Film

Zárójelentés

  • 2020. április 5.

Mikrofilm

A szituáció móriczi: a kényszernyugdíjazása után szülőfalujába körzeti orvosnak visszatelepülő kardiológusprofesszor a falusiak életét mérgező korrupcióval szembesül, s becsületessége miatt konfliktusba keveredik a helybéli kiskirállyal. A doktornak a rágalmazások és gáncsoskodások szövevényéből végül van hová menekülnie, vissza a tétlen, de biztonságos fővárosi egzisztenciába, a falubeliek viszont vagy támogatói lehetnek csak a hatalomnak, vagy áldozatai.

A felrajzolt képlet nem vág elevenbe, mert az elszavalt dialógusokban megfogalmazott társadalomkritika kiábrándítóan fekete-fehér. A túlzsúfolt forgatókönyv történetszálai kidolgozatlanok, a karakterek egysíkúak és plakátszerűek, elemi kérdések tisztázatlanok, egyes szituációk kifejezetten nevetségesek, mások egyszerűen fölöslegesek és hiteltelenek.

Rettenetes csalódás ez a 8 év után újra kamera mögé állt Szabó Istvántól. Egyrészt diagnózist, sőt zárójelentést kíván adni a magyar társadalom állapotáról, de látlelete felszínes. Másrészt kínos, hogy az ártatlanul meghurcolt orvos, aki a társadalom élő lelkiismereteként lép fel, s a zárlatban jól be is olvas az aljas polgármesternek (előbb persze még megmenti az életét) – oly kendőzetlenül alteregója a rendezőnek. Hamisan hangzik, hogy a Stephanus (értjük, ugye?) vezetéknevű főhőst a jelenben járatják le méltatlanul egy jelentéktelen ifjúkori rendőrségi ügy miatt. Szabónak, ha már szóba hozta, lett volna rá lehetősége, hogy a pályafutását alighanem lezáró műben végre feladja a saját ügynökmúltjával kapcsolatos hárító magatartást. Az valódi és katartikus, az egész életművet a helyére tevő, művészileg is termékeny gesztus lett volna. Ehelyett mártírt csinál magából. Ez valóban méltatlan.

Forgalmazza az InterCom

 

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.