VERZIÓ

A felszabadulás napja

  • -legát-
  • 2018. november 30.

Mikrofilm

A Laibach hatása a popzenére megkérdőjelezhetetlen, a Ramm­stein teljes munkásságát tőlük nyúlta, de Marilyn Manson és Trent Reznor is másképp muzsikál, ha nem hallja az 1980-ban alapított szlovén csapatot. A Laibachra viszont legfőképp a 20. századi diktatúrák külsőségei és propagandája hatottak, de azt ők sem gondolhatták, hogy valaha lehetőségük lesz szembesülni is mindazzal, amit addig színpadra állítottak: egy szinte vegytiszta 20. századi diktatúrával, ráadásul nem nézőként, hanem fellépőként. 2015-ben a világsajtót bejárta a hír, hogy a Laibachot meghívták Észak-Koreába, az ottani nemzeti ünnepre, az augusztus 15-ei „felszabadulás napjára”. Lehet vitatni a döntésüket, fel lehet – talán kell is – háborodni azon, hogy a csoport a „művészet nevében” vállalta a szereplést, de az vitathatatlan, hogy ezzel a saját bőrüket és az őket elkísérő stábét is a vásárra vitték. Egy amerikai turistát például azért börtönöztek be a koreaiak, mert Bibliát „csempészett” az országba saját használatra.

Nem csoda, hogy a lett Uģis Olte és a norvég Morten Traavik közös filmje, A felszabadulás napja csak hivatalosan és részben szól a Laibach észak-koreai fellépéséről. Legfőképp arról értesülünk, hogyan kellett a zenekarnak betartani az ottani játékszabályokat, de ennél is erősebb és hátborzongatóbb az ország bemutatása, amelyet eddig többnyire díszszemlék és hadgyakorlatok közben láttunk. Noha a Laibach révén is csak Észak-Korea napfényes oldalát ismerhetjük meg, így sem lehet kétségünk afelől, hogy a poklot látjuk.

Vetítik: november 10., 19.30, Toldi; november 11., 18.15, Toldi

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."