Az okos nem azt jelenti, hogy emberléptékű
Philips-classic-LED-bulb-on.jpg

Az okos nem azt jelenti, hogy emberléptékű

Vagy, hogy könnyen használható. A Philips csak most tanulta meg, mi az a szoba.

A technológiai ipar által felfogott világ és az emberek által megélt valóság közti különbségek ritkán látszanak. Ezért különösen érdekesek az anomáliák, amikor a két világ nem fedi egymást.

Nézzük a gyakorlatban. A Philips a héten jelentette be, hogy a Hue nevű okos világítási rendszere a jövőben zónákat is kezel. A különböző fényforrásokat a felhasználó rendezheti össze zónákba, majd amikor ezzel megvan, egyben kezelheti őket. Egyszerre el lehet halványítani, ki lehet kapcsolni vagy át lehet állítani egy zóna összes elemét.

A fenti akár innovációnak is tűnhet, de van egy másik nézőpont is. A 2012 óta gyártott, többszörösen díjazott távirányítható világítási rendszer

eddig nem vett tudomást arról a dologról, amit az emberek úgy hívnak: szoba.

Ez viszonylag komoly vakfolt egy olyan technológia esetében, aminek tényleg annyi a haszna, hogy telefonról lehet kapcsolgatni a villanyt és a hangulatvilágítást.

false

 

Fotó: Philips

 

A szoba – nincs szívem zónának hívni – funkció egyelőre csak a béta verzióban érhető el. Csak az appból lehet vezérelni szobánként a fényeket, az egyéb integrált megoldások, például a Hue rendszer vezérlésére képes digitális asszisztens, nem kezelik az új absztrakciós szintet. Idő kell ahhoz, hogy az okosotthonból valóban olyan alakú, olyan beosztású tér legyen az appban, mint amiben valóban él a Hue rendszer tulajdonosa.

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy nem minden okosotthon megoldásból hiányzik a szobakezelés. Az Apple Homekitjében lehet helyiségeket felvenni, és az oda telepített eszközöket – nem csak a fényeket – kezelni. A Sonos hangerendszerek, amelyekhez az Ikea is gyárt olcsó hangfalakat idéntől, pedig pont azzal adták el magukat, hogy vezérelhető, több szobás hangot lehetett velük építeni. Tehát kis kattingatás után követ a lakásban a zenénk. Az a jövő nagy kérdése, hogy most, amikor az összes techcég felesküdött az ügyfelek magánszférájának védelmére, milyen lehetőség lesz együttműködő rendszereket gyártani.

false

 

Fotó: Philips

A Google már bejelentette, hogy a Nest márkanév alatt forgalmazott okosotthon rendszereivel együttműködő egyéb hardverek listáját meg fogja kurtítani. A cég azért döntött így, hogy megakadályozza (jobb szó: korlátozza) a platformján keresztüli adatgyűjtést. A privacy szerintük az, hogy ők begyűjtik a platformról begyűjthető adatokat, de kapuőrként is fellépnek, és másnak már nem engedik meg ugyanezt.

Másvalaki problémája – kövesse a Magyar Narancs technológiai-társadalmi kérdésekkel foglalkozó blogját!

Másvalaki problémája – Magyar Narancs

Nem látod, pedig ott van, és téged is érint. A Magyar Narancs technológiai-társadalmi kérdésekkel foglalkozó blogja.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.