Egyesben ragadtunk

  • Drajkó Zsombor
  • 2018. július 31.

Materia Medica

Az egészségpolitika az a műfaj, ahol a vezetés és a szakma közötti árokásás végzetes következményekkel járhat. A kezdeti szép remények után egyelőre nem látszik igazi változás az egészségügy irányításában, és továbbra is az az ember érzése, hogy nehezen áramlik az információ az Emmi és a szakmai szervezetek között.

„Humántárcát”, azon belül is hangsúlyozottan az egészségügyi szakirányt vezetni nem egy hálás feladat. A felelősség nagy, a problémák több ágazaton átívelőek, a jelenlegi kormányzat vezetési stílusa mellett pedig szűk az önálló mozgástér. Ez azonban nem ad felmentést az Emmi-nek és az Egészségügyért Felelős Államtitkárságnak. A választások óta eltelt négy hónapban az egészségügyi vezetés elindult a sötét erdőben, de nagyon úgy tűnik, hogy eltévedt: egyrészt nem tudni, mit is akar pontosan, másrészt sokkal inkább koncentrál a központi narratívába vágó üzenetek kommunikálására, mint az érdemi szakmai munkára.

Kásler Miklós és az újonnan kinevezett egészségügyi államtitkár, Nagy Anikó eddig egyetlen, konkrét problémát érintő cselekvési tervet tudott felmutatni: a kórházi fertőzések megelőzése érdekében készítettek elő egy rendeletcsomagot. Az elkövetkezendő négy év konkrétumai, vagy akár egy hosszabb távra szóló, rendszerszintű reformkoncepció továbbra is várat magára.

Írásos formában elérhető szakmai programok nélkül egyelőre csak sajtóban elejtett mondatokra támaszkodhatunk: várható az országos ellátást végző intézmények megerősítése, az alapellátásban a csoportpraxisok előnyben részesítése, prevenciós szemlélet erősítése főként a keringési és daganatos betegségek esetében, orvoshiány enyhítése a második Orbán-kormány idején már felmerült szabadfoglalkozású orvosi státusz bevezetésével, egy nem pontosan definiált orvos-diszpécser szolgálat bevezetése a sürgősségi osztályokon, valamint öt nemzeti egészségügyi program elkészítése.

Hatalomtechnikai kuriózum, hogy bár az egészségügy az Emmi felségterülete, a gyeplő mégis néha más kézbe kerül. Varga Mihály pénzügyminiszter az egészségügyi államtitkárság véleményével szembemenve ősztől kancellárokat szeretne kinevezni a kórházak élére, az Állami Számvevőszék pedig jelen állás szerint szeptembertől nem ad felmentést a kórházaknak a keretgazdálkodás hatálya alól. Nota bene, a Magyar Nemzeti Bank közzétett egy szakértők által jegyzett műhelymunkát, ami egyrészt kemény kritika az egészségügyünkről, másrészt egy remek reformötletdoboz, de az igazán szép mégis az, hogy az Emmi vagy az Egészségügyért Felelős Államtitkárság sehol sem szerepel a szerzők között.

Eggyel viszont nem maradt adós az emberminisztérium: a Fidesz központi narratívájába illő, kampányszagú üzeneteket rendszeresen kommunikálja. Novák Katalin családügyi államtitkár a Pride kapcsán kifejtette, hogy „a családhoz kell egy nő és egy férfi, és pont elég hozzá egy nő és egy férfi”, Kásler Miklós pedig foglalt már állást a tízparancsolat népegészségügyi haszna mellett, Orbán Viktorhoz hasonlóan fontosnak érzi a „klasszikus, évszázadok által megszűrt és fennmaradt emberi, keresztényi és nemzeti értékek” képviseletét és elmélyítését, de bírálta már a Nyugat liberalizmusát is, ami mögött szerinte nincs valódi társadalmi támogatottság, mert a klasszikus értékek és a tradíciók ennél sokkal mélyebben gyökereznek.

Itt tartunk ma.

És az embernek valahogy hiányérzete van. Augusztus elején az a tényállás, hogy nem igazán tudunk semmit az egészségügy jövőjéről, egymásnak sokszor ellentmondó nyilatkozatok érkeznek a kormányoldalról, és fájóan hiányzik a szakmával való egyeztetés.

A szakpolitika alapjában véve egy olyan műfaj, ahol a szakmai közeggel való folyamatos kapcsolattartás a garancia a jó működésre. Itt nemcsak arról van szó, hogy a dolgozók látják a legjobban az egészségügy problémáit. Egy jó vezetésnek fenn kell tartania a vezetett egység belső motivációját, ez pedig a szakma hangjának negálásával, ködösítéssel és erőteljes felülről vezérléssel nem fog menni. Nincs egyetlen valamirevaló egészségügyi szakértő sem az országban, aki ne értene egyet azzal, hogy a strukturális reformokra óriási szükség lenne Magyarországon. Az az egészségügyi vezetés, amelyik ezt nem akarja levezényelni, hibát vét. Ha viszont reformokat hajt végre, de mindezt erőszakkal, érdemi egyeztetések nélkül, saját feje után menve veri keresztül az ágazaton, még ennél is nagyobb bakot lő.

Az igazán nagy probléma az, hogy a kormányzat mindig “meg akarja mondani a tutit”. A politikusaink nagy részében sajnos az a kényszerképzet alakult ki, hogy nekik mindenre választ kell adni, és ők mindenre tudják is a választ. Pedig ez nem igaz: senki sem tudja ma a választ az egészségügy minden problémájára. Egy ilyen viharvert ágazatban a legjobb, amit egy vezető tehet, ha hangot ad a szakmának. Meghallgatja a problémáit, ad a véleményére, és a legjobb megoldási javaslatait a zászlójára tűzi.

