Matiné

Under the Skin – Scarlett Johansson mindent elsöprő szexualitása

Matiné

Bemutatjuk, milyen az, amikor Scarlett Johansson előbb visszaél szexuális hatalmával, majd a férfiak prédája lesz. Bűnös élvezetek a matinén...
false

Pedig Jonathan Glazer filmje úgy kezdődik, mint a legtöbb férfi nedves álma: Scarlett Johansson, a szexi űrlény egy fehér furgon volánja mögül vadászik gyanútlan férfiakra, majd szinte rémisztő csáberejével egy sötét raktárépületbe csalja őket… Aztán „sajnos” a történet kubricki, filozofikus és nyomasztó fordulatokat vesz. Glazer komótosan és átgondoltan építi az egyre sűrűbb és nyomasztóbb atmoszférát: kezdve a 2001: Űrodüsszeiát idéző pszichedelikus nyitószekvenciától Mica Levi idegborzoló, minimalista zenéjén át a hirtelen elnémított és felerősített háttérzajokig.

false

A film képi világa teljes természetességgel állítja egymás mellé a szinte abszurditásig fokozott stilizációt és a megkomponálatlan rejtett kamerás felvételeket (ezek valódi dokufelvételek, mivel a Johansson által leszólított gyanútlan glasgow-i férfiak csak utólag tudták meg, hogy filmforgatás résztvevői), ráadásul a rendező a zajok és plánok segítségével gyakran a lény nézőpontjába helyez minket, ami azért elég nyugtalanító. Különösen pikánssá teszi Glazer munkáját a női szerepek széles skálájának komplex vizsgálata: a lény kezdetben egy ösztönvezérelt femme fatale, aki flaneuse-ként, éhesen rója az utcákat, és szexuális hatalmával visszaélve tesz szert a férfiak életenergiájára. Mindezt epizodikus szerkesztésben látjuk, ám a film felénél a cselekmény feldúsul (ez kissé árt is neki, elkerülhetetlenül belebotlunk néhány klisébe): egy deformált, esendő férfival találkozva a lény öntudatra ébred, feltámad szeretetéhsége, ezzel párhuzamosan pedig deszexualizálódik, viszont ő válik a férfiak prédájává. Átfordul a film elején felállított szubverzív férfi áldozat/női agresszor szerep: Johansson szinte eszköztelenül és rafináltan tárja elénk a földönkívüli nőstény összes arcát, egyszerre alattomos és ártatlan, talpraesett és elveszett; egy olyan ösztönlény, aki látszólag természetesen használja csáberejét, ám öntudatra ébredése után saját szubjektumát és szexualitását is újra kell tanulnia.

false

 

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

„A hosszútávfutó magányával”

Legújabb, szeptember végén esedékes bemutatója, az Etűdök elképzelt érzésekre című előadás kapcsán beszélgettünk a próbafolyamatok nehézségeiről, a kívülállásról, a megállni tudás fontosságáról és egy „hüllőről”, aki szeret mozdulatlanul feltöltődni a napon.

Szerbia kontra Szerbia

  • Végel László

Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő.