Film

2020: Legyen már vége!

Mikrofilm

Charlie Brooker és Annabel Jones áldokumentumfilmjének tanulsága, hogy 2020-at egy darabig hagynunk kellene békében nyugodni.

Sokan, sok helyen elsütötték már azt a poént, hogy 2020 olyan volt, mint egy vadabb Black Mirror-epizód – sajnos ezt érthették félre a sorozat alkotói. Már feltűnhetett, hogy maga a Black Mirror is veszített kezdeti frissességéből.

Brooker és Jones nem várták ki, amíg valamiféle perspektívát nyerünk 2020 traumáit illetően. Egyszer használatos Twitter-poénokból összeférceltek egy maroknyi sablonos, az elmebaj különböző regisztereiben játszó rezonőrfigurát (Hugh Grant történésze a Trónok harcát történelmi dokumentumnak képzeli, Cristin Milioti fasisztoid kertvárosi anyukája, Diane Morgan brit átlagpolgára azt hiszi, hogy az amerikai elnökválasztás egy tévés vetélkedő), akik segítenek nekünk felidézni az eseményeit egy olyan évnek, amelyre igazából senki nem akar emlékezni. Vérszegény kísérleteket tesznek, hogy az önmagukban is abszurd események abszurditását a szánkba rágják (ezt az év folyamán már sokkal értőbb módon megtette többek közt Trevor Noah és John Oliver). Hiányzik a koncepció, rá­adásul a horrorév számbavétele fájóan szűk látókörű, kizárólag az amerikai és brit történésekre koncentrál. Az áldoku alulmarad a valósággal szemben: hol olyan eseményeket parodizálna, amelyeket már lehetetlen továbbfacsarni, hol pedig egyszerűen ízléstelen volna viccelni velük (George Floyd esetében legalább meg sem kísérlik). Egy kínos humorú, sebtében összedobott képes kalendárium az egész.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.