Film

A hegyek szigete

Mikrofilm

Corneliu Porumboiu filmje első ránézésre gyönyörű stílusgyakorlatnak tűnik noir hangnemben. A klasszikus amerikai noirokhoz kapcsolódó idézetek és Tudor Mircea ragyogó kameramunkája olyan felszíni csillogást ad a filmnek, hogy nehéz meglátni mögötte a rendezőt foglalkoztató témákat és a munkásságában meghúzódó folyamatosságokat. Porumboiu a román új hullám egyik prominenseként indult, s mint ilyen mélyen érdekelt a Ceaușescu-rezsim bűneinek és abszurditásának feltárásában (Volt-e vagy sem?; Rendészet, nyelvészet). Ám izgatják a filmes forma és a nyelv problémái is (Amikor Bukarestre száll az éj; Rendészet, nyelvészet). A hegyek szigetében ezek mind ott bujkálnak, de egy kicsit ásnunk kell értük.

Cristi (a kérges és titkon romantikus Vlad Ivanov) korrupt bukaresti rendőr, aki belekeveredik annak a spanyol drogbandának a pénzmosási ügyleteibe, amely után nyomoz. Helyzetét nehezíti, hogy jó noirhősként beleszeret a femme fatale Gildába (értik, ugye?), a bandavezér nőjébe. Hogy a lehallgatást kijátsszák, a banda tagjai La Gomera szigetén húzzák meg magukat, és megtanulják az őslakosok máig fennmaradt füttynyelvét. Ami első hallásra röhejesnek hangzik, egyre mélyebb rétegekkel bővül a filmben: a román nyelv sajátosságai, a fordítás nehézségei és az árulás/
őszinteség mind kibontakoznak a füttynyelvben. Porumboiu élvezettel játszik a színekkel, a noiros fény-árnyék kontrasztokkal és a napsütötte Kanári-szigetek és szürke Bukarest között húzódó ellentéttel is. A hegyek szigete a felszínen, de egy kicsit a mélyben is gyönyörködtet.

Forgalmazza a Mozinet

 

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.