A kényszeres felülről vezérlés többszörösen hibás koncepció. Akadályozza a szakmai vélemények becsatornázását magasabb szintekre. Bizonytalanságot szül és végzetesen rombolja a kreativitást: ha ugyanis a szakmai csoportok, érdekképviseletek és szakterületi kiválóságok megoldási javaslatai terméketlen talajra hullnak, vagy meg sem hallgattatnak, akkor szép lassan lecsökken a motiváció és a reformkedv. Előbb-utóbb pedig jön a sértettség, a megkeseredettség és a kiégés, végeredményben pedig az elveszett szaktudás, az eltékozolt lehetőségek.

Egészségügyet vezetni a szakma segítségével kell, nem a szakma irányításával. A modern orvoslás csapatmunka, nem hűbérurak és vazallusok rendszere. Ha ezt a szemléletet nem teszik magukévá a döntéshozók, bent ragadunk a múltban és naphosszat nézhetjük, ahogy a környező országok maguk mögött hagynak bennünket.

Képzeljük el, hogy van egy túlméretezett, nemrég új fényezést kapott, hatliteres, tizenkét hengeres benzintemetőnk, amit a történet kedvéért nevezzünk Emminek. Méretéből adódóan csak lassú haladásra képes és igen-igen nagy a forrásigénye. Lomha tempója ellenére a sofőrei valahogy sosem találták meg a váltót, amivel egyesből kettesbe lehetne kapcsolni. A motorok kampányhangtól bőgnek, a benzin iszonyatos mértékben fogy, az autó pedig nemigen akar haladni.

Sokan lennének, akik tudják, hogyan lehet kettesbe, hármasba, esetleg egyszer a távoli jövőben négyesbe váltani. Bárcsak a motorzúgás ne tenné süketté a sofőrt!

A szerző a Momentum Mozgalom egészségpolitikusa.

Kövesse a Magyar Narancs egészségügyi blogját! Materia Medica a magyarnarancs.hu-n.

Materia Medica

A Magyar Narancs új, egészségügyi problémákkal foglalkozó blogja. Fogyasszák egészséggel!

 

Figyelmébe ajánljuk

Második gyermekkor

Sean Mathias az izgalmasabb utat választotta, amikor filmre vitte saját 2021-es Hamlet-előadását, melyet a Covid-járvány lezárásai és néhány kulcsszínész viharos távozása tett próbára.

Üzenet

Brazíliáról mindenki a mesés tengerpartra, a karneválra meg a focira asszociál, pedig valaha (50–60 évvel ezelőtt) ott is pontosan olyan embertelen katonai diktatúra volt, mint Dél-Amerika legtöbb országában.

Vele a szégyen

Amikor a miniszteri kinevezése után Szalay-Bobrovniczky Kristóftól megkérdezték, nem zavarja-e, hogy elődje, Benkő Tibor hivatásos katonatiszt volt, ezzel vágott vissza: a magyar haderő a kormány fejlesztéseinek köszönhetően magától is „tudja, hogy mit kell csinálnia”. Neki pedig az a feladata, hogy a katonaságot vonzóvá tegye, elsősorban az ifjúság körében.

Üldözik Matolcsyt!

Hol tűnt el és mennyi pénz a jegybank alapítványából? Most azon kell izgulnia sok jó embernek, hogy közülük az ÁSZ feljelentése nyomán ki megy majd, vagy nem megy, mikor és mennyi időre börtönbe.

Minden határon túl

A világháborúról szóló művek sora végeláthatatlan, ám a téma lefedettsége igencsak aránytalan, az erdélyi zsidók soája például meglehetősen alultárgyalt volt korábban.

Az Infláció Réme

  • Király Júlia

Valamikor réges-régen, amikor a közpénz még nem vesztette el közpénz jellegét, a Magyar Nemzeti Bank még nem magántőkealapok gazdagításán szorgoskodott, az euróért még nem adtak többet 260–270 forintnál, és még működtek Magyarországon a fékek és az ellensúlyok, szóval abban az időben, amire már a legeslegöregebb magyar ember sem emlékszik, akkoriban történt.

Felejtsük el!

Önkormányzati szociális bérlakás miatt áll a bál Szarvason. Az ellenzék szerint jogosulatlan volt a kiutalás, a nyertes pályázatot az egyik városi fideszes képviselő „menedzselte”. A kedvezményezett az egyik nemzetiségi önkormányzat alelnöke.

Elveszik, hogy osztogathassanak

Az önkormányzatoktól elvett pénzből indította el a kormány a Versenyképes Járások Programot, és ettől várja azt, hogy még a 2026-os választások előtt mindenütt épül valami. A lebonyolítás láthatóvá teszi az országgyűlési képviselők, fideszes választókerületi elnökök meghatározta hierarchiát.

Zsákutca

A szerencsén is múlt, hogy a XI. kerületi önkormányzat meg tudja akadályozni egy böhöm társasház felépí­tését a Sas-hegy oldalában, a tájvédelmi körzet szomszédságában. Más esetekben hiába derülnek ki a korábbi stiklik és összeférhetetlenségek, sokszor nem lehetséges a kármentés.

Lakásból utcára

Mivel a hivatalos procedúra rendszerint nagyon elhúzódik, olykor szélsőjobboldali formációkat bíznak meg az érintettek az ingatlanjaikban jogosulatlanul lakók eltávolítására. Az akciókról beszámolók készülnek a YouTube-ra. A Mi Hazánk elnöke, Toroczkai László több alkalommal is megjelent ilyen akciókon.