Katie Holmes és a színtelen egyenlőség

Matiné

A fekete-fehér jövő, a kiskamasz ébredése és a megmentendő világ jó alapnak tűnik egy gyerek sci-fihez. Csakhogy.

Az emlékek őre tipikusan olyan utópiamese, ami működik tízéves korunkban (papíron), a készítők azonban ezt elfelejtették. Lehetett volna okosan is csinálni, ehelyett átgondolatlanul nyúltak az egyébként bőven megfelelő alaphoz.

false

Jonas egy olyan jövőbeli steril világban él, ahol injekcióval szabályozzák az érzelmeket, és akkora az egyenlőség, hogy még színek sincsenek. Nyilván a rendező emiatt kapta fel az ötletet: fekete-fehér filmre ritkán adódik ma lehetőség. A régi színes világ emlékeit a közösség egyetlen tagja birtokolja, akinek utódja természetesen Jonas lesz. Az átvett emlékek során Jonas megismeri a világot, ahogy azt egy 10-12 éves kamasz is teszi: halál, háborúk, rasszok, világvallások, szerelem – igazából jó allegória ez a felnövésre, a világról való kitágult tudásunk és személyes szabadságérzetünk megszerzésére. Ezért jó ez 12 évesen, mert akkor mindezek még nem tűnnek se közhelynek, se demagógiának.

A rendező és a forgatókönyvíró nem számol ezzel, és rossz ritmussal, elfuserált arányokkal nehezíti, hogy túltegyük magunkat a vészes közhelyrengetegen. A monokróm és a színes jelenetek váltása pedig a legkevésbé sem kreatív, pedig legalább ezt illett volna kihasználni. Néhány jól kezelt montázs, festőire hangolt emlékkép behúzása édeskevés, bár a képi atmoszféra nagyon is jóra sikerült. Az Őrzőt alakító Jeff Bridges és a világmegmentő kamaszt adó Brenton Thwaites próbálja menteni a menthetőt – megérdemelték volna, hogy jobb köretet kapjanak. Főleg, hogy Katie Holmes képes csupán jelenlétével úgy elrontani mindent, ahogy az általában csak Tom Cruise-nak sikerül. Mindez azért mégsem annyira borzasztó, hogy elrontson egy tízévesen szerzett olvasmányélményt. Nem megbocsáthatatlan ez a filmfeldolgozás, de a didaktikus semmit mondástól, az eredeti könyv lebegtetett végkifejletének heppiendre fordításától ez csupán a kiskamaszok ducktv-je lesz.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.