Világörökségi háború: Híres Komárom meg van véve

  • Fonyó Attila
  • 2003. szeptember 25.

Lokál

Az utolsó jogi akadályok is elhárultak az elől, hogy a komáromi erődrendszer megpályázza a világörökségi címet. A hatalmas épületegyüttes szlovákiai és magyar oldalát hétköznapokon és a hét végi kulturális örökség napjain barangoltuk be.

Az utolsó jogi akadályok is elhárultak az elől, hogy a komáromi erődrendszer megpályázza a világörökségi címet. A hatalmas épületegyüttes szlovákiai és magyar oldalát hétköznapokon és a hét végi kulturális örökség napjain barangoltuk be.Német, cseh és magyar vezényszavak töltötték be szombaton a monostori erőd robusztus falai által közrezárt hatalmas teret. Az Osztrák-Magyar Monarchia utódállamaiból érkezett hagyományőrzők korabeli fegyvernemeiket mutatták be, majd lőporfüstbe és csatakiáltásokba merülve megostromolták az erődöt - azaz saját magukat. Estére azonban elült a harci láz, a komáromi polgárok pedig inkább a XIX. század elején rendkívül népszerű életkép műfajt felelevenítve játszották el a város történelmét.

A már ma is kulturális központként (lásd Katonák, pékek, csepűrágók című keretes írásunkat) működő erőd csak egyik része annak az erődrendszernek, amely szlovák-magyar együttműködés keretében pályázik a világörökség cím megszerzésére. A magyar oldalon három erőd, a kultúrközpontként működő monostori, a jelenleg raktárnak használt, Duna-parti Csillag és a Városi Kőtár otthonául szolgáló igmándi, a túlparton maga a vár, valamint a Komárom óvárosát védő sáncrendszer, a Nádor-vonal található.

Révkomárom

A szocialista építészet és iparfejlesztés által szétbarmolt szlovákiai város az utóbbi időben kezd magára találni. A lakótelepek és daruk által közrezárt óváros kellemes korzóval, az európai népek építészeti stílusaiban felépített Európa- udvarral és a valószínűleg legnagyobb számú egy főre eső EU-lobogóval várja az arra látogatókat, de a várat szögesdrót zárja körül. Az erődítményt idén augusztusban hagyták el a katonák, persze nem a hagyományőrzők. Azóta engedéllyel látogatható. Az Újvárnak nevezett épületrészben hulló vakolatú, orosz falfirkákkal telített barokk legénységi kaszárnya és a viszonylag jó állapotú klasszicista tiszti szálláshely hasznosításra vár: feltehetőleg a pozsonyi egyetem és a budapesti közgáz kihelyezett tagozatainak otthonául szolgál a jövőben, de a szlovákiai magyar egyetemet is ide képzelik. A vöröslő, török kori alapokra épített óvár falaiból akácfák nőnek, egyetlen bástyája van felújítva, rajta egy allegorikus nőalak állít emléket a vár védőinek. "Nec arte, nec marte", azaz "Sem csellel, sem erővel" - hirdeti a felirat, arra utalva, hogy a várat soha nem vette be az ellenség.

A több kilométer hosszú Nádor-vonal hét bástyája közötti sáncok leginkább vasúti töltésre emlékeztetnek, hol szögesdróttal, hol garázsokkal "díszítve", de találhatunk sziklakertet és játszóteret is. Az egymástól negyedórás sétányira húzódó bástyák hasznosítása a legváltozatosabb: valamelyikben bár működik, néhány raktárként üzemel, s találunk magángalériát, sőt az Europa Nostra díjjal kitüntetett, Szlovákia római kori kőtárát magában foglaló városi múzeum is a bástyában talált otthonra.

"Olyan érzésünk van, hogy az elmúlt évek néha reménytelennek tűnő igyekezete meghozza végre azokat a lehetőségeket, amit kamatoztatni tudunk" - mondja Hámori Éva, Révkomárom alpolgármestere annak kapcsán, hogy a vár végre városi tulajdonba került. A vár megszerzése a szovjet csapatok kivonulásakor már felmerült, de a terv csak 2002-ben kezdett realizálódni. Ebben az évben ajánlotta fel a szlovák honvédelmi minisztérium megvételre a városnak, és mi éltünk elővásárlási jogunkkal. Az eredetileg 60 millió koronás árat januárban sikerült 40 millióra lealkudni, amire hitelt vettünk föl." Idén augusztus 20-án megtörtént a protokolláris átadás, a tulajdon kezelésére a képviselő-testület szeptember 4-én (a magyar kht.-hoz hasonlító) közhasznú intézetet hozott létre. A Pro Castello Comaromiensi vezetője az erődrendszerről kitűnő monográfiát jegyző Gráfel Lajos lesz. Bár a Nádor-vonal egyes részei még nem közhasznú célt szolgálnak, a most létrejött szlovákiai és a magyarországi nonprofit szervezet együttműködésével megteremtették az alapot a közös világörökségi pályázatra.

