VERZIÓ

A felszabadulás napja

  • -legát-
  • 2018. november 30.

Mikrofilm

A Laibach hatása a popzenére megkérdőjelezhetetlen, a Ramm­stein teljes munkásságát tőlük nyúlta, de Marilyn Manson és Trent Reznor is másképp muzsikál, ha nem hallja az 1980-ban alapított szlovén csapatot. A Laibachra viszont legfőképp a 20. századi diktatúrák külsőségei és propagandája hatottak, de azt ők sem gondolhatták, hogy valaha lehetőségük lesz szembesülni is mindazzal, amit addig színpadra állítottak: egy szinte vegytiszta 20. századi diktatúrával, ráadásul nem nézőként, hanem fellépőként. 2015-ben a világsajtót bejárta a hír, hogy a Laibachot meghívták Észak-Koreába, az ottani nemzeti ünnepre, az augusztus 15-ei „felszabadulás napjára”. Lehet vitatni a döntésüket, fel lehet – talán kell is – háborodni azon, hogy a csoport a „művészet nevében” vállalta a szereplést, de az vitathatatlan, hogy ezzel a saját bőrüket és az őket elkísérő stábét is a vásárra vitték. Egy amerikai turistát például azért börtönöztek be a koreaiak, mert Bibliát „csempészett” az országba saját használatra.

Nem csoda, hogy a lett Uģis Olte és a norvég Morten Traavik közös filmje, A felszabadulás napja csak hivatalosan és részben szól a Laibach észak-koreai fellépéséről. Legfőképp arról értesülünk, hogyan kellett a zenekarnak betartani az ottani játékszabályokat, de ennél is erősebb és hátborzongatóbb az ország bemutatása, amelyet eddig többnyire díszszemlék és hadgyakorlatok közben láttunk. Noha a Laibach révén is csak Észak-Korea napfényes oldalát ismerhetjük meg, így sem lehet kétségünk afelől, hogy a poklot látjuk.

Vetítik: november 10., 19.30, Toldi; november 11., 18.15, Toldi

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.