Itt a bérelhető valóság
7787772292_dbdc583d96_z.jpg

Itt a bérelhető valóság

A Pokemon Góval híressé vált Niantic rájött, hogy nagyobb buli drága alaptechnológiát szállítani, mint játékot. De lesz-e új típusú kibővített valóságjáték a közeljövőben?

A Pokémon Go mára teljesen lecsengett. Péter barátom gyerekei, akikkel több telefont merítettünk le nem létező szörnyekre vadászva, már nem is emlegetik a Pokémonokat. Pikacsu valószínűleg depressziósan kéri ki a Hubertusokat egy csepeli kocsma pultjánál ülve és várja, hogy befusson a közmunkáról Bulbasaur.

A Pokémon Gót és előtte az Ingress nevű területfoglalós játékot fejlesztő Niantic Labs azonban köszöni, remekül van. A héten jelentették be, hogy a kibővített valóságplatformjukat – ezt Real World Platformnak nevezik – megnyitják a külső fejlesztők előtt. Sőt, ők maguk is készülnek egy nagy dobással. A Harry Potter: Wizards Unite nevű játék, amelyet valamikor idén adnak ki, a Rowling-könyvek varázslóvilágát nyitja össze a valósággal. (Nem lepődnék meg, ha ez a valamikor nagyon közel esne a november közepén érező Legendás állatok – Grindelwald bűntettei film bemutatójához.)

false

 

Fotó: JD Hancock

A Potter-játéknál azonban érdekesebb, hogy mit tudnak kezdeni a független fejlesztők a Niantic rendszerével. Eddig például csak olyan játékok készültek, amelyek helyek elfoglalásával, meglátogatásával és megvédésével kapcsolatos feladatokkal bízták meg a játékost. Ezt el lehet adni még párszor, nincs kétségem afelől, hogy a mugli és a varázsvilág összekötése a telefonon keresztül óriási siker lesz. Az újdonságértéke azonban megkopik. Ki kell találni, milyen egyéb, helyalapú játéktípusok létezhetnek. Az egyéb építőelemek között van még villámgyors gépilátás-technológia, gépi tanulási rendszer, de kész új játékmechanika nincs.

Ráadásul azt is át kell gondolni, hogy az eddigi, jellemzően érdekes helyekre (POI) épülő térképes megközelítést lehet-e folytatni. A POI adatbázisokkal akadnak gondok: hagyományosan ott vannak sűrűn érdekes pontok, ahonnan a felhasználók bejelentenek ilyeneket vagy ahol a cégeknek érdeke naprakésznek maradni. Ezzel viszont a játékok szövete a belvárosi területeken lesz csak igazán sűrű. Külvárosba, vidékre vagy ember által nem lakott területre pedig elvétve jut Pokémon, ellenséges varázsló és így tovább.

HYPER-REALITY from Keiichi Matsuda on Vimeo.

Akármi is a jövő, a Niantic az első cég, amely helyfüggő AR-játékok alapjául szolgáló technológiát tud bérbe adni. Ez egyszerre érdekes lehetőség és a közterek felé húzott új kereskedelmi réteg. Megtippelni is nehéz, mi lesz a vége.

Másvalaki problémája – kövesse a Magyar Narancs technológiai-társadalmi kérdésekkel foglalkozó blogját!

Másvalaki problémája – Magyar Narancs

Nem látod, pedig ott van, és téged is érint. A Magyar Narancs új, technológiai-társadalmi kérdésekkel foglalkozó blogja.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.