Katie Holmes és a színtelen egyenlőség

Matiné

A fekete-fehér jövő, a kiskamasz ébredése és a megmentendő világ jó alapnak tűnik egy gyerek sci-fihez. Csakhogy.

Az emlékek őre tipikusan olyan utópiamese, ami működik tízéves korunkban (papíron), a készítők azonban ezt elfelejtették. Lehetett volna okosan is csinálni, ehelyett átgondolatlanul nyúltak az egyébként bőven megfelelő alaphoz.

false

Jonas egy olyan jövőbeli steril világban él, ahol injekcióval szabályozzák az érzelmeket, és akkora az egyenlőség, hogy még színek sincsenek. Nyilván a rendező emiatt kapta fel az ötletet: fekete-fehér filmre ritkán adódik ma lehetőség. A régi színes világ emlékeit a közösség egyetlen tagja birtokolja, akinek utódja természetesen Jonas lesz. Az átvett emlékek során Jonas megismeri a világot, ahogy azt egy 10-12 éves kamasz is teszi: halál, háborúk, rasszok, világvallások, szerelem – igazából jó allegória ez a felnövésre, a világról való kitágult tudásunk és személyes szabadságérzetünk megszerzésére. Ezért jó ez 12 évesen, mert akkor mindezek még nem tűnnek se közhelynek, se demagógiának.

A rendező és a forgatókönyvíró nem számol ezzel, és rossz ritmussal, elfuserált arányokkal nehezíti, hogy túltegyük magunkat a vészes közhelyrengetegen. A monokróm és a színes jelenetek váltása pedig a legkevésbé sem kreatív, pedig legalább ezt illett volna kihasználni. Néhány jól kezelt montázs, festőire hangolt emlékkép behúzása édeskevés, bár a képi atmoszféra nagyon is jóra sikerült. Az Őrzőt alakító Jeff Bridges és a világmegmentő kamaszt adó Brenton Thwaites próbálja menteni a menthetőt – megérdemelték volna, hogy jobb köretet kapjanak. Főleg, hogy Katie Holmes képes csupán jelenlétével úgy elrontani mindent, ahogy az általában csak Tom Cruise-nak sikerül. Mindez azért mégsem annyira borzasztó, hogy elrontson egy tízévesen szerzett olvasmányélményt. Nem megbocsáthatatlan ez a filmfeldolgozás, de a didaktikus semmit mondástól, az eredeti könyv lebegtetett végkifejletének heppiendre fordításától ez csupán a kiskamaszok ducktv-je lesz.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.