Film

Zárójelentés

  • 2020. április 5.

Mikrofilm

A szituáció móriczi: a kényszernyugdíjazása után szülőfalujába körzeti orvosnak visszatelepülő kardiológusprofesszor a falusiak életét mérgező korrupcióval szembesül, s becsületessége miatt konfliktusba keveredik a helybéli kiskirállyal. A doktornak a rágalmazások és gáncsoskodások szövevényéből végül van hová menekülnie, vissza a tétlen, de biztonságos fővárosi egzisztenciába, a falubeliek viszont vagy támogatói lehetnek csak a hatalomnak, vagy áldozatai.

A felrajzolt képlet nem vág elevenbe, mert az elszavalt dialógusokban megfogalmazott társadalomkritika kiábrándítóan fekete-fehér. A túlzsúfolt forgatókönyv történetszálai kidolgozatlanok, a karakterek egysíkúak és plakátszerűek, elemi kérdések tisztázatlanok, egyes szituációk kifejezetten nevetségesek, mások egyszerűen fölöslegesek és hiteltelenek.

Rettenetes csalódás ez a 8 év után újra kamera mögé állt Szabó Istvántól. Egyrészt diagnózist, sőt zárójelentést kíván adni a magyar társadalom állapotáról, de látlelete felszínes. Másrészt kínos, hogy az ártatlanul meghurcolt orvos, aki a társadalom élő lelkiismereteként lép fel, s a zárlatban jól be is olvas az aljas polgármesternek (előbb persze még megmenti az életét) – oly kendőzetlenül alteregója a rendezőnek. Hamisan hangzik, hogy a Stephanus (értjük, ugye?) vezetéknevű főhőst a jelenben járatják le méltatlanul egy jelentéktelen ifjúkori rendőrségi ügy miatt. Szabónak, ha már szóba hozta, lett volna rá lehetősége, hogy a pályafutását alighanem lezáró műben végre feladja a saját ügynökmúltjával kapcsolatos hárító magatartást. Az valódi és katartikus, az egész életművet a helyére tevő, művészileg is termékeny gesztus lett volna. Ehelyett mártírt csinál magából. Ez valóban méltatlan.

Forgalmazza az InterCom

 

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."