Az okos nem azt jelenti, hogy emberléptékű
Philips-classic-LED-bulb-on.jpg

Az okos nem azt jelenti, hogy emberléptékű

Vagy, hogy könnyen használható. A Philips csak most tanulta meg, mi az a szoba.

A technológiai ipar által felfogott világ és az emberek által megélt valóság közti különbségek ritkán látszanak. Ezért különösen érdekesek az anomáliák, amikor a két világ nem fedi egymást.

Nézzük a gyakorlatban. A Philips a héten jelentette be, hogy a Hue nevű okos világítási rendszere a jövőben zónákat is kezel. A különböző fényforrásokat a felhasználó rendezheti össze zónákba, majd amikor ezzel megvan, egyben kezelheti őket. Egyszerre el lehet halványítani, ki lehet kapcsolni vagy át lehet állítani egy zóna összes elemét.

A fenti akár innovációnak is tűnhet, de van egy másik nézőpont is. A 2012 óta gyártott, többszörösen díjazott távirányítható világítási rendszer

eddig nem vett tudomást arról a dologról, amit az emberek úgy hívnak: szoba.

Ez viszonylag komoly vakfolt egy olyan technológia esetében, aminek tényleg annyi a haszna, hogy telefonról lehet kapcsolgatni a villanyt és a hangulatvilágítást.

false

 

Fotó: Philips

 

A szoba – nincs szívem zónának hívni – funkció egyelőre csak a béta verzióban érhető el. Csak az appból lehet vezérelni szobánként a fényeket, az egyéb integrált megoldások, például a Hue rendszer vezérlésére képes digitális asszisztens, nem kezelik az új absztrakciós szintet. Idő kell ahhoz, hogy az okosotthonból valóban olyan alakú, olyan beosztású tér legyen az appban, mint amiben valóban él a Hue rendszer tulajdonosa.

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy nem minden okosotthon megoldásból hiányzik a szobakezelés. Az Apple Homekitjében lehet helyiségeket felvenni, és az oda telepített eszközöket – nem csak a fényeket – kezelni. A Sonos hangerendszerek, amelyekhez az Ikea is gyárt olcsó hangfalakat idéntől, pedig pont azzal adták el magukat, hogy vezérelhető, több szobás hangot lehetett velük építeni. Tehát kis kattingatás után követ a lakásban a zenénk. Az a jövő nagy kérdése, hogy most, amikor az összes techcég felesküdött az ügyfelek magánszférájának védelmére, milyen lehetőség lesz együttműködő rendszereket gyártani.

false

 

Fotó: Philips

A Google már bejelentette, hogy a Nest márkanév alatt forgalmazott okosotthon rendszereivel együttműködő egyéb hardverek listáját meg fogja kurtítani. A cég azért döntött így, hogy megakadályozza (jobb szó: korlátozza) a platformján keresztüli adatgyűjtést. A privacy szerintük az, hogy ők begyűjtik a platformról begyűjthető adatokat, de kapuőrként is fellépnek, és másnak már nem engedik meg ugyanezt.

Másvalaki problémája – kövesse a Magyar Narancs technológiai-társadalmi kérdésekkel foglalkozó blogját!

Másvalaki problémája – Magyar Narancs

Nem látod, pedig ott van, és téged is érint. A Magyar Narancs technológiai-társadalmi kérdésekkel foglalkozó blogja.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit.