Ez a játék bizonyítja, hogy az objektív valóság mennyire különbözik attól, amit látunk
denise-chan-21350-unsplash.jpg

Ez a játék bizonyítja, hogy az objektív valóság mennyire különbözik attól, amit látunk

A technológia sem segít mindig.

Érdekes netes játékot adott ki a Lenstore. A felszínen a feladat arról szól, hogy mennyire pontosan tudunk egymástól csak leheletnyit különböző árnyalatokat kiszúrni. Olyanokat kérdez, hogy négy nagyon hasonlító narancssárga árnyalatból melyik a legvilágosabb, vagy melyik a következő szín egy ötelemes, egyre halványuló színlistából.

A kihívás akkor is pokolian nehéz lenne, ha csak ennyit kellene csinálni. Egészen jó szemem van, meg tudok különböztetni árnyalatokat, feltűnnek a részletek, biztonságosan vezetek, mert jó a perifériás látásom. Az ilyen feladatokon viszont elvérzek, mert a fene sem tud öt barackszín között különbséget tenni.

Szívesen hibáztatnám a feladatot, de élesen emlékszem arra, hogy egy korábbi szerkesztőségben a sasszemű János képszerkesztő ezer százalékra teljesítette a feladatot. Sőt, azt nem értette, hogy nem látjuk a halvány világoskék és a szomorú búzavirág közti különbséget. A játék erre van, jó szórakozást:

 

 

A színlátás közti különbségeknél azonban többet rejt a feladat. Ahhoz, hogy jól szerepeljünk, nem árt, ha a monitorunk képes a szükséges árnyalatok megjelenítésére, és ha a monitor kalibrálva van. Ezzel a két kitétellel már be is jutottunk abba az ürgelyukba, aminek talán alja sincsen. Azt a Photoshop mindenkinek megtanította, hogy egy kép eredetisége nem magától értetendő. A monitorkalibráció, a színek visszaadásának vizsgálata ugyanennek az érmének a másik oldala.

A képernyőn látott és a fájlban valójában tárolt színek különbsége vezethet ahhoz, hogy a netes fotónyomtató szolgáltatástól megrendelt képek nem néznek ki annyira jól, mint vártuk őket. Itt érdemes abba is belegondolni, hogy a legjobb turistafotóink, amiket 16-24 megapixeles felbontásban rögzítettünk, az otthoni tévé 2 megapixelén jelenik meg. (A FullHD felbontás 2,1 megapixelnek felel meg, a 4K-nak is nevezett UHD 4 megapixelnek.)

Egy-egy ilyen tapasztalat segít abban, hogy reális alapokra helyezzük a valóság észleléséhez fűződő viszonyunkat. Még az agyonhasznált Sapir-Whorf hipotézist sem kell elővennünk, amely szerint az általunk beszélt nyelv befolyással van az észlelésünkre. Ennek a nyelvészeti elméletnek a legmezítlábasabb megfogalmazása, hogy az inuitoknak sokkal több szava van a hóra, ami miatt részletesebben tudják leírni a jelenséget. Ez egyrészt nem igaz, másrészt sokkal több inuit törzs van saját nyelvekkel, mint ahányat az elmélet feltételez. (Ugyanitt, kötelező olvasmány az Érkezés című sci-fi film.)

Tanulság? Persze, hogy van. Az eszközeink befolyásolják a színérzékelésünket, a technológia több ponton nyúl ebbe bele, a nyelvnek is van szerepe az egészben, az objektíven leírható világot pedig érdemes máshogy keresni. Amúgy a játék remek. Nekem hat pont lett tízből, biztos meg tudnak verni. Hajrá!

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.