Ez a játék bizonyítja, hogy az objektív valóság mennyire különbözik attól, amit látunk
denise-chan-21350-unsplash.jpg

Ez a játék bizonyítja, hogy az objektív valóság mennyire különbözik attól, amit látunk

A technológia sem segít mindig.

Érdekes netes játékot adott ki a Lenstore. A felszínen a feladat arról szól, hogy mennyire pontosan tudunk egymástól csak leheletnyit különböző árnyalatokat kiszúrni. Olyanokat kérdez, hogy négy nagyon hasonlító narancssárga árnyalatból melyik a legvilágosabb, vagy melyik a következő szín egy ötelemes, egyre halványuló színlistából.

A kihívás akkor is pokolian nehéz lenne, ha csak ennyit kellene csinálni. Egészen jó szemem van, meg tudok különböztetni árnyalatokat, feltűnnek a részletek, biztonságosan vezetek, mert jó a perifériás látásom. Az ilyen feladatokon viszont elvérzek, mert a fene sem tud öt barackszín között különbséget tenni.

Szívesen hibáztatnám a feladatot, de élesen emlékszem arra, hogy egy korábbi szerkesztőségben a sasszemű János képszerkesztő ezer százalékra teljesítette a feladatot. Sőt, azt nem értette, hogy nem látjuk a halvány világoskék és a szomorú búzavirág közti különbséget. A játék erre van, jó szórakozást:

 

 

A színlátás közti különbségeknél azonban többet rejt a feladat. Ahhoz, hogy jól szerepeljünk, nem árt, ha a monitorunk képes a szükséges árnyalatok megjelenítésére, és ha a monitor kalibrálva van. Ezzel a két kitétellel már be is jutottunk abba az ürgelyukba, aminek talán alja sincsen. Azt a Photoshop mindenkinek megtanította, hogy egy kép eredetisége nem magától értetendő. A monitorkalibráció, a színek visszaadásának vizsgálata ugyanennek az érmének a másik oldala.

A képernyőn látott és a fájlban valójában tárolt színek különbsége vezethet ahhoz, hogy a netes fotónyomtató szolgáltatástól megrendelt képek nem néznek ki annyira jól, mint vártuk őket. Itt érdemes abba is belegondolni, hogy a legjobb turistafotóink, amiket 16-24 megapixeles felbontásban rögzítettünk, az otthoni tévé 2 megapixelén jelenik meg. (A FullHD felbontás 2,1 megapixelnek felel meg, a 4K-nak is nevezett UHD 4 megapixelnek.)

Egy-egy ilyen tapasztalat segít abban, hogy reális alapokra helyezzük a valóság észleléséhez fűződő viszonyunkat. Még az agyonhasznált Sapir-Whorf hipotézist sem kell elővennünk, amely szerint az általunk beszélt nyelv befolyással van az észlelésünkre. Ennek a nyelvészeti elméletnek a legmezítlábasabb megfogalmazása, hogy az inuitoknak sokkal több szava van a hóra, ami miatt részletesebben tudják leírni a jelenséget. Ez egyrészt nem igaz, másrészt sokkal több inuit törzs van saját nyelvekkel, mint ahányat az elmélet feltételez. (Ugyanitt, kötelező olvasmány az Érkezés című sci-fi film.)

Tanulság? Persze, hogy van. Az eszközeink befolyásolják a színérzékelésünket, a technológia több ponton nyúl ebbe bele, a nyelvnek is van szerepe az egészben, az objektíven leírható világot pedig érdemes máshogy keresni. Amúgy a játék remek. Nekem hat pont lett tízből, biztos meg tudnak verni. Hajrá!

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.