Film

A hegyek szigete

Mikrofilm

Corneliu Porumboiu filmje első ránézésre gyönyörű stílusgyakorlatnak tűnik noir hangnemben. A klasszikus amerikai noirokhoz kapcsolódó idézetek és Tudor Mircea ragyogó kameramunkája olyan felszíni csillogást ad a filmnek, hogy nehéz meglátni mögötte a rendezőt foglalkoztató témákat és a munkásságában meghúzódó folyamatosságokat. Porumboiu a román új hullám egyik prominenseként indult, s mint ilyen mélyen érdekelt a Ceaușescu-rezsim bűneinek és abszurditásának feltárásában (Volt-e vagy sem?; Rendészet, nyelvészet). Ám izgatják a filmes forma és a nyelv problémái is (Amikor Bukarestre száll az éj; Rendészet, nyelvészet). A hegyek szigetében ezek mind ott bujkálnak, de egy kicsit ásnunk kell értük.

Cristi (a kérges és titkon romantikus Vlad Ivanov) korrupt bukaresti rendőr, aki belekeveredik annak a spanyol drogbandának a pénzmosási ügyleteibe, amely után nyomoz. Helyzetét nehezíti, hogy jó noirhősként beleszeret a femme fatale Gildába (értik, ugye?), a bandavezér nőjébe. Hogy a lehallgatást kijátsszák, a banda tagjai La Gomera szigetén húzzák meg magukat, és megtanulják az őslakosok máig fennmaradt füttynyelvét. Ami első hallásra röhejesnek hangzik, egyre mélyebb rétegekkel bővül a filmben: a román nyelv sajátosságai, a fordítás nehézségei és az árulás/
őszinteség mind kibontakoznak a füttynyelvben. Porumboiu élvezettel játszik a színekkel, a noiros fény-árnyék kontrasztokkal és a napsütötte Kanári-szigetek és szürke Bukarest között húzódó ellentéttel is. A hegyek szigete a felszínen, de egy kicsit a mélyben is gyönyörködtet.

Forgalmazza a Mozinet

 

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.