Katie Holmes és a színtelen egyenlőség

Matiné

A fekete-fehér jövő, a kiskamasz ébredése és a megmentendő világ jó alapnak tűnik egy gyerek sci-fihez. Csakhogy.

Az emlékek őre tipikusan olyan utópiamese, ami működik tízéves korunkban (papíron), a készítők azonban ezt elfelejtették. Lehetett volna okosan is csinálni, ehelyett átgondolatlanul nyúltak az egyébként bőven megfelelő alaphoz.

false

Jonas egy olyan jövőbeli steril világban él, ahol injekcióval szabályozzák az érzelmeket, és akkora az egyenlőség, hogy még színek sincsenek. Nyilván a rendező emiatt kapta fel az ötletet: fekete-fehér filmre ritkán adódik ma lehetőség. A régi színes világ emlékeit a közösség egyetlen tagja birtokolja, akinek utódja természetesen Jonas lesz. Az átvett emlékek során Jonas megismeri a világot, ahogy azt egy 10-12 éves kamasz is teszi: halál, háborúk, rasszok, világvallások, szerelem – igazából jó allegória ez a felnövésre, a világról való kitágult tudásunk és személyes szabadságérzetünk megszerzésére. Ezért jó ez 12 évesen, mert akkor mindezek még nem tűnnek se közhelynek, se demagógiának.

A rendező és a forgatókönyvíró nem számol ezzel, és rossz ritmussal, elfuserált arányokkal nehezíti, hogy túltegyük magunkat a vészes közhelyrengetegen. A monokróm és a színes jelenetek váltása pedig a legkevésbé sem kreatív, pedig legalább ezt illett volna kihasználni. Néhány jól kezelt montázs, festőire hangolt emlékkép behúzása édeskevés, bár a képi atmoszféra nagyon is jóra sikerült. Az Őrzőt alakító Jeff Bridges és a világmegmentő kamaszt adó Brenton Thwaites próbálja menteni a menthetőt – megérdemelték volna, hogy jobb köretet kapjanak. Főleg, hogy Katie Holmes képes csupán jelenlétével úgy elrontani mindent, ahogy az általában csak Tom Cruise-nak sikerül. Mindez azért mégsem annyira borzasztó, hogy elrontson egy tízévesen szerzett olvasmányélményt. Nem megbocsáthatatlan ez a filmfeldolgozás, de a didaktikus semmit mondástól, az eredeti könyv lebegtetett végkifejletének heppiendre fordításától ez csupán a kiskamaszok ducktv-je lesz.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.