Film

2020: Legyen már vége!

Mikrofilm

Charlie Brooker és Annabel Jones áldokumentumfilmjének tanulsága, hogy 2020-at egy darabig hagynunk kellene békében nyugodni.

Sokan, sok helyen elsütötték már azt a poént, hogy 2020 olyan volt, mint egy vadabb Black Mirror-epizód – sajnos ezt érthették félre a sorozat alkotói. Már feltűnhetett, hogy maga a Black Mirror is veszített kezdeti frissességéből.

Brooker és Jones nem várták ki, amíg valamiféle perspektívát nyerünk 2020 traumáit illetően. Egyszer használatos Twitter-poénokból összeférceltek egy maroknyi sablonos, az elmebaj különböző regisztereiben játszó rezonőrfigurát (Hugh Grant történésze a Trónok harcát történelmi dokumentumnak képzeli, Cristin Milioti fasisztoid kertvárosi anyukája, Diane Morgan brit átlagpolgára azt hiszi, hogy az amerikai elnökválasztás egy tévés vetélkedő), akik segítenek nekünk felidézni az eseményeit egy olyan évnek, amelyre igazából senki nem akar emlékezni. Vérszegény kísérleteket tesznek, hogy az önmagukban is abszurd események abszurditását a szánkba rágják (ezt az év folyamán már sokkal értőbb módon megtette többek közt Trevor Noah és John Oliver). Hiányzik a koncepció, rá­adásul a horrorév számbavétele fájóan szűk látókörű, kizárólag az amerikai és brit történésekre koncentrál. Az áldoku alulmarad a valósággal szemben: hol olyan eseményeket parodizálna, amelyeket már lehetetlen továbbfacsarni, hol pedig egyszerűen ízléstelen volna viccelni velük (George Floyd esetében legalább meg sem kísérlik). Egy kínos humorú, sebtében összedobott képes kalendárium az egész.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.