Film

A párduc

Mikrofilm

Sosem szégyen a nagyoktól lopni, ezt kultúrkörökben úgy hívják: főhajtás. Luchino Visconti A párduca annyi főhajtást gyűjtött be fél évszázad alatt, hogy abba generációk nyaka fájdult bele. A főhajtók közül is a legnagyobb Martin Scorsese, aki Az ártatlanság korával adózott A párduc maratoni báljelenete előtt, de vannak, akik A keresztapa esküvője láttán is elviscontizzák magukat – őket is meg lehet érteni. Hát, igen, a felülmúlhatatlan báljelenet; Salina hercege, mint a két lábon járó olasz arisztokrácia – a lábak, a nemesi tartás és minden egyéb Burt Lancaster sajátja – a báli szezonnál sokkal többtől búcