2020-ban felkérték Bereményi Gézát egy Petőfi-sorozat megalkotására, aztán dobták

  • narancs.hu
  • 2024. március 25.

Mikrofilm

Nyáry Krisztián mesélt a rövid, de annál jobb emlékű közös munkáról.

FotóNyáry Krisztián Facebookon osztotta meg, hogy négy éve Bereményi Gézát felkérték egy Petőfi Sándor életét feldolgozó sorozat elkészítésére, de a projektből végül nem lett semmi. Bereményi nem csak az írója, hanem rendezője is lehetett volna az alkotásnak.

 
 
 

Az író elmondása szerint Bereményi felkérte őt társszerzőnek, és egy hónapot kaptak rá, hogy összehozzanak egy szinopszist. A rövid határidőt a megbízók azzal indokolták, hogy 2023-ra, a Petőfi emlékévre már kész sorozatot akarnak. Bár nem részletezte a pontos megbízót, állami hivatalról beszélt Nyáry.

„Nekem csodás emlék ez az augusztusi közös munka, és a hozzá kapcsolódó nagy beszélgetéseink Gézával. De már írás közben éreztem, hogy ebből nem biztos, hogy film lesz a végén. Mondtam is Gézának, hogy akárhogy szabjuk-varrjuk, ez a történet nem tud másról szólni, mint a szabadságról” – írta Nyáry. 

A szinopszist időben leadták, de hónapokkal később közölték velük válaszként, mégsem lesz sorozat, úgyhogy a szinopszist bárki által letölthetővé tették.

Külön érdekesség, hogy a poszt alatt Kolozsi László író is megjegyzést fűzött a történethez. Elmondása szerint ő is együtt dolgozott Nyáryval, méghozzá egy március 15-éről szóló nagyjátékfilmen, aminek „Az a nagy nap” volt a munkacíme. „Rákay projektjének, ami két hónappal később jött ki, a munkacíme »Az a nap volt«” – írja Kolozsi.

Rákay Philip filmje végül Most vagy soha! címmel került mozikba, soha egyetlen magyar film sem kapott ennyi pénzt, és amúgy írtunk róla kritikát is.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.