Séta

Párhuzamos történetek

Lokál

Irodalmi sétát rendezett Nádas Péter nagyregénye alapján egy lelkes germanista, Hollósy-Gecseg Attila, aki egy kiscsoportnyi elszánt érdeklődővel együtt vállalta a téli időjárás viszontagságait.

A rácsodálkozásoktól valójában mentes "kincskeresés" az ismertség jóleső érzésével és befogadható mennyiségű, jól adagolt pluszinformációkkal lett teljes. A német nyelvű vezetés - amelynek tavasszal várhatóan nemcsak folytatása, de magyar változata is lesz - a regény kulcsfontosságú házától, a Teréz körút 11.-től indult, majd némi kitérővel a Szent István parkon és Újlipótvároson át a Lukács fürdőig tartott. Az alkalmi minigruppe szemrevételezte a Demén Samu tervezte úri házat, amelynek regénybeli részletes leírásában már megismertük az építész ars poeticáját; megnéztük Szemzőné dr. Arnót Irma otthonát, ahol Gyöngyvér cselédszobája is van - igen, az a szoba! -, felidéztük, hetente hányszor, és mely napokon folyt termálvíz a városrész csapjaiból; illetve megcsodáltuk Szapáry Mária panorámateraszos lakásának helyét, ahonnan, ha minden igaz, egészen a Lukácsig ellátni.

Kellemes, de nem meglepetés, hogy a város története és a Párhuzamos történetek találkoztak, miközben idézetek vetítették elénk a fikció tereit. A regény topografikus követése mindenképpen érdekes, persze a nádasi miértek birtokában még inkább. Amihez nem szükséges sem kis, sem nagy csoport, elég a három kötet fantasztikum.

Tematikus sétából annyi van már, mint égen a csillag. Kedvünkre válogathatunk a speciális idegenvezetések közül, akkor is, ha véletlenül a város szülöttei, lakói vagyunk. Az olvasmányélményeken alapuló alternatív városnézés azonban mindig személyesebb, és pont ezért talán kevésbé közösségi program. Mert lehet, hogy egyedül nyomozni Nádas helyszínei után már kattantság, annak viszont első osztályú.

Goethe Intézet, december 9.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.