Ez a játék bizonyítja, hogy az objektív valóság mennyire különbözik attól, amit látunk
denise-chan-21350-unsplash.jpg

Ez a játék bizonyítja, hogy az objektív valóság mennyire különbözik attól, amit látunk

A technológia sem segít mindig.

Érdekes netes játékot adott ki a Lenstore. A felszínen a feladat arról szól, hogy mennyire pontosan tudunk egymástól csak leheletnyit különböző árnyalatokat kiszúrni. Olyanokat kérdez, hogy négy nagyon hasonlító narancssárga árnyalatból melyik a legvilágosabb, vagy melyik a következő szín egy ötelemes, egyre halványuló színlistából.

A kihívás akkor is pokolian nehéz lenne, ha csak ennyit kellene csinálni. Egészen jó szemem van, meg tudok különböztetni árnyalatokat, feltűnnek a részletek, biztonságosan vezetek, mert jó a perifériás látásom. Az ilyen feladatokon viszont elvérzek, mert a fene sem tud öt barackszín között különbséget tenni.

Szívesen hibáztatnám a feladatot, de élesen emlékszem arra, hogy egy korábbi szerkesztőségben a sasszemű János képszerkesztő ezer százalékra teljesítette a feladatot. Sőt, azt nem értette, hogy nem látjuk a halvány világoskék és a szomorú búzavirág közti különbséget. A játék erre van, jó szórakozást:

 

 

A színlátás közti különbségeknél azonban többet rejt a feladat. Ahhoz, hogy jól szerepeljünk, nem árt, ha a monitorunk képes a szükséges árnyalatok megjelenítésére, és ha a monitor kalibrálva van. Ezzel a két kitétellel már be is jutottunk abba az ürgelyukba, aminek talán alja sincsen. Azt a Photoshop mindenkinek megtanította, hogy egy kép eredetisége nem magától értetendő. A monitorkalibráció, a színek visszaadásának vizsgálata ugyanennek az érmének a másik oldala.

A képernyőn látott és a fájlban valójában tárolt színek különbsége vezethet ahhoz, hogy a netes fotónyomtató szolgáltatástól megrendelt képek nem néznek ki annyira jól, mint vártuk őket. Itt érdemes abba is belegondolni, hogy a legjobb turistafotóink, amiket 16-24 megapixeles felbontásban rögzítettünk, az otthoni tévé 2 megapixelén jelenik meg. (A FullHD felbontás 2,1 megapixelnek felel meg, a 4K-nak is nevezett UHD 4 megapixelnek.)

Egy-egy ilyen tapasztalat segít abban, hogy reális alapokra helyezzük a valóság észleléséhez fűződő viszonyunkat. Még az agyonhasznált Sapir-Whorf hipotézist sem kell elővennünk, amely szerint az általunk beszélt nyelv befolyással van az észlelésünkre. Ennek a nyelvészeti elméletnek a legmezítlábasabb megfogalmazása, hogy az inuitoknak sokkal több szava van a hóra, ami miatt részletesebben tudják leírni a jelenséget. Ez egyrészt nem igaz, másrészt sokkal több inuit törzs van saját nyelvekkel, mint ahányat az elmélet feltételez. (Ugyanitt, kötelező olvasmány az Érkezés című sci-fi film.)

Tanulság? Persze, hogy van. Az eszközeink befolyásolják a színérzékelésünket, a technológia több ponton nyúl ebbe bele, a nyelvnek is van szerepe az egészben, az objektíven leírható világot pedig érdemes máshogy keresni. Amúgy a játék remek. Nekem hat pont lett tízből, biztos meg tudnak verni. Hajrá!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.