Virágzás és romlás - Torockó

  • Zsuppán András
  • 2005. június 16.

Lokál

A Tordától délre fekvő Torockó az elmúlt években a legfelkapottabb erdélyi magyar turistacélponttá vált. Az anyaországi látogatók ezrei autentikus falusi hangulatot, erdélyiséget, virágzó kisebbségi kultúrát keresnek, és különös álomvilágba csöppennek. Torockó maga a megvalósult idill - látszólag.

A Tordától délre fekvő Torockó az elmúlt években a legfelkapottabb erdélyi magyar turistacélponttá vált. Az anyaországi látogatók ezrei autentikus falusi hangulatot, erdélyiséget, virágzó kisebbségi kultúrát keresnek, és különös álomvilágba csöppennek. Torockó maga a megvalósult idill - látszólag.

"hatatlanul Shyamalan kitűnő filmje jut az eszünkbe. A rejtett völgyben fekvő Falu, mely a maga tisztaságában őrizte meg a régi világot, ahol a házak takarosak, az emberek kedvesek, a kert végében patak csobog, és a külvilág zaja, romlottsága csak távoli fenyegetésnek tűnik. Torockó persze a magyar változat, az ízek, a szagok és a képek erdélyiek - Orbán Balázs és Tamási Áron archaikus, falusi világa, tisztán és romlatlanul. Mikor az anyaországi látogatókkal telizsúfolt buszok megállnak a főtéren, a turisták arcára láthatóan kiül a döbbenet: ilyen nincs, ez a világ már nem létezik, a tündérkertet felégették.

Erdélyt járva nem is kell különösebben nacionalistának lenni, hogy a veszendőség érzése megrohanja az embert: a múlt emlékei rohamosan fogynak, a magyarság kivándorol vagy kihal, és az egész ország valami végtelen, zsigeri szomorúságot áraszt. Torockó azonban más, a fehérre meszelt házak, az öreg unitárius erődtemplom, a völgy, az erdők és a Székelykő fenséges tömbje makulátlan tökéletességben őrzik egy eltűnt világ emlékét. Ráadásul ez nem skanzen, az utcán valódi tehéncsorda kolompol, fekete kendős asszonyok üldögélnek a házak előtti kispadokon, a főtéri vízmedencénél, a vajornál éppen szőnyeget mosnak. Nem véletlen, hogy az idelátogatók minden módon igyekeznek hangot adni nemzeti érzelmeiknek. A buszos turisták "Én igennel szavaztam" kitűzői nélkül is biztosak lehetnénk benne, hogy Torockó elsősorban a jobboldali kötődésűek zarándokhelye, ahonnan lélekben megerősödve távozhatnak: mégiscsak létezik az az Erdély, ami az álmaikban és az olvasmányaikban él. Az a négyszáz kilométernyi Balkán, szegénység és idegenség, ami elválasztja a Falut a határtól, csupán egy fatális félreértés.

A Falu, filmbéli társához hasonlóan, természetesen nem valódi. Az idő sehol sem áll meg, és Torockó sem több gyönyörű díszletnél, amit a kedvünkért - anyaországiak kedvéért - tartanak fenn. Fennmaradását korábban a szegénységnek és az elszigeteltségnek köszönhette, látványos megújulását pedig a turizmusnak és a Transsylvania Trust nevű, magyar fenntartású műemlékvédelmi alapítvány értékmentő programjának. A torockóiak brit szakemberektől tanulták meg, hogyan kell visszacserélni a Tüzép-ablakot korhű nyílászárókra, az évenkénti meszelést és karbantartást pedig részben anyaországi támogatásokból fizetik (Budapest V. kerülete utal át minden évben pár milliót erre a célra). Tucatnyi ház alakult át panzióvá, ahol a famennyezetes szoba, a takaros virágoskert, de még a háziasszony kedves mosolya is idegenforgalmi fogás, "couleur local", amit kemény forintban fizet meg az álomképbe szerelmes vendég. Torockó kétségkívül a falusi turizmus sikertörténete - az illúzió itt olyan tökéletes, mint talán sehol másutt Erdélyben vagy Magyarországon, beleértve a mind visszataszítóbbá váló Hollókőt is.

Puritánok

Tősgyökeres, unitárius torockói egyre kevesebb van, és könnyen előfordulhat, hogy adomázó székely házigazdánk valójában Kolozsvárról kiköltözött, szerepet játszó értelmiségi. A helyiek úgy tartják, hátrányos helyzetben vannak a "vendégosztásnál" az idegenekkel szemben, de az igazi ok valószínűleg az, hogy kicsit később fedezték fel a panziónyitásból származó lehetőségeket. "Meghal ez a falu nemsokára, nincs jövője" - jósolja sötéten az egyik helyi asszony, aki maga is vendégfogadással foglalkozik tavaly óta. "A fiatalok elmennek, a templom kong az ürességtől istentiszteletek idején, már csak páran járunk el vasárnaponként. Jönnek a pestiek, angolok, kolozsváriak, legalább lesz, aki lakja helyettünk a falut" - mondja. Az összevont osztályokkal működő iskolát a dévai Böjte atya mentette meg a bezárástól, aki Torockón is menhelyet hozott létre tizenhárom árva kisgyerek részére. A helyiek meglepő módon nincsenek elragadtatva a kezdeményezéstől: "Cigányok lesznek mind. Ha még az atya maga nevelné őket, talán lenne belőlük valami, de itt csak nevelőnők lesznek. Nem a mi gyerekeink, na" - fogalmazza meg a tősgyökeres torockóiak véleményét az egyik asszony.

A keserűség részben érthető: az itteni unitárius magyarok mindig is rátarti, kényes nép voltak, erős parasztpolgári öntudattal. Szorgalmasak, műveltek és szigorúak - még a velük egy völgyben lakó szentgyörgyieket is lenézik, amiért csak a földet túrják, mint a "jobbágyok". Az idős torockói házaspárokkal beszélgetve pár mondat után kiderül, hogy gyerekeik, unokáik már szinte mind Magyarországon vannak, vagy valahol Nyugat-Európában. "Szép lakása van a fiamnak a IX. kerületben, jó kocsija, biztos keresete. Sokra vitte" - mondja büszkén az utolsó helyi kovácsmester. A famennyezetes szobában a bácsi unokája lelkesen bámul egy olasz sorozatot a Duna tévén. Amint betölti a tizennégyet, nyilván elmegy ő is tanulni Enyedre vagy Tordára, hogy soha többé ne jöjjön vissza. A helyi művelődési házban pünkösdkor a budapesti svéd kórus adott műsort (a falusiak teljes érdektelensége miatt kizárólag buszos turisták előtt), utánuk a "torockói lányok" saját előadása következett - összesen ketten voltak.

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.