Komárom

A magyar oldalon is hosszú idő kellett, hogy tiszta jogi kereteket teremtsenek a pályázaton való részvételhez. Az állami tulajdonú monostori erődből 1991-ben vonultak ki a szovjetek, ezután a Honvédelmi Minisztérium és a Kincstári Vagyoni Igazgatóság lőszermentesítette és rendezte a területet. (A szovjet kárpótlásban a magyar állam érvényesítette az erőd 3,1 milliárdos kárértékét, ebből azonban viszonylag kevés csurgott vissza a helyszínre.) 2000. január 1-jétől működik a három érintett kormányzati szerv, a megyei és a városi önkormányzat által létrehozott Monostori Erőd Hadkultúra Központ Kht., amely jövőre a jelenleg kincstári tulajdonú Igmándi, illetve a sokáig magántulajdonú, de az állam által visszavásárolni kívánt Csillag erőd vagyonkezelését is átveszi. "Legfőbb célunk, hogy önfenntartó kulturális intézménnyé alakítsuk az erődöket" - mondja Varga István, a kht. ügyvezetője.

A monostori erődben egy portugál építészlány tervei alapján diákszálló épül, az igmándi erődből lovassporttelep, a Csillag pedig a helyi termálfürdő infrastruktúrájához kapcsolódva gasztronómiai központ lesz. A Dunai bástyában a NATO és a Varsói Szerződés arzenáljának párhuzamos fejlődését bemutató múzeumot szeretnének nyitni.

Terveznek egy "meditatív, megbékélési színhely"-et is a huszadik századi szimbólumok véseteit hordozó szoborral. Ahogy Varga mondja: "Az erőd magában hordozza az abszurditást. Mire elkészült, már elavult. Sohasem vett részt háborúban. A meditatív teremben bárki emlékezhet - hősökre, áldozatokra, és közben semmi nem utal a háborúra."

Fonyó Attila

Katonák, pékek, csepűrágók

"Posztmodern korunkban a kultúrát olyan tágan értelmezik, hogy a hadkultúra szó sem nevetséges: célunk, hogy felmutassuk a háborútól való félelem szülte kultúrkör egészét. Ennek markáns megnyilatkozásai az építészeti, haditechnikai kuriózumnak számító erődök" - igazít el a monostori erődöt üzemeltető közhasznú társaság igazgatója. Varga István két metszéspontot említ, ami köré programjaikat szervezik: az egyik a hadkultúra és a hadtörténelem tárgyi és szellemi emlékeinek megtartása. "Ebbe a keretbe illeszkedik minden - igaz, néha ötszörös bakugrással." A másik viszont maga az erőd. A hangulat. "Az erőd nem semleges tér, mint egy múzeum vagy egy műhely. Inspirál" - mondja Varga, aki szerint tudatosan törekszenek arra, hogy a különböző programok ne váljanak szét: "Makettkiállítás, huszárbemutató és képzőművészeti kiállítás egyszerre, egy időben jelenik meg és keveredik egy gondolati elem köré."

Ha lazán, de mégis a hadtörténethez kapcsolódik a hét végén megnyílt Komisz kenyér kiállítás is az egykori katonai pékség területén. A magyar sütőipar tárgyi emlékeit bemutató, sajnos még nem interaktív gyűjtemény hosszú hányódás után került az erődbe. "A nagyobb gépek kivételével mindent kiállítottunk, de a könyvtár és a dokumentáció egyelőre nincs még itt" - tájékoztat Baláts Zsuzsa, a Magyar Pékek Fejedelmi Rendjének rendfője. Az is terveik között szerepel, hogy felújítják a négy nagy sütőkemence egyikét, hogy "2005-től már ott lehessen sütni a komisz, azaz a katonakenyeret".

A hadkultúra-koncepcióba az ARTFORT kortárs képzőművészeti kiállítássorozat, valamint színház- és mozgásművészeti produkciók is beleférnek. A Zsámbéki Színházi Fesztivállal, illetve a Beregszászi Magyar Színházzal együttműködve leginkább háborús témájú színházi produkciókat mutatnak be, ugyanakkor Lehár Ferencre, Komárom szülöttére emlékezve évente operett- és katonazene-fesztivált is rendeznek. No és a "csereprogramos" nyári táborokat: például cannes-i fiatalok jönnek ide huszárkodni, a magyarok mehetnek búvárkodni a francia Riviérára. A tudósító kedvence egy tavaszi performansz volt. Az erőd a győri Mediawave filmfesztivál hagyományos majálishelyszíne. A filmfesztivál központi témája idén a Nő volt, így a 16 hektáros udvar közepét az erődsáncokról és helikopterről látható nőalakra formálták meg az erőd munkatársai.

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.