Matiné

Under the Skin – Scarlett Johansson mindent elsöprő szexualitása

Matiné

Bemutatjuk, milyen az, amikor Scarlett Johansson előbb visszaél szexuális hatalmával, majd a férfiak prédája lesz. Bűnös élvezetek a matinén...
false

Pedig Jonathan Glazer filmje úgy kezdődik, mint a legtöbb férfi nedves álma: Scarlett Johansson, a szexi űrlény egy fehér furgon volánja mögül vadászik gyanútlan férfiakra, majd szinte rémisztő csáberejével egy sötét raktárépületbe csalja őket… Aztán „sajnos” a történet kubricki, filozofikus és nyomasztó fordulatokat vesz. Glazer komótosan és átgondoltan építi az egyre sűrűbb és nyomasztóbb atmoszférát: kezdve a 2001: Űrodüsszeiát idéző pszichedelikus nyitószekvenciától Mica Levi idegborzoló, minimalista zenéjén át a hirtelen elnémított és felerősített háttérzajokig.

false

A film képi világa teljes természetességgel állítja egymás mellé a szinte abszurditásig fokozott stilizációt és a megkomponálatlan rejtett kamerás felvételeket (ezek valódi dokufelvételek, mivel a Johansson által leszólított gyanútlan glasgow-i férfiak csak utólag tudták meg, hogy filmforgatás résztvevői), ráadásul a rendező a zajok és plánok segítségével gyakran a lény nézőpontjába helyez minket, ami azért elég nyugtalanító. Különösen pikánssá teszi Glazer munkáját a női szerepek széles skálájának komplex vizsgálata: a lény kezdetben egy ösztönvezérelt femme fatale, aki flaneuse-ként, éhesen rója az utcákat, és szexuális hatalmával visszaélve tesz szert a férfiak életenergiájára. Mindezt epizodikus szerkesztésben látjuk, ám a film felénél a cselekmény feldúsul (ez kissé árt is neki, elkerülhetetlenül belebotlunk néhány klisébe): egy deformált, esendő férfival találkozva a lény öntudatra ébred, feltámad szeretetéhsége, ezzel párhuzamosan pedig deszexualizálódik, viszont ő válik a férfiak prédájává. Átfordul a film elején felállított szubverzív férfi áldozat/női agresszor szerep: Johansson szinte eszköztelenül és rafináltan tárja elénk a földönkívüli nőstény összes arcát, egyszerre alattomos és ártatlan, talpraesett és elveszett; egy olyan ösztönlény, aki látszólag természetesen használja csáberejét, ám öntudatra ébredése után saját szubjektumát és szexualitását is újra kell tanulnia.

false

 

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.