Virágzás és romlás - Torockó

  • Zsuppán András
  • 2005. június 16.

Lokál

A Tordától délre fekvő Torockó az elmúlt években a legfelkapottabb erdélyi magyar turistacélponttá vált. Az anyaországi látogatók ezrei autentikus falusi hangulatot, erdélyiséget, virágzó kisebbségi kultúrát keresnek, és különös álomvilágba csöppennek. Torockó maga a megvalósult idill - látszólag.

A Tordától délre fekvő Torockó az elmúlt években a legfelkapottabb erdélyi magyar turistacélponttá vált. Az anyaországi látogatók ezrei autentikus falusi hangulatot, erdélyiséget, virágzó kisebbségi kultúrát keresnek, és különös álomvilágba csöppennek. Torockó maga a megvalósult idill - látszólag.

"hatatlanul Shyamalan kitűnő filmje jut az eszünkbe. A rejtett völgyben fekvő Falu, mely a maga tisztaságában őrizte meg a régi világot, ahol a házak takarosak, az emberek kedvesek, a kert végében patak csobog, és a külvilág zaja, romlottsága csak távoli fenyegetésnek tűnik. Torockó persze a magyar változat, az ízek, a szagok és a képek erdélyiek - Orbán Balázs és Tamási Áron archaikus, falusi világa, tisztán és romlatlanul. Mikor az anyaországi látogatókkal telizsúfolt buszok megállnak a főtéren, a turisták arcára láthatóan kiül a döbbenet: ilyen nincs, ez a világ már nem létezik, a tündérkertet felégették.

Erdélyt járva nem is kell különösebben nacionalistának lenni, hogy a veszendőség érzése megrohanja az embert: a múlt emlékei rohamosan fogynak, a magyarság kivándorol vagy kihal, és az egész ország valami végtelen, zsigeri szomorúságot áraszt. Torockó azonban más, a fehérre meszelt házak, az öreg unitárius erődtemplom, a völgy, az erdők és a Székelykő fenséges tömbje makulátlan tökéletességben őrzik egy eltűnt világ emlékét. Ráadásul ez nem skanzen, az utcán valódi tehéncsorda kolompol, fekete kendős asszonyok üldögélnek a házak előtti kispadokon, a főtéri vízmedencénél, a vajornál éppen szőnyeget mosnak. Nem véletlen, hogy az idelátogatók minden módon igyekeznek hangot adni nemzeti érzelmeiknek. A buszos turisták "Én igennel szavaztam" kitűzői nélkül is biztosak lehetnénk benne, hogy Torockó elsősorban a jobboldali kötődésűek zarándokhelye, ahonnan lélekben megerősödve távozhatnak: mégiscsak létezik az az Erdély, ami az álmaikban és az olvasmányaikban él. Az a négyszáz kilométernyi Balkán, szegénység és idegenség, ami elválasztja a Falut a határtól, csupán egy fatális félreértés.

A Falu, filmbéli társához hasonlóan, természetesen nem valódi. Az idő sehol sem áll meg, és Torockó sem több gyönyörű díszletnél, amit a kedvünkért - anyaországiak kedvéért - tartanak fenn. Fennmaradását korábban a szegénységnek és az elszigeteltségnek köszönhette, látványos megújulását pedig a turizmusnak és a Transsylvania Trust nevű, magyar fenntartású műemlékvédelmi alapítvány értékmentő programjának. A torockóiak brit szakemberektől tanulták meg, hogyan kell visszacserélni a Tüzép-ablakot korhű nyílászárókra, az évenkénti meszelést és karbantartást pedig részben anyaországi támogatásokból fizetik (Budapest V. kerülete utal át minden évben pár milliót erre a célra). Tucatnyi ház alakult át panzióvá, ahol a famennyezetes szoba, a takaros virágoskert, de még a háziasszony kedves mosolya is idegenforgalmi fogás, "couleur local", amit kemény forintban fizet meg az álomképbe szerelmes vendég. Torockó kétségkívül a falusi turizmus sikertörténete - az illúzió itt olyan tökéletes, mint talán sehol másutt Erdélyben vagy Magyarországon, beleértve a mind visszataszítóbbá váló Hollókőt is.

Puritánok

Tősgyökeres, unitárius torockói egyre kevesebb van, és könnyen előfordulhat, hogy adomázó székely házigazdánk valójában Kolozsvárról kiköltözött, szerepet játszó értelmiségi. A helyiek úgy tartják, hátrányos helyzetben vannak a "vendégosztásnál" az idegenekkel szemben, de az igazi ok valószínűleg az, hogy kicsit később fedezték fel a panziónyitásból származó lehetőségeket. "Meghal ez a falu nemsokára, nincs jövője" - jósolja sötéten az egyik helyi asszony, aki maga is vendégfogadással foglalkozik tavaly óta. "A fiatalok elmennek, a templom kong az ürességtől istentiszteletek idején, már csak páran járunk el vasárnaponként. Jönnek a pestiek, angolok, kolozsváriak, legalább lesz, aki lakja helyettünk a falut" - mondja. Az összevont osztályokkal működő iskolát a dévai Böjte atya mentette meg a bezárástól, aki Torockón is menhelyet hozott létre tizenhárom árva kisgyerek részére. A helyiek meglepő módon nincsenek elragadtatva a kezdeményezéstől: "Cigányok lesznek mind. Ha még az atya maga nevelné őket, talán lenne belőlük valami, de itt csak nevelőnők lesznek. Nem a mi gyerekeink, na" - fogalmazza meg a tősgyökeres torockóiak véleményét az egyik asszony.

A keserűség részben érthető: az itteni unitárius magyarok mindig is rátarti, kényes nép voltak, erős parasztpolgári öntudattal. Szorgalmasak, műveltek és szigorúak - még a velük egy völgyben lakó szentgyörgyieket is lenézik, amiért csak a földet túrják, mint a "jobbágyok". Az idős torockói házaspárokkal beszélgetve pár mondat után kiderül, hogy gyerekeik, unokáik már szinte mind Magyarországon vannak, vagy valahol Nyugat-Európában. "Szép lakása van a fiamnak a IX. kerületben, jó kocsija, biztos keresete. Sokra vitte" - mondja büszkén az utolsó helyi kovácsmester. A famennyezetes szobában a bácsi unokája lelkesen bámul egy olasz sorozatot a Duna tévén. Amint betölti a tizennégyet, nyilván elmegy ő is tanulni Enyedre vagy Tordára, hogy soha többé ne jöjjön vissza. A helyi művelődési házban pünkösdkor a budapesti svéd kórus adott műsort (a falusiak teljes érdektelensége miatt kizárólag buszos turisták előtt), utánuk a "torockói lányok" saját előadása következett - összesen ketten voltak.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.