Sminkben, fegyverben

  • Kovács E. Málna
  • 2015. július 30.

Magyar Mandarin

Ilyen az, amikor egy helyiségben mintegy száz színes hajú japán képregényfigura szaladgál, mégis mindenki téged néz.

Pekingben a nyugati vasútállomás százméteres körzetében mostanában aligha találni olyan mellékhelyiséget, ahol nem platinaparókás, festett fekete szemű lányok igazgatják a sminkjüket szombat reggel. A piros kontaktlencsék, combközépig fűzött lakkcsizmák, méretes kardok, fehérre blansolt hajtincsek és házilag eszkábált gépfegyverek közötti talpalatnyi helyen – egy bevásárlóközpont alagsorában – bújik meg az ACG mozaikszó, ami az anime és a kosztümös performanszokra utaló cosplay rövidítése.

A képek Yukie Dong Facebook-oldaláról

A képek Yukie Dong Facebook-oldaláról

 

Ahogyan a csillámpor, úgy a versenyszellem is jelen van ezeken a hétvégi összejöveteleken, ahol lányok és fiúk a japán popkultúra karaktereivé maszkírozva pózolnak, énekelnek és táncolnak. A buli a neonszínű ragasztott póthaj és a kilencvenes években népszerű platformcsizma nélkül nem az igazi, de a látszat ellenére nem minden a külcsín. A jelenleg zajló, hétről hétre rendezett válogatók a nyomába sem érnek a tavalyi, 5200 négyzetméteren tartott megabulinak, ám az ilyenkor kötelező életérzést ezek is ugyanúgy hozzák: a cosplay világában ugyanis japán képregényfigurává kell válni, méghozzá a lehető legélethűbbé.

A résztvevők olyan fiatal képregényrajongók, akik vagyonokat költenek el a ruhájukat elkészítő szabóra, és olykor órákat utaznak a kínai fővárosba, hogy a színpadon töltött pár perc erejéig kedvenc karakterük bőrébe bújva mindenki másnál vibrálóbbak, provokatívabbak és harsányabbak legyenek. A cipőnek maszkírozott emelvényeken egyensúlyozó, törékeny lánykák büszkén pózolnak műanyag fegyvereikkel, az arra tévedő bámészkodónak viszont az az érzése, hogy egymást is nyugodt szívvel lekaszabolnák velük. A legtöbbjükről csak fénykép készül, mások viszont énekes-táncos bemutatót is tartanak a színpadon. A harc vérre megy, a résztvevőket és kísérőiket rendőrök védik, ám erre talán csak azért van szükség, hogy a zsűrire tömött sorokban várakozók ne öljék le egymást odakint.

A 2014-es döntő főszervezője, Xuan Lu a Kínai Nemzetközi Rádiónak úgy nyilatkozott, az óriási érdeklődés minden várakozásukat fölülmúlta. A programsorozatot mindössze két évvel ezelőtt indították, de óriási igény van rá, ezért a káosz ellenére mindent megtesznek, hogy a világon mindenhol oly népszerű japán popkultúrát Kínában is meghonosítsák.

Ez az enyhén paradox kezdeményezés a szintén japán eredetű Hello Kitty-őrület térnyerése óta nem meglepő, de a szkeptikusok kedvéért megjegyzem, hogy a kosztüm- és kiegészítőgyártásra szakosodott online üzletek mellett a kínai székhelyű képregényesek és a szinkronstúdiók is jól járnak a bulival. A Kaliforniában karriert befutó Yukie Dong Pekingben született. Saját elmondása szerint indentitásválságban szenved, mert civilben mérnök, de az Egyesült Államokban szinte mindenki cosplay-előadóként ismeri.

false

Yukie Dongnak már saját cédéje is van, és a kollégáinak is gyakran énekel egyet ebédszünetben. Az énekesnő a rendhagyó hobbijáról így beszélt:

„Ez a világ olyan nagyon különleges, hogy a normális embereknek nehéz elmagyarázni. A legegyszerűbb, ha azt mondom, Pikachunak beöltözve előadom a Pokémon főcímdalát.”

Talán efféle karrierre vágyik az a több száz kalandor is, aki sárga parókában izzadva várja a sorát; elmosódott fekete könnycseppjeit tizedszer is újrafesti, majd smaragdzöld szemmel, eltökélten néz a fotósra. A program jellemzően a kínai közönséget vonzza, csak elvétve akad európai. Sajnos a versenyzőknek erősen ajánlott exhibicionista attitűd dacára is nehéz, sőt lehetetlen volt megközelíteni a résztvevőket, így egy idő után már meg sem próbáltam elvegyülni a tömegben.

Inkább magamban mosolyogva nyugtáztam: ilyen az, amikor egy helyiségben mintegy száz színes hajú japán képregényfigura szaladgál, mégis mindenki téged néz.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.