Fortnite: turista a világ vége után
Fortnite_Screenshot_2018.08.30_-_23.29.42.26_(Custom).png

Fortnite: turista a világ vége után

Egy hete játszom, hét killem van. Azaz hét másik játékost lőttem le. Valahol biztos ki lehetne pofozni egy statisztikát a játékból, hogy én közben hány alkalommal haltam meg, de jobb a lelki nyugalmamnak, ha nem teszem. Így is sikertelennek érzem magam, pedig tulajdonképpen remekül szórakozom játék közben. Ja igen, a játékom neve Fortnite, és az egyik legnépszerűbb dolog jelenleg a világon.

Hosszú, az Íliász hajókatalógusát idéző felsorolást kellene írni ahhoz, hogy egyszer csak eljussunk oda, miért menő 2018-ban bedobálni száz játékost egy pályára és hagyni, hogy legyilkolásszák egymást. Embert ember ellen küldő játékok mindig is voltak, ráadásul a videójátékra is igaz az, hogy a legvonzóbb dolog más emberekkel játszani. Az óriási pályához, a képregényes grafikához azonban jelentős fejlődés kellett. Ahhoz pedig, hogy ma minden második megjelenő játékból hatalmas arénát – mai szóval battle royale játékmódot – akarjanak csinálni, már az kellett, hogy több, a semmiből feltűnő cím hatalmas pénzeket hozzon a kockázattól nem félő fejlesztőknek. A Fortnite nem ezek közé tartozik, az már biztonsági játékból született az Epic Games szárnyai alatt. Népszerűségét az adja, hogy ingyen bele lehet vágni.

Ezzel pedig el is értünk oda, hogy egy hét alatt hogyan lőttem le hét másik játékost, és mit kellett volna csinálnom helyette. Azért raktam fel a Fortnite-ot, mert egy barátom mutatott egy nagyon mókás videót róla, amiben egy játékos erőszakmentesen próbál előrejutni és ezt kommentálja is. Jellemzően nem sikerül neki, mégiscsak arról szól a játék, hogy az utolsóként talpon maradó nyeri a meccset. De lopakodással, ügyeskedéssel egészen sokáig jut. Ki kellett próbálni!

A térkép ráadásul szép nagy, a tapasztaltabbak rögtön oda próbálják magukat navigálni, ahol nagyobb eséllyel találnak fegyvert, szóval a periférián nyugodtan el lehet turistáskodni. Ehhez már csak azt kell tudni, hogy hol a periféria és hol nem vagyunk szem előtt. Érdemes nézelődni, mert a pálya gyönyörű, a játékvilág stílusa valahol a Gru és a Hihetetlen család között helyezkedik el, nehéz is komolyan venni. És tényleg vannak játékosok, igaz, nagyon kis számban, akik megpróbálnak valamiféle sztorit kipofozni a lövöldözésből. (A Fortnite-nak van fizetős, építkezős, zombik ellen harcolós verziója is, de nem ez a jelentős része a játéknak.)

Ezen igyekszik a fejlesztő cég is: ebben a hónapban egy hatalmas fekete kőobeliszk kószál a pályán, amiről még senki nem tudja, hogy mit is rejt. Aztán jelentek meg teleportkapuk is. A szemfüles játékos pedig találhat célba dobós, agyaggalamblövős és áruházi bevásárlókocsival ralizós kihívásokat is. Csak, ahogy ezt már más kritikusok is megfigyelték, miközben az ember ezeket élvezné, valaki mindig lelövi őket mesterlövészpuskával vagy rakétavetővel. Ahogy a költő is mondta: „Horoguvék isten es vetevé üüt ez munkás világbelé, es leün halálnek és pukulnek fesze es mend üü nemenek.

A pukulnek feszét egy idő után sokat emlegeti az ember. Sőt, néha rá is lő embertársára, engedve a játéktervezők által belé táplált alantas vágyaknak. A vége egyébként így is, úgy is ugyanaz. Egy magyar vagy ukrán 12 éves gyerek legéppuskáz, ez már három játékdivattal korábban is így volt, és az eggyel tinibbek már akkor is sokkal jobban játszottak. Benézni azért érdemes. Egyrészt, mert a játék tényleg szép, és nem akar fotorealisztikusan érdekes lenni. Másrészt pedig mert a SuperData adatai szerint az ingyenes mindenki mindenki ellen játékmód megjelenése óta 1,2 milliárd dollárt költöttek ruhákra, kiegészítőkre, pixelkalapokra, digitalizált mozdulatokra és egyéb apró extrákra a játékosok. Tették mindezt úgy, hogy tudták, a játékban semmilyen előnyük nem származik ezekből.

false

Takesi mindenkit megelőzött

Azoknak is van ajánlat, akik egyáltalán nem játszanak a számítógépen. Takami Kósun 1999-ben megjelent Battle Royale című regénye – és a belőle készült 2000-es film Kitano Takesivel – hasonló szituációt ír le, mint a játék. Csak éppen kicsit sem vicces, mert a Fortnite-tal szemben a regény hajlandó azzal foglalkozni, milyen kormányra, milyen berendezkedésre van ahhoz szükség, hogy évi egyosztálynyi gyereket egymásnak eresszenek egy lakatlan szigeten. Sokkolóbb, mint nagyon bénán játszani a világ legnépszerűbb játékát.

Másvalaki problémája – kövesse a Magyar Narancs technológiai-társadalmi kérdésekkel foglalkozó blogját!

Másvalaki problémája – Magyar Narancs

Nem látod, pedig ott van, és téged is érint. A Magyar Narancs új, technológiai-társadalmi kérdésekkel foglalkozó blogja.

 

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.