Matiné

Under the Skin – Scarlett Johansson mindent elsöprő szexualitása

Matiné

Bemutatjuk, milyen az, amikor Scarlett Johansson előbb visszaél szexuális hatalmával, majd a férfiak prédája lesz. Bűnös élvezetek a matinén...
false

Pedig Jonathan Glazer filmje úgy kezdődik, mint a legtöbb férfi nedves álma: Scarlett Johansson, a szexi űrlény egy fehér furgon volánja mögül vadászik gyanútlan férfiakra, majd szinte rémisztő csáberejével egy sötét raktárépületbe csalja őket… Aztán „sajnos” a történet kubricki, filozofikus és nyomasztó fordulatokat vesz. Glazer komótosan és átgondoltan építi az egyre sűrűbb és nyomasztóbb atmoszférát: kezdve a 2001: Űrodüsszeiát idéző pszichedelikus nyitószekvenciától Mica Levi idegborzoló, minimalista zenéjén át a hirtelen elnémított és felerősített háttérzajokig.

false

A film képi világa teljes természetességgel állítja egymás mellé a szinte abszurditásig fokozott stilizációt és a megkomponálatlan rejtett kamerás felvételeket (ezek valódi dokufelvételek, mivel a Johansson által leszólított gyanútlan glasgow-i férfiak csak utólag tudták meg, hogy filmforgatás résztvevői), ráadásul a rendező a zajok és plánok segítségével gyakran a lény nézőpontjába helyez minket, ami azért elég nyugtalanító. Különösen pikánssá teszi Glazer munkáját a női szerepek széles skálájának komplex vizsgálata: a lény kezdetben egy ösztönvezérelt femme fatale, aki flaneuse-ként, éhesen rója az utcákat, és szexuális hatalmával visszaélve tesz szert a férfiak életenergiájára. Mindezt epizodikus szerkesztésben látjuk, ám a film felénél a cselekmény feldúsul (ez kissé árt is neki, elkerülhetetlenül belebotlunk néhány klisébe): egy deformált, esendő férfival találkozva a lény öntudatra ébred, feltámad szeretetéhsége, ezzel párhuzamosan pedig deszexualizálódik, viszont ő válik a férfiak prédájává. Átfordul a film elején felállított szubverzív férfi áldozat/női agresszor szerep: Johansson szinte eszköztelenül és rafináltan tárja elénk a földönkívüli nőstény összes arcát, egyszerre alattomos és ártatlan, talpraesett és elveszett; egy olyan ösztönlény, aki látszólag természetesen használja csáberejét, ám öntudatra ébredése után saját szubjektumát és szexualitását is újra kell tanulnia.

false

 

Figyelmébe ajánljuk

Jancsics Dávid korrupciókutató: Az Orbán család vagy a Matolcsy-klán működése új jelenség

Jancsics Dávid a Leukémia zenekar gitárosaként a hazai underground zenetörténethez is hozzátette a magáét, majd szociológusként az Egyesült Államokba ment, azóta a San Diego-i egyetem professzora. A magyarországi korrupcióról szóló doktori disszertációját átdolgozva idén magyarul is kiadták A korrupció szociológiája címmel. Erről beszélgettünk.

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.