Mi lesz a Néprajzi Múzeummal?

Ugrás a semmibe

Lokál

Úgy zár be a Néprajzi Múzeum, hogy leendő új helyén, a Felvonulási téren még egy kapavágás sem történt. A 250 milliárdosra hízott Liget Projekt több eleme is meghiúsult már, de Kemecsi Lajos igazgató állítja: 2021 közepére teljes pompájában üzemel majd a múzeum a Városligetben.

Az eddig kevés kézzelfogható eredményt, ám annál több vitát és civil ellenállást generáló városligeti nagyberuházás a saját csigatempójához képest felpörög az év utolsó hónapjaiban. A park átszabását három kisebb „pilotprojekttel” indítják, és még karácsony előtt elkezdhetik ásni a Néprajzi Múzeum gödrét az 56-os emlékműnél, erre már kiírták a közbeszerzést. A mélyépítés megkezdése azért sietős, mert amíg a Kossuth térről elköltöző múzeumnak nincs hova menni, addig Polt Péterék és Handó Tündéék sem költözhetnek be. A park teljes rehabilitációja azonban tovább csúszik, egyes részei felújításának nyilvánvalóan az a célja, hogy a 2018-as választások előtt játszótérnek és kutyapancsolónak örülhessen a nép.

false

Őszapó, kis vöcsök

A közparkot jelenleg fenntartó és a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházást lebonyolító Városliget Zrt. egy ideje – nagyjából a zöldfelület méretéről kirobbant vita és Persányi Miklós zöldügyi miniszteri biztosi kinevezése óta – úgy tesz, mintha soha nem lett volna szó múzeumi negyedről, hatalmas múzeumépületek felhúzásáról vagy fák kivágásáról, és a Liget Projekt valójában leg­inkább a történelmi platánok, a fel-felbukkanó őszapók, zöldikék és kis vöcskök kényelmét szolgálná. Miközben az épületekről alig esik szó, a fantáziadúsan elnevezett, 2018 márciusáig abszolválandó „első ütemben” népszerű parkrendezési munkákkal törnék meg az ellenállást. November első hetében mindenesetre kidöntésbiztos, az átlátást akadályozó fekete borítású fémkerítéssel választották le a „kutyaélménypark”, a sportpálya és a Vakok kertje munkaterületét, ezzel jó egyhektárnyi területet dugtak el a nyilvánosság tekintete elől. De megkezdik az Olof Palme Ház műemléki rekonstrukcióját is, amit a Mészáros Lőrinc-közeli Épkar Zrt. végez el. Az első ütemben hetven fát ültetnek a szeptember végén végre nyilvánosságra hozott városligeti faápolási protokoll alapján. A különleges játszótérrel kiegészített Vakok kertjét, a pancsolós kutyaparkot és a sportpályák építését nehéz ellenezni, abban ugyanis mindig is egyetértés volt, hogy a Városligetet meg kell újítani. Ugyanakkor az első ütem értelemszerűen nem független a második és harmadik ütemtől, vagyis a múzeumépítéstől: a Tilos Rádióban például a tájépítészeti munkálatokért felelős Garten Studiót vezető Szloszjár György gyakorlatilag elismerte, hogy a sportpályák jobb helyen lennének az iskolákhoz közelebb, az idén porig rombolt Közlekedési Múzeum helyén. (Ott viszont a Magyar Innováció Háza nevű valamit építik majd fel. Az vezetett ide, hogy a projektgazdák beismerték: a Közlekedési Múzeum gyűjteménye nem fog elférni a rekonstruált épületben, az ország egyik legnépszerűbb múzeumát ezért kiköltöztették inkább a Kőbányai úti Északi Járműjavítóba rozsdaövezeti beruházásként.) A Ligetvédők pontosan ezen az alapon tiltakoztak a helyszínen az első ütem megkezdése ellen, noha a park rehabilitációját szükségesnek tartják. Közleményük szerint ezúttal a tüntetésen „csak egy kisebb atrocitás történt, egy biztonsági őr megrugdosott egy aktivistát, de a többiek beavatkozására hamar abbahagyta”, a rendőrség viselkedése viszont aggályos volt, mert „többszöri kérés ellenére sem biztosította a helyszínt”.

