Katie Holmes és a színtelen egyenlőség

Matiné

A fekete-fehér jövő, a kiskamasz ébredése és a megmentendő világ jó alapnak tűnik egy gyerek sci-fihez. Csakhogy.

Az emlékek őre tipikusan olyan utópiamese, ami működik tízéves korunkban (papíron), a készítők azonban ezt elfelejtették. Lehetett volna okosan is csinálni, ehelyett átgondolatlanul nyúltak az egyébként bőven megfelelő alaphoz.

false

Jonas egy olyan jövőbeli steril világban él, ahol injekcióval szabályozzák az érzelmeket, és akkora az egyenlőség, hogy még színek sincsenek. Nyilván a rendező emiatt kapta fel az ötletet: fekete-fehér filmre ritkán adódik ma lehetőség. A régi színes világ emlékeit a közösség egyetlen tagja birtokolja, akinek utódja természetesen Jonas lesz. Az átvett emlékek során Jonas megismeri a világot, ahogy azt egy 10-12 éves kamasz is teszi: halál, háborúk, rasszok, világvallások, szerelem – igazából jó allegória ez a felnövésre, a világról való kitágult tudásunk és személyes szabadságérzetünk megszerzésére. Ezért jó ez 12 évesen, mert akkor mindezek még nem tűnnek se közhelynek, se demagógiának.

A rendező és a forgatókönyvíró nem számol ezzel, és rossz ritmussal, elfuserált arányokkal nehezíti, hogy túltegyük magunkat a vészes közhelyrengetegen. A monokróm és a színes jelenetek váltása pedig a legkevésbé sem kreatív, pedig legalább ezt illett volna kihasználni. Néhány jól kezelt montázs, festőire hangolt emlékkép behúzása édeskevés, bár a képi atmoszféra nagyon is jóra sikerült. Az Őrzőt alakító Jeff Bridges és a világmegmentő kamaszt adó Brenton Thwaites próbálja menteni a menthetőt – megérdemelték volna, hogy jobb köretet kapjanak. Főleg, hogy Katie Holmes képes csupán jelenlétével úgy elrontani mindent, ahogy az általában csak Tom Cruise-nak sikerül. Mindez azért mégsem annyira borzasztó, hogy elrontson egy tízévesen szerzett olvasmányélményt. Nem megbocsáthatatlan ez a filmfeldolgozás, de a didaktikus semmit mondástól, az eredeti könyv lebegtetett végkifejletének heppiendre fordításától ez csupán a kiskamaszok ducktv-je lesz.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.