A függetlenek is A nomádok földjét díjazták

Mikrofilm

A Gotham Awards hagyományosan az egyik legfurább filmes díjnak számít, amire az online átadó se cáfolt rá. A díjazottakra azonban nem lehet panasz.

 

A Gotham Awards mindig is az egyik legfurcsább díjátadónak számított: az elismerés viszonylag fiatal, hiszen a mostani volt a 30. évfordulója. Az elmúlt három évtized alatt pedig a független filmek ünnepévé, egyben a tévében közvetített filmes ceremóniák nyitányává vált. Indie mozikról és alkotókról lévén szó, a Gotham nagyon messze áll a puccparádéból brandet faragó Golden Globe-tól és a filmvilág trónján csücsülő Oscartól. Van ugyan közvetítés, körítés és sztárok is, csak épp a költségvetése kevesebb. Hatalmas, több ezer fő befogadására alkalmas komplexumok helyett egy New York-i étteremben rendezik meg, sokak szerint pedig magának az eseménynek sincs több célja, mint hogy adományokat gyűjtsön saját szervezete, így közvetve a független filmek számára.

A ceremónia így hagyományosan fura hangulatú szokott lenni a maga alacsony költségvetésével és esetlenségével, amelyhez mégis világsztárok asszisztálnak: a Gotham ugyanis az Oscarra pályázó filmek egyik fontos állomása, ahol azok is figyelmet és buzzt generálhatnak, akik mögött nem állnak végtelen pénztárcájú stúdiók. A díj presztízsét jelzi, hogy az elmúlt 10 év fődíjasai közül három a Legjobb film Oscarját is megnyerte, hét pedig indie filmként is sokszoros Oscar-jelöltté vált.

 
Részlet A nomádok földje című filmből
Forrás: Twitter

A koronavírus-helyzetben a hasonló, sok embert megmozgató események egyenlőre még keresik a lehetőségeket: van, amelyiket elhalasztották, míg más az on- és offline valamiféle fura hibridjével próbálkozott. A Gotham az Emmytől is tovább ment a virtualitás tekintetében: a helyszínen csak a személyzet és a díjat prezentálók voltak jelen, mindenki más "online asztaloknál" üldögélve követhette az eseményeket. A megvalósításért ráadásul az a Looped felelt, amely főleg online pókermérkőzések közvetítésében utazik. A díj tehát online formában is pont olyan egyedi hangulatú és esetlen bájú volt, mint élőben. „Mi nem az Emmy vagyunk, csak egy nonprofit szervezet limitált költségvetéssel. Nem szállhattunk el” – kommentálta a Gotham vezetője, Jeff Sharp a megvalósítást.

Ami a díjakat illeti, a legfőbb kategóriában nem volt meglepetés:

a legjobb film és a legjobb rendezők között Chloé Zhao A nomádok földje című drámája győzött,

amelyről már tavaly szeptemberben úgy írtunk, mint a legfőbb Oscar-esélyesről. A film a harmadik aranyszobrocskája felé menetelő Frances McDormand alakításában egy olyan nőt mutat be, aki a gazdasági világválságban mindenét elveszítette, és egyfajta modernkori nomádként bolyong az amerikai nyugaton. A Gotham mellett Zhao mozija elhozta a Nemzeti Filmkritikusok Társaságának négy díját, a New York-i és Los Angeles-i kritikusok legfőbb elismerését, a velencei Arany Oroszlánt, valamint a Torontói Filmfesztivál egyik fődíját. Valamiféle csodának kellene történnie, hogy ne az övé legyen az Oscar is, ilyen csodából azonban akadt már pár az elmúlt években.

A legjobb színésznő díját Nicole Beharie nyerte el a Miss Juneteenthért: ebben egy egykori szépségkirálynő készíti fel lányát egy hasonló megmérettetésre. A filmet szerették a kritikusok, ám pont ehhez hasonló díjakra van szüksége, hogy a szélesebb közönség is rátaláljon. Riz Ahmed lett a legjobb színész, aki a Sound of Metalban egy hallását elvesztő dobost alakít hátborzongatóan jól; ha így megy tovább, alighanem Oscar-jelölést érően. A dokumentumfilmeknél (A Thousand Cuts; Time) és a forgatókönyveknél (A negyvenéves változat; Fourteen) is döntetlen született; a színészi áttörés kategóriájában azt a Kingsley Ben-Adirt (One Night in Miami) díjazták, aki korát és tapasztalatát tekintve sem számít már kezdőnek, ám Malcolm X-alakításának köszönhetően még többen megismerhetik majd nevét. A rendezői áttörésért Andrew Patterson vehetett át elismerést, aki az 50-es évek UFO-paráját idézte meg emlékezetes módon a The Vast of Nightban. A nemzetközi filmek között meglepetésre a mexikói Identifying Features vitte a díjat, legyőzve többek között a brazil neo-western Bacurau-t, vagy az ír Wolfwalkers című animációt. A sorozatoknál a Watchment és a Tönkretehetleket díjazták.

 

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.