A balatoni kilátás a barakkból is gyönyörű – a magyar tenger filmeken

Mikrofilm

A balatoni nyár bármely pontjára nagyítva esszenciáját, korképét kapjuk a magyar néplélek reményeinek és vágyainak. Ám akárhogy adjuk össze a főtt kukoricát a vízibiciklivel és az első szerelem mámorával, sehogy sem jön ki, miért is szeretjük ennyire. A magyar filmek is előszeretettel nyúlnak érte.

Kedves Olvasónk!

Ez a cikk a Magyar Narancs 2023. június 11-i számában jelent meg. Most ezt az írást ebből a lapszámunkból széles körben, ingyenesen is hozzáférhetővé tesszük.

Részben azért, mert fontosnak tartjuk, hogy minél többen megismerkedjenek a tartalmával, részben pedig azért, hogy megmutassuk, érdemes a Narancsot megvásárolni is, hiszen minden számban hasonlóan érdekes cikkeket találhatnak – és a lap immár digitálisan is előfizethető, cikkei számítógépen, okostelefonon és tableten is olvashatóak.

magyarnarancs.hu-n emellett a továbbiakban sem csak fizetőfal mögötti tartalmakat találnak, így mindig érdemes benézni hozzánk. 

Visszavárjuk!

A szerk.

A modern magyar filmtörténet alkotói mindenkori vágyaikat és félelmeiket projektálták a Balatonra, az aktuális rendszer és hangulat viszonylatában. Makk Károly például az 1955-ös, Rákosi bukása utáni felszabadultságban készült Liliomfiban harsogóan vidám, lelkes képet festett a Balaton-felvidékre.

De három évvel és egy levert forradalommal később már a hazai filmek egyik legpesszimistább darabját (Ház a sziklák alatt) helyezte e környezetbe.

Kós Ferenc (Görbe János), az öt év távollét után hazatérő volt hadifogoly egy házba kényszerül elhalt felesége után rámaradt, púpos sógornőjével, Terával (Psota Irén) és újdonsült feleségével, a gyönyörű Zsuzsával (Bara Margit). Hármójuk együttéléséből nem fakadhat élhető világ, a helyzet pedig úgy elfajul, hogy csak tragédia képes megoldani. A Badacsony bazaltorgonáinak tövében álló viskóban kibontakozó sötét dráma ordító ellentétben áll a fenséges tájat ábrázoló, gyönyörű nagytotálokkal.

A majdnem tíz évvel későbbi Harlekin és szerelmese (rendezte: Fehér Imre) is jó adagot hordoz e kötelező búskomorságból, de már lélektani-realista háttér nélkül; a főszereplőt talán éppen a jólét elviselhetetlen könnyűsége nyomasztja leginkább. Érzékiség és az egyre közelgő szexuális felszabadulás száll a levegőben, a sármos Lint (Bujtor István) vitorlázni viszi a bájos fiatal Harlekint (Sáfár Anikó). A lány szinte reszket a folyton a távolba révedő férfiért, akinek belső vívódásait még a viharba forduló Balaton is nehezen tudja követni. A szerelmesek utazásuk során különböző kalandokba keverednek, főleg a férfi, aki először elsüllyedt német bombát talál, majd szerelmét egy étteremben hagyva, lelki mélybúvárkodás gyanánt magáévá teszi a szenvedő étterem-tulajdonosnőt. A Balatonon bármi megtörténhet!

 
Ház a sziklák alatt

„Mit értesz politika alatt? Mindent!”

Bacsó Péter Nyár a hegyen című filmje körülbelül ugyanekkor debütált, mégis sokkal több vidámsággal és életrevalósággal szolgált, miközben a kor értelmiségének apró figurácskáit egy használaton kívüli, romos barakkba terelte össze. Egy fiatal művész és tanárnő barátja eldöntik, hogy megveszik a potom összegért kínált tábort, amelyet felújítva műteremként és lakhelyként használhatnak. Pénz híján beszerveznek egy mereven szabálykövető orvost is, és együtt nekilátnak a munkának. A film az egyik szálon a fiatalok jövőbe tekintését példázza, üzenve, hogy a szétcincált múlton is épülhet még szebb jövő: a balatoni kilátás a barakkból is gyönyörű. A másik szálon pedig az orvos és egy régi barátja konfliktusainak exhumálásával az ’56 utáni megosztott társadalomnak igyekszik némi előremutatással szolgálni.

A keserűség és a remény határa 1969-ben már elmosódott: az egyikre legalább annyira nem volt ok, mint amennyire a másikra igen. Immáron nem egymással, hanem a Nyugattal viaskodtunk. A veréb is madár (rendezte: Hintsch György) egy ikerpár (mindkét szerepben Kabos László) kalandjait meséli el, az egyikük Kaliforniából hazalátogató disszidens, a másik itthon nyomorgó feltalálócska. Egy időre identitást cserélnek és ízelítőt kapnak egymás világából, amelyek mezsgyéje láthatóan nem a két személy között, de még csak nem is az országhatáron, hanem a Tourist Club bélyegzője mentén húzódik. A szatíra számos, még ma is szórakoztató jelenettel dörgöli az arcunkba azt a képmutatást, amelyre a magyar ember kevéske dollárért képes, s e kalandok leghitelesebb melegágya Közép-Európa szezonális olvasztótégelye, az imádott Plattensee.