Nézzük, hogyan állnak az épületek, pontosabban hogyan nem. A Petőfi Csarnok és a Hungexpo-épületek lerombolása viszonylag sima ügy volt – bár az azbesztmentesítéssel akadtak problémák –, az épülettervek sorsát viszont nem volt egyszerű követni a projekt alakulása során. Például emlékszik-e még valaki a Fotó- és Építészeti Múzeum kockaépületeire, amelyek a rossz nyelvek szerint azért kerültek a süllyesztőbe, mert nem tetszettek Orbán Viktornak? Az Építészeti Múzeum azóta egyébként a Magyar Művészeti Akadémia fennhatósága alá került, Fekete György akkor kapta meg a koncepció kidolgozásának nemes feladatát, amikor leköszönt az elnöki posztról. A múzeum a Városligethez közel, a volt BM Kórházban lesz. De nem csak a kockák mentek a levesbe. A Dózsa György út és az Ajtósi Dürer sor sarkára egy francia építésziroda fiatal szakemberei terveztek letisztult, de kissé rideg házat a Néprajzi Múzeumnak – ezt úgy dobták ki, mintha soha nem is lett volna. A helyére építené fel újra a kormány a Városligeti Színházat a Narmer Építész Stúdió tervezésében: a színházépület tervezési díja növekszik, a megvalósítást bizonytalan időre elnapolták. Meglepő lehet, de még mindig a Liget Projekt része a PeCsa helyét elfoglaló, a japán SANAA által tervezett hatalmas tömegű Új Nemzeti Galéria és Fudzsimoto Szu futurisztikus palacsintaépülete, a Magyar Zene Háza. Hivatalos, sőt még félhivatalos információnk sincs erről, de a Liget Projekt „kremlinológusai” jó ideje azon az állásponton vannak, hogy a drága, a magyar építőipar képességeit meghaladó és homályos tartalmú zeneház felépülése nem biztos, a Szépművészeti Múzeummal egy szervezeti és gyűjteményi egységbe tartozó Új Nemzeti Galéria viszont presztízskérdés a Szépművészetit is igazgató miniszteri biztosnak, Baán Lászlónak. A két épület kivitelezéséről a Városliget Zrt.-nél érdeklődésünkre annyit mertek mondani, hogy „jövőre indulnak”, kész épületek „2019–2020-ban” lesznek. Mindeközben a projekt része lett az állatkert bővítése, amire hol Pannon Park, hol Biodóm néven hivatkoznak. A fővárosi bü­dzsét terhelő hatalmas csarnoképülettől azt várják, hogy felhúzza az állatkert téli látogatottságát. A dóm alapkövét már letették. Kézzelfogható eredmény még a tavasszal átadott három Feszl Frigyes-pavilon a lerombolt bódésor helyén. A pavilonmásolatok egyenként mint­egy 100 millió forintba kerültek. Az egyikbe beköltöző dizájnshop egy Népszava-cikk szerint a nyár végéig sem bírta, és érdeklődés hiányában bezárt, úgyhogy a felszabaduló pavilonba beköltözhetett a fagylaltárus.

false

Hozzáérsz, elporlad

Van egy épület, sőt épületegyüttes, amely a városligeti múzeumépítés forradalmi gondolatának aranyfedezete, mégis kevés szó esik róla – miközben a Liget Projekt legkevésbé problematikus eleméről van szó, hiszen valós, szakmai igényt elégít ki egy indokolt és átgondolt beruházással, a kivitelezése pedig már a magasépítési fázisban jár, a ház 2018 márciusára szerkezetkész lesz. A Városliget közvetlen közelében barnamezős beruházásként a 2007 óta rohadó Szabolcs utcai kórház helyén húzza fel a Strabag-csoport – szintén a Narmer Építész Stúdió tervezésében – az Országos Múzeumi Restaurálási és Raktározási Központot (OMRRK). A jókora, mintegy 30 ezer négyzetméteres épület négy térszint alatti emeletén tárolja majd a Magyar Nemzeti Galéria és a Szépművészeti Múzeum összevont gyűjteményét, valamint a Néprajzi Múzeum teljes műtárgyanyagát. A három térszint feletti emeleten ugyanezen intézmények res­tau­rálási részlegei kapnak helyet. A közelben lévő régi izraelita kórház – utóbb betegfelvevőként működő – imaházában látogató- és konferencia-központ lesz étteremmel és egyéb közösségi funkciókkal. A Freund Vilmos tervei alapján készült nagyobb kórházépületből hozzák létre a Közép-európai Művészettörténeti Kutatóintézet (KEMKI) bázisát. Nem véletlen, hogy a kutatóintézet neve nem cseng ismerősen; csak 2018 második felében kezdheti meg működését, írta érdeklődésünkre a Szépművészeti Múzeum. A kutatóintézet a Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria alá fog tartozni, a két múzeum egyesített adattára másfél millió darabos kutatható dokumentumanyagot tesz ki. Ez tartalmazza a Képzőművészeti Lektorátus gyűjteményét, illetve az Artpool két éve a Magyar Nemzeti Bank értéktár programjának részeként megvásárolt, 1965 és 1991 közötti gyűjteményét – a másik felét Klaniczay Júlia és Galántai György alapítók ingyen ajánlották fel az államnak. Klani­czay akkor azt mondta a Magyar Nemzetnek, álmaik netovábbja valósul meg, amikor kísérletet tehetnek a harmincévi nonprofit működés intézményi keretek közötti folytatására. Állítása szerint az Artpool élő archívum marad a KEMKI-n belül is. Ahogy most megtudtuk, a KEMKI-ben összesen 20–25 főt akarnak majd foglalkoztatni. Mellékszál, de megjegyzendő, hogy a Magyar Művészeti Akadémia hasonló méretű művészeti kutatóintézetet hozott létre 2015-ben: a Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézetet Kocsis Miklós jogász-közgazdász vezeti, jelenleg mind a hat tudományos munkatárs a Budakeszi úti Hild-villában kutatja a magyar művészet jelenét.

