Tekervényes történet - A nyakkendő

  • - kovácsy -
  • 2007. december 20.

Lokál

Néhány generációval ezelőtt még a legkézenfekvőbb ajándékok közé tartozott a férfiruházat egyetlen olyan darabja, amelynek nincs semmiféle praktikus funkciója, mégis rendületlenül tartja magát az elegáns - vagy éppen a laza - megjelenés nélkülözhetetlen kellékeként. Fegyelmezetté, távolságtartóvá, ezáltal persze vonzóvá is teszi a megjelenést, ráadásul kifejezésre juttathat ezt-azt viselője lelkivilágából.

Néhány generációval ezelőtt még a legkézenfekvőbb ajándékok közé tartozott a férfiruházat egyetlen olyan darabja, amelynek nincs semmiféle praktikus funkciója, mégis rendületlenül tartja magát az elegáns - vagy éppen a laza - megjelenés nélkülözhetetlen kellékeként. Fegyelmezetté, távolságtartóvá, ezáltal persze vonzóvá is teszi a megjelenést, ráadásul kifejezésre juttathat ezt-azt viselője lelkivilágából.

*

Valószínűleg Horvátországban, a Száva menti Davor községben sem az az aratás normális megkezdésének normális menete, hogy a helyi hagyományőrzők népviseletben és népdalokat énekelve emelgetik a kévéket, miközben XVII. századi egyenruhába öltözött huszárok nyargalásznak közöttük. Hogy ez idén júlusban mégis így történt, egy land art akció része volt: hamarosan megjelentek az aratógépek - fölöttük meg egy helikoper, kamerával -, és óriási nyakkendőformát hasítottak a rozstáblába.

Az eseményt szervező Marijan Busic kieszelt már látványosabb megmozdulásokat is: hatalmas nyakkendő a pulai aréna köré csomózva, négyezer kilométer hosszú kravátli körben, a horvát határ mentén. Tervez egy még hatalmasabbat: a valamikori pannon tenger partvonalán helyezne el egy gigantikus nyakravalót. Õ ugyanis az Academia Cravatica szervezője és ötletgazdája, azé a kulturális egyesülésé, amely Horvátországot a nyakkendő szülőhelyeként kívánja elhelyezni az európai kultúrában.

A vonatkozó vizsgálódások persze már kimutatták, hogy a nyakkendő régebbi találmány, jól felismerhető például a hadba vonuló katonákon a Traianus római császár haditetteit látványos, spirális domborműláncolatban bemutató, i. sz. 110 körül állított oszlopon. Aztán a harminc éve felfedezett kínai "agyaghadsereg" harcosai viseletükkel további háromszáz évvel korábbra tolták a nyakkendő létezésének bizonyíthatóságát. (Az egyiptomiak is gyanúsak: mintha szándékosan fordulnának félre, hogy ne lássuk, mi van a nyakukon.) Egyesek a nyakban viselt, különféle díszítő, rangot jelző tárgyakkal rokonítják.

A horvátok azt a történelmi tényt helyezik etimológiai érvelésük (hrvat, horvat, chorvat, crovat, krawat stb.) mögé, hogy XIII. Lajos francia királynak volt egy horvátokból álló zsoldos regimentje, és ezek a nyalka huszárok viseltek egyfajta nyakravalót, amely felkeltette a francia felső körök érdeklődését, ezek pedig a horvátokról nevezték el a viseletet.

Tisztességes magyar ember persze nem dől be ezeknek a tévképzeteknek, hiszen egyfelől tisztában van azzal, hogy az etimológiai gyökereket a török-magyar korbács szó körül kell keresni, tudomásul véve persze a jelentésváltozás követhetetlenségét, másfelől viszont azzal is, hogy azok a huszárok ott, francúz földön, akikből Richelieu bíboros létrehozta a könnyűlovasságot, igazából magyar legények voltak, csak éppen névleg a horvátok közé sorolta őket a történelem és Wallenstein herceg önkénye. Akárhogy is, a horvát vonal bizonyult az erőteljesebbnek, amiben része lehet a magyar érvelés töredékességének is. Déli szomszédaink alaposan elhúztak: a német Külügyminisztériumban tavasszal kortárs horvát művészek művei boncolgatták a nyakkendő-tematikában rejlő mélyebb tartalmakat.

Tény, hogy a XIV. Lajos személye körül tevékenykedő udvari emberek között már ott volt a "cravatier", akinek az volt a dolga, hogy nap mint nap bő választékban kínálja föl a Napkirálynak a ruházatához illő darabot. Az udvari módi több száz darabos nyakravaló-arzenál kialakítására ösztönözte az uralkodó környezetét. De része lett a mai nyakkendőre még egyáltalán nem emlékeztető, a korábbi zsabókkal rokon csipkebetétes öltözékkiegészítő a katonai "divatnak", az egyenruháknak is, úgyhogy viselésének egyik jelentősebb módosulása egyenesen egy csatához kötődik. A németalföldi Steinkerque melletti ütközetben a váratlan támadás arra kényszerítette a francia tiszteket, hogy nyakravalójukat amúgy hevenyészett módon épp csak felkapják, a végét pedig kabátjuk gomblyukába húzzák, ami a divat új irányzatához - és a nyakkendőtű elterjedéséhez - vezetett. A továbbra is körülményes napi toalett egyszerűsödését a katonáknál a kemény állógallér ("stock") hozta magával, amelyet aztán ki lehetett egészíteni kendővel is, ráadásul méltóságteljes, büszke benyomást keltett, harci körülmények között viszont erősen próbára tette a hadfiak állóképességét. Ezután egyfelől a hosszú, sálszerű, másrészt a háromszögbe hajtott, majd összetekert kendő különféle viselési módozatai felé mozdult el a divat.

A nyakkendő érzületet, elkötelezettséget kifejező szerepe a francia forradalom idején erősödött föl, amikor a forradalmárok fekete, ellenfeleik fehér kendőt viseltek. Időközben az angolok is rákaptak a kravátli divatjára, amely az időközben lassan kialakuló, mai értelemben vett öltöny viselését egészítette ki, folyamatosan egyszerűsödve, de lehetőséget kínálva az egyéni ízlés szeszélyeinek is. Viszont a ma használatos nyakkendő csak a húszas években nyerte el mai formáját és a megfelelő tartást biztosító szabásmintáját, miután korábban már több különféle típusa is elterjedt, mint például a brit "ascot" vagy a csokornyakkendő. Ekkortájt jelentek meg a különféle fegyvernemekhez tartozást, bizonyos egyetemek elvégzését jelző nyakkendőszínek és -csíkozások.

A ruhadarab néhány évtizeden keresztül különösebb változások nélkül élte nemesen öncélú életét. Olyannyira nem számított már különleges vagy ünnepi ruhadarabnak, hogy Magyarországon is hozzátartozott minden valamirevaló iparos vagy előmunkás hétköznapi, sőt akár munkahelyi viseletéhez. Időközben megjelentek különleges változatai: háromszög formájúak vagányoknak, apacsoknak, cserkészeknek, cowboyoknak, mely utóbbiak aztán madzagnyakkendőre cserélték - ez viszont valamiért az MDF köreiben örvendett népszerűségnek a vad 90-es években. Néphadseregünk a barna műanyag, ráadásul gumis változatot alkalmazta a katonák kimenő öltözékében, rockzenészek körében pedig több hullámban is hódított a keskeny bőrváltozat. Manapság a tréfás kedvűek a legelvetemültebb minták közül válogathatnak, mert minden van: Maci Laci-s, keresztrejtvényes, halálfejes, távirányítós, stonehenge-es és miatyánkos.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.