E heti nyomtatott lapszámunkban a 1927-től működő vasutas távolsági buszos társaság történetét meséljük el. Részlet a cikkből:
A MÁV mint a legerősebb hazai vállalat gyakorlatilag monopolhelyzetben volt a vasúti szállítás területén, mégsem nézte jó szemmel azoknak a kis cégeknek és vállalkozóknak a mozgolódását, akik a közúti fuvarozásból próbáltak megélni. 1926 végén összesen 234 autóbusz, 2305 teherautó (és 6752 személyautó) volt Magyarországon, bár ennél sokkal több „kvázi-busz” működött: a fuvarosok gyakran játszották ki a vonatkozó szigorú szabályokat azzal, hogy 15-20 embert vittek teherkocsival – természetesen engedély nélkül. De a MÁV is hamar felismerte a közúti áru- és személyszállításban rejlő lehetőségeket, ezért az illetékes miniszterhez fordulva azt kérték, hadd alapítsanak egy, a vasúti forgalmat kiszolgáló fuvarozási céget, amely vasúton belül működne, de önálló, részvénytársaságként. A Magyar Vasutak Autóközlekedési Vállalat Részvénytársaság (Mavart) 1927. január 8-án alakult meg 2 millió pengő alaptőkével.
|
Hét éves működése alatt a Mavart folyamatos veszteséget produkált, ami ugyan évről-évre csökkent, de a részvényeseket nem hatotta meg. Így aztán mindenki örömmel fogadta, hogy 1935. január elsején megszűnt a részvénytársaság, miután a MÁV 100 százalékos tulajdonossá vált, a vállalat pedig a vasúti üzemként működött tovább. A váltás anyagi biztonsággal járt, mert igaz, hogy ettől fogva minden bevétel a vasúté lett, de a veszteséget is MÁV állta. Mindenesetre a spórolás már a névadásban megmutatkozott: a Mavartból Mávaut lett kizárólag azért, hogy nem kelljen újrafényezni a buszokat, teherautókat; a járművek oldalán díszelgő, nagyméretű „MAVART” feliratú logót a lehető legkisebb anyagi ráfordítással, egy betű cseréjével és egy ékezettel varázsolták „MÁVAUT”-tá. Az pedig senkit sem zavart, hogy ez rövidítésként nem működött, a társaság hivatalos elnevezése ugyanis Magyar Királyi Államvasutak Közúti Gépkocsiüzem lett.
A friss Narancsban olvasható cikkünkből kiderül az is, hogy a MÁVAUT aranykorát csak egy hajszál választotta el a pusztulásától, hogy miért cserélték Mercedes-emblémákat vörös csillagokra, hogy a MÁVAUT miért maradt forgalomban 1970-ig.
A Narancsot megtalálják az újságárusoknál, nagyobb élelmiszerboltokban és a benzinkutakon, de még jobb, ha előfizetnek rá.