Matiné

Under the Skin – Scarlett Johansson mindent elsöprő szexualitása

Matiné

Bemutatjuk, milyen az, amikor Scarlett Johansson előbb visszaél szexuális hatalmával, majd a férfiak prédája lesz. Bűnös élvezetek a matinén...
false

Pedig Jonathan Glazer filmje úgy kezdődik, mint a legtöbb férfi nedves álma: Scarlett Johansson, a szexi űrlény egy fehér furgon volánja mögül vadászik gyanútlan férfiakra, majd szinte rémisztő csáberejével egy sötét raktárépületbe csalja őket… Aztán „sajnos” a történet kubricki, filozofikus és nyomasztó fordulatokat vesz. Glazer komótosan és átgondoltan építi az egyre sűrűbb és nyomasztóbb atmoszférát: kezdve a 2001: Űrodüsszeiát idéző pszichedelikus nyitószekvenciától Mica Levi idegborzoló, minimalista zenéjén át a hirtelen elnémított és felerősített háttérzajokig.

false

A film képi világa teljes természetességgel állítja egymás mellé a szinte abszurditásig fokozott stilizációt és a megkomponálatlan rejtett kamerás felvételeket (ezek valódi dokufelvételek, mivel a Johansson által leszólított gyanútlan glasgow-i férfiak csak utólag tudták meg, hogy filmforgatás résztvevői), ráadásul a rendező a zajok és plánok segítségével gyakran a lény nézőpontjába helyez minket, ami azért elég nyugtalanító. Különösen pikánssá teszi Glazer munkáját a női szerepek széles skálájának komplex vizsgálata: a lény kezdetben egy ösztönvezérelt femme fatale, aki flaneuse-ként, éhesen rója az utcákat, és szexuális hatalmával visszaélve tesz szert a férfiak életenergiájára. Mindezt epizodikus szerkesztésben látjuk, ám a film felénél a cselekmény feldúsul (ez kissé árt is neki, elkerülhetetlenül belebotlunk néhány klisébe): egy deformált, esendő férfival találkozva a lény öntudatra ébred, feltámad szeretetéhsége, ezzel párhuzamosan pedig deszexualizálódik, viszont ő válik a férfiak prédájává. Átfordul a film elején felállított szubverzív férfi áldozat/női agresszor szerep: Johansson szinte eszköztelenül és rafináltan tárja elénk a földönkívüli nőstény összes arcát, egyszerre alattomos és ártatlan, talpraesett és elveszett; egy olyan ösztönlény, aki látszólag természetesen használja csáberejét, ám öntudatra ébredése után saját szubjektumát és szexualitását is újra kell tanulnia.

false

 

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.