Úgy felejtünk, mintha fizetnének érte

Eltűnnek a hírek és a cikkek is, és ez ellen alig tesz valaki.

Magyarországról nézve a sajtóról szóló filmek még akkor is fantasynak tűnnek néha, ha megtörtént esetet dolgoznak fel. A Spotlight egyik jelenetében az újságírók előbb bekérik a lap archívumából a korábbi, szexuális zaklatással kapcsolatos anyagokat. Majd kicsit később, egy másik jelenetben lemennek a lap könyvtárába és leemelik a polcról a papok jegyzékét, megnézik, kit hová helyeztek át az adott évben.

Ezt nehéz elképzelni egy hazai lapnál, egy online újságnál meg különösen. Valamiért megszoktuk, hogy az újradizájnolások, szerkesztőségirendszer-cserék során elvesznek, átalakulnak anyagok. Pedig nem kéne, hogy így legyen.

Az amcsik sem jeleskednek

Az amerikai Columbia Egyetem által kiadott Columbia Journalism Review (CJR) kutatása szerint a jelenség nem csak a magyar lapokra igaz. A szakmai szervezet által vizsgált 21 amerikai újság közül 19 egyáltalán nem tesz érdemi lépéseket azért, hogy megőrizze a weben publikált anyagait. A másik kettőnek sincs stratégiája. Emellett a válaszoladók gyakran azt gondolják, az archiválás egyenlő azzal, hogy a cikkek másolatait felpakolják a felhőbe, így a Google Drive-ra. Pedig az archiválás a lap anyagainak lementése jelenti olyan formában, hogy az a technológiai változásokat is túlélje, az utóbbi viszont a munkaanyagok elmentése.

false

Ugyanakkor az internetes tartalom nem kerül feltétlenül ebek harmincadjára. Az Internet Archive nevű nonprofit szervezet rendszeresen készít mentést weboldalakról. Illetve az ehhez több szállal kötődő, de hivatalosan nem kapcsolódó Archive Team is szokott önkéntesek bevetésével a bezárás előtt álló weboldalakat lementeni. Amikor annak idején felálltunk a VS.hu-tól, mi is az Archive Team segítségét kértük. Mármint mi, a felmondó újságírók, nem pedig a kiadó, amely mint tudjuk végül Matolcsy György fiánál kötött ki, majd idén februárban meg is szűnt a portál működése.

Rossz vége lett - A Vs.hu története

Két és fél évet élt a nagy ambíciókkal indult hírportál. A több mint félmilliárdos MNB-támogatás miatt szétszakadt Vs.hu történetét egyszerre jellemzi a jó szándék és az elhallgatás.

A CJR azt is megkérdezte, hogy a közösségi média megjelenéseket elmentik-e. A válasz még annál is nagyobb nem, mint a sztorik archiválása esetén. Illetve a digitális lapok még annyira sem gondolnak az anyagaik további életére, mint a print újságok.

Nem kell meglepődni: az online sajtó a biznisz egy részét átengedte az adtech cégeknek, az előfizetőit lényegében átirányította a Facebookra. Aztán elhitte a közösségi médiának (elsősorban a Facebooknak és a Youtube-nak), hogy a jövő a netes videóé, ezért újságírókat rúgott ki és videósokat vett fel. S most meg azt kajálja be, hogy az Apple News olyan termék, amiből haszna származhat.

Emlékezetkiesés

Olvasóként a fentiekből keveset lehet érezni. Talán csak annyit, hogy az újságok elvesztik az archívumukat. És nem feltételenül azért, mert bedőltek a tech cégek diktálta rövid életű trendeknek, esetleg rácsúsztak valamelyik paltformra ksizolgáltatva magukat az egyre gyakrabban változó aloritmusok szeszélyeinek. Rosszabb, amikor egy újság csődbe megy, vagy éppen nem feltétlenül gazdasági okok miatt zárják be, esetleg a rendszerek frissítése miatt a migrálás nem sikerül túl jól és adatok, illetve cikkek tűnnek el.

Hazai példákat is ismerünk olyan esetekről, amikor egy újság archívumát rövidebb-hosszabb időszakra elérhetetlenné tették: ez megesett a Népszabadsággal vagy a Magyar Nemzettel is bezárásuk után. De ismerünk olyat esetet is a hazai online sajtó történetéből, hogy fél évtizednyi archívummal bíró hírportál eltűnt a semmibe, miután tulajdonost váltott. A HVG által egykor felvásárolt, majd rövid ideig még működtetett Hírszerző.hu helyén ma ezt látható:

false

 

 

Ilyenkor felmerül a kérdés, hogy hová tűntek az anyagok. Amikor egy lap archívumát átstrukturálták – így tűnt el a Wittman fiúk rovata a még üzemelő Népszabadságból 2006-ban – akkor is volt egy apróbb felhorgadás. De az sem tartott sokáig.

A mindennapokban azonban az olvasót nem érdekli az archívum. A történészt, a levéltárost és az újságírót kellene, de ők is hallgatnak.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.