Hogy egy ilyen filmet a szólásszabadság illúziójának fenntartásáért, a népi feszültség ártalmatlan elvezetésére engedélyeztek, vagy szimplán azért, mert még a döntéshozók sem bírták végignézni röhögés nélkül, az nem egyértelmű – viszont a balatoni filmek innentől fogva többé-kevésbé felhagynak a lélek és hazafiság firtatásával, s a belső vizek helyett a kormánykereket egyenesen nyugat felé tekerik.

Vitorlát bonts!

Ennek legszemléletesebb példái a víz iránti megszállottságát már a Harlekin és szerelmesében bizonyító Bujtor István krimijei, amelyek, ha nem is majmolják, de kissé túlzottan inspirálódnak a Bud Spencer-vígjátékokból, s a korban Amerikát is elöntő vízparti nyomozó históriákból. A „Csöpi-filmek” ennek ellenére szerethető darabokká váltak, főleg azért, mert a koppintást úgy sikerült abszolválni, hogy közben már-már zavaróan magyar volt az egész. E filmekben úgy suhant el a Balaton-felvidék kádárkockái mellett a Lada, mint Los Angeles lapos tetejű luxusházai közt a luxus­autók; Martini helyett seprőpálinkát isznak, és számzáras aktatáska híján centrumos szatyorba pakolják a frissen nyomtatott bankókat. De a dollár, a dollár ugyanaz! A mindent elnyelni képes Balaton pedig tele van rejtéllyel, s még némi vízparti léhaságra és fülledt erotikára is futja.

 
 
Az első "Csöpi-film", A Pogány Madonna

 

A magyar tenger kicsit kisebb, kicsit édesebb, de ez nem állít meg minket abban, hogy úgy büszkélkedjünk vele és úgy árazzuk, mint a valódit. A Balaton olyan a gazdaságnak, mint szavannának a megáradt pocsolyák. A parton valutával fizető nagyvadak jelennek meg, s kiváló lehetőséget biztosítanak a ragadozóknak a lakomához. A zsigerelés után, a krokodil fogai közül apró mócsingdarabokat tépkedő kismadár Zimmer (Fikász) Feri, a kisvállalkozók gyöngye, aki egyoldalú szimbiózisban él a környezetével. Nemigen telhet el nyaralás anélkül, hogy – függően ellátásunk minőségétől – egy vagy több idézet eszünkbe ne jutna a róla elnevezett műből.

És már Bambi sem kapható

A szerencsét meg kell csinálni, de van az úgy, hogy a szerencse csinálja meg az embert („élesbe, hátulról”), ahogy történt az a 2004-es Szezonban is (rendezte: Török Ferenc). A még pelyhedző állú Nagy Zsolt és Nagy Ervin egy elegáns étteremben helyezkednek el pincérként. Karcagról Siófok nagy ugrás, és itt aztán akad szex, ital és tennivaló is, ám a Balatonnak ezúttal nem sikerült beváltania a hozzá fűzött reményeket, a fiúk a tervezett pornószakma helyett maximum a déli part sekély vizébe tudnak befutni. Az új rendszerhez fűzött remények pedig hamar kiábrándultságba és céltalanságba csapnak át.

Olyannyira, hogy ha feelgood filmet akarnak készíteni a Balatonról, ahhoz ma már csak múltidézésképp, egy holnemvolt-világot kergetve nyúlnak az alkotók. Tavaly például két film is kijött a témában. A Nyugati nyaralás (rendezte: Tiszeker Dániel, Lévai Balázs) 80-as éveket simogató, zötyögős nosztalgiavonat, Mézga családba oltott kémtörténet, ahol a família a francia Riviéra helyett a Balatonra kényszerül utazni. Persze nem bánják meg, végül még jobban is érzik ott magukat: életük nyaralása lesz, és a rendszert is megdöntik kicsit. A másik friss termés pedig az Együtt kezdtük (rendezte: Kerékgyártó Yvonne), amelyben egy tízéves osztálytalálkozó-szerű esküvőn gyűlnek össze a régi barátok Badacsonyban. Miközben szerelmi szálak bogozódnak, a film végig kiemelt figyelmet szentel annak, hogy a Balatont, mint életérzést el tudja adni. A főszereplőnek, aki – mint oly sokan mások – Londonba ment pincérkedni, a családi birtok és a napfényben úszó szőlőfürtök elég okként szolgálnak, hogy hazajöjjön, és jól fésült jampiból gumicsizmás, mellényes bortermelővé avanzsáljon. A film vége már egészen olyan, mintha egy nagy költségvetésű borreklámot (vagy egy kormányzati „Gyere haza, fiatal!” hirdetést) látnánk.

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.