A függetlenek is A nomádok földjét díjazták

Mikrofilm

A Gotham Awards hagyományosan az egyik legfurább filmes díjnak számít, amire az online átadó se cáfolt rá. A díjazottakra azonban nem lehet panasz.

 

A Gotham Awards mindig is az egyik legfurcsább díjátadónak számított: az elismerés viszonylag fiatal, hiszen a mostani volt a 30. évfordulója. Az elmúlt három évtized alatt pedig a független filmek ünnepévé, egyben a tévében közvetített filmes ceremóniák nyitányává vált. Indie mozikról és alkotókról lévén szó, a Gotham nagyon messze áll a puccparádéból brandet faragó Golden Globe-tól és a filmvilág trónján csücsülő Oscartól. Van ugyan közvetítés, körítés és sztárok is, csak épp a költségvetése kevesebb. Hatalmas, több ezer fő befogadására alkalmas komplexumok helyett egy New York-i étteremben rendezik meg, sokak szerint pedig magának az eseménynek sincs több célja, mint hogy adományokat gyűjtsön saját szervezete, így közvetve a független filmek számára.

A ceremónia így hagyományosan fura hangulatú szokott lenni a maga alacsony költségvetésével és esetlenségével, amelyhez mégis világsztárok asszisztálnak: a Gotham ugyanis az Oscarra pályázó filmek egyik fontos állomása, ahol azok is figyelmet és buzzt generálhatnak, akik mögött nem állnak végtelen pénztárcájú stúdiók. A díj presztízsét jelzi, hogy az elmúlt 10 év fődíjasai közül három a Legjobb film Oscarját is megnyerte, hét pedig indie filmként is sokszoros Oscar-jelöltté vált.

 
Részlet A nomádok földje című filmből
Forrás: Twitter

A koronavírus-helyzetben a hasonló, sok embert megmozgató események egyenlőre még keresik a lehetőségeket: van, amelyiket elhalasztották, míg más az on- és offline valamiféle fura hibridjével próbálkozott. A Gotham az Emmytől is tovább ment a virtualitás tekintetében: a helyszínen csak a személyzet és a díjat prezentálók voltak jelen, mindenki más "online asztaloknál" üldögélve követhette az eseményeket. A megvalósításért ráadásul az a Looped felelt, amely főleg online pókermérkőzések közvetítésében utazik. A díj tehát online formában is pont olyan egyedi hangulatú és esetlen bájú volt, mint élőben. „Mi nem az Emmy vagyunk, csak egy nonprofit szervezet limitált költségvetéssel. Nem szállhattunk el” – kommentálta a Gotham vezetője, Jeff Sharp a megvalósítást.

Ami a díjakat illeti, a legfőbb kategóriában nem volt meglepetés:

a legjobb film és a legjobb rendezők között Chloé Zhao A nomádok földje című drámája győzött,

amelyről már tavaly szeptemberben úgy írtunk, mint a legfőbb Oscar-esélyesről. A film a harmadik aranyszobrocskája felé menetelő Frances McDormand alakításában egy olyan nőt mutat be, aki a gazdasági világválságban mindenét elveszítette, és egyfajta modernkori nomádként bolyong az amerikai nyugaton. A Gotham mellett Zhao mozija elhozta a Nemzeti Filmkritikusok Társaságának négy díját, a New York-i és Los Angeles-i kritikusok legfőbb elismerését, a velencei Arany Oroszlánt, valamint a Torontói Filmfesztivál egyik fődíját. Valamiféle csodának kellene történnie, hogy ne az övé legyen az Oscar is, ilyen csodából azonban akadt már pár az elmúlt években.

A legjobb színésznő díját Nicole Beharie nyerte el a Miss Juneteenthért: ebben egy egykori szépségkirálynő készíti fel lányát egy hasonló megmérettetésre. A filmet szerették a kritikusok, ám pont ehhez hasonló díjakra van szüksége, hogy a szélesebb közönség is rátaláljon. Riz Ahmed lett a legjobb színész, aki a Sound of Metalban egy hallását elvesztő dobost alakít hátborzongatóan jól; ha így megy tovább, alighanem Oscar-jelölést érően. A dokumentumfilmeknél (A Thousand Cuts; Time) és a forgatókönyveknél (A negyvenéves változat; Fourteen) is döntetlen született; a színészi áttörés kategóriájában azt a Kingsley Ben-Adirt (One Night in Miami) díjazták, aki korát és tapasztalatát tekintve sem számít már kezdőnek, ám Malcolm X-alakításának köszönhetően még többen megismerhetik majd nevét. A rendezői áttörésért Andrew Patterson vehetett át elismerést, aki az 50-es évek UFO-paráját idézte meg emlékezetes módon a The Vast of Nightban. A nemzetközi filmek között meglepetésre a mexikói Identifying Features vitte a díjat, legyőzve többek között a brazil neo-western Bacurau-t, vagy az ír Wolfwalkers című animációt. A sorozatoknál a Watchment és a Tönkretehetleket díjazták.

 

Figyelmébe ajánljuk

„Amióta a kormánynak központi témája lett a gyermekvédelem, szinte soha nem a lényegről beszélünk”

Az elhanyagolással, fizikai, érzelmi vagy szexuális bántalmazással kapcsolatos esetek száma ijesztő mértékben emelkedett az elmúlt években idehaza, ahogyan az öngyilkossági kísérletek is egyre gyakoribbak a gyerekek körében. A civil szervezetek szerepéről e kritikus időkben Stáhly Katalin pszichológus, a Hintalovon Alapítvány gyerekjogi szakértője beszélt lapunknak.

Az Amerika–EU-vámalku tovább nyomhatja a magyar gazdaságot

Noha sikerült megfelezni az EU-t fenyegető amerikai vám mértékét, a 15 százalékos általános teher meglehetősen súlyos csapást mérhet az európai gazdaságokra, így a magyarra is. A magyar kormány szerint Orbán Viktor persze jobb megállapodást kötött volna, de a megegyezés az orosz gázimportra is hatással lehet. 

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.