Visszatérve a műtárgyraktárra és restaurálási központra, a körülbelül 20 ezer négyzetméternyi raktártér régi problémákat old meg. Ahogy azt Fábián Mária, a Néprajzi Múzeum műtárgyvédelmi és restaurátori főosztályának vezetője a Narancsnak elmondta, a raktárhelyük jelenleg a Kossuth téri épületben, valamint a törökbálinti Depóban bérelt térrel együtt 5 ezer négyzetméter, ez megy fel 8 ezerre. De a restaurátor-műhelyek alapterülete is lényegesen nagyobb lesz. Azon túl, hogy az eredetileg a Kúriának épült Kossuth téri ház alkalmatlan arra, hogy korszerű múzeum működjön benne, a Néprajzi Múzeum legnagyobb problémája az volt az utóbbi években, hogy a kis raktárhely miatt nem tudták a tárgyaikat magas műtárgyvédelmi sztenderdek szerint tárolni, továbbá helyszűkében nem gyarapíthatták kellő mértékben a gyűjteményüket. Fábián Mária a textilgyűjteményt hozta példának: előfordul, hogy egy tucat síktextil egymáson pihen, vagyis ahhoz, hogy a legalsót kiemeljék, az összeset meg kell mozdítani. „A törökbálinti raktárbérlés is kényszermegoldás, és hiába tettünk meg mindent, műtárgyvédelmi szempontból nem megfelelőek a körülmények.”

Az új raktárépület 2018 márciusában szerkezetkész lesz, de az első műtárgy csak a raktárpolcok szakszerű kialakítása után, 2019 tavaszán indulhat útjára, mondta Fábián Mária. „Összesen mintegy 250 ezer műtárgyat kell elköltöztetni, ez hatalmas szakmai kihívás, az előkészítés évek óta zajlik. A gyűjteményünkben sok a gyenge megtartású, háncsból, száraz fűből készült tárgy, ezek könnyen porlanak, egy-egy műtárgy a nem szakszerű mozgatástól szabályosan eltűnhet. Speciális kalodákat, megtámasztó szerkezeteket fogunk használni, mert minimálisra kell csökkentenünk a rázóhatást.” A muzeológus a Városliget Zrt.-vel és az építészekkel közös szakmai munkát pozitívan írta le, már 2014-ben látott alaprajzokat, a múzeum szakemberei aktívan részt vehettek a tervezés különböző fázisaiban.

 

A félcső

Ugyan az Új Néprajzi Múzeum egy koncepciója már bedőlt, most úgy fest, ők érnek révbe elsőként a Liget Projekten belül. A Duna Arénát is jegyző Napur Architect építésziroda által 1,8 milliárdért a Felvonulási térre álmodott gigantikus félcsőépület terve megkapta az összes szükséges hatósági engedélyt, a mélyépítési munkákhoz szükséges gödör elhatárolására, a 16 érintett fa átültetésére már kiírták a közbeszerzési eljárást. A fák közül hat 50 és 110 cm közötti törzsátmérővel bír, három különös dendrológiai értéket képvisel. A Városliget Zrt.-nél úgy számolnak, hogy de­cemberben elkezdik az építkezést. A Néprajzi Múzeum igazgatója, Kemecsi Lajos arra számít, hogy 2019. augusztus 20-án nyithat meg az épület aulája, benne az ingyenesen megtekinthető kerámiagyűjteménnyel. Hónapokkal később nyitna az épület első emeletén a mint­egy ezer négyzetméteres gyerekmúzeum állandó kiállítása. 2020-ban az intézmény már vendégkiállításokat fogadna be, nyárra elkészítenék az új állandó tárlatukat is. Ideje lenne, ugyanis a Néprajzi állandó kiállítása 1991 óta nem változott érdemben. Az új múzeum 2021 tavaszára működne teljes pompájában, legalábbis a terv szerint.

Az viszont biztos, hogy a Kossuth téren november 30-ával bezárnak: jelen állás szerint két évre búcsúzik az intézmény a nagyközönségtől. Kemecsi Lajos elmondta a Narancsnak, nemzetközi mércével ez gyors költözés lesz: „Rengeteg munka, tervezés, adatbázis-építés van mögöttünk. A bezárás után a kiállítóterekben megkezdődhet a rendszerezés, digitalizálás és csomagolás.” Az igazgató szerint ugyan az elvetett, francia tervezésű épület is rendben volt szakmailag, az új terv jobb: „szerethetőbb, és valóban a Városliget kapujaként funkcionál, ráadásul a zöldtető és a térszint alatti tömegek miatt összhangban van a parkkal”. A 32 ezer négyzetméteres alapterületből 18 ezer lesz a talajszint alatt, a Néprajzi Múzeum állandó tárlata és a párhuzamosan négy időszaki kiállításra lehetőséget adó, összenyitható tér is a föld alatt kap helyet. Az úgynevezett zajos, tehát a Műcsarnok felé eső szárnyba tették a Liget Projekt látogatóközpontját, valamint a múzeum éttermét – van olyan ligetvédő, aki emiatt csak plázának becézi az épületet.

Kétségtelen, hogy a félcsőépület a legkevésbé vitatható épület a Liget Projekten belül: a helyén jelenleg nagyrészt autók parkolnak, a nagy épülettömeget legalább a park szélén, ráadásul térszint alatt helyezték el. Persze ez sem indokolja, hogy éppen a Városligetbe kell építkezni, de a ház biztosítaná, hogy az ország egyik leginnovatívabb múzeuma a 145 éves története során először egy direkt erre tervezett épületet kapjon. A Kossuth térről 44 év után kell mennie a múzeumnak, de nem szakmai okok miatt: a kormány régi tervét megvalósítva – a költözést még 2012-ben ígérte meg Orbán az újjáalakult Kúriának – szeptemberben hozta létre Darák Péter, a Kúria elnöke, Handó Tünde, az Országos Bírósági Hivatal elnöke és Polt Péter legfőbb ügyész a Kúria Épület Projektet. Ez a szervezet képviseli majd az érdekei­ket az épületrekonstrukció során. Handó akkori nyilatkozata rávilágít arra, hogy a költöztetés az Orbán-féle szimbolikustér-szervezés fontos pillére: „szimbolikus jelentősége van, hogy a nemzet főterén újra megjelenhet az alkotmányos hatalmak, a törvényhozó, a végrehajtó és a bírói hatalom egysége”. A múzeumot Kemecsi állítása szerint nem nyomasztja konkrét határidő, a beköltöző intézmények vezetői „megértették, hogy a legfontosabb a gyűjtemény biztonságos elszállítása”.

A félcsőépület kritikusai szerint az épület indusztriális jellegű, a népi motívumokkal díszített homlokzat hatásvadász, a ház belemetsz a Rondó területébe, ahol természeti értékeket károsít meg. Még nagyobb gond, hogy lezárja a parkot, nehezíti a megközelíthetőségét a VII. kerület felől. Úgy tudjuk, a Ligetvédők a szokásos módszereikkel tiltakoznak majd az építkezés ellen: a helyszínen és közigazgatási úton egyaránt.

A múzeum dolgozói mindenesetre bizakodnak. Amikor Kemecsi Lajost arról kérdezem, mit mondana a Néprajzi Múzeum jövőjéért aggódó, a Városliget Zrt.-vel szemben bizalmatlan néprajzkedvelő múzeumbarátnak, igyekezett megnyugtatni, ő biztosítottnak látja, hogy ez a ház felépül: „A francia iroda épületére fordított munka sem volt elvesztegetett idő. Amikor elvetették, úgy tűnt, a Néprajzi Múzeum lemarad a Liget Projekten belül. Ehhez képest most ez áll a legközelebb ahhoz, hogy felépüljön.” Az igazgató szerint Kósa Lajos miatt sem kell aggódni: a miniszter kijelentése, miszerint egyes állami intézmények, minisztériumok mellett a Néprajzi Múzeumot is el lehetne költöztetni Budapestről, „információhiány, félreértés” következménye: „Soha nem hallottam ilyen szándékról, semmilyen érv nem szól mellette.”

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."