pont ezért talán kevésbé közösségi program. Mert lehet, hogy egyedül nyomozni Nádas helyszínei után már kattantság, annak viszont első osztályú.

Goethe Intézet, december 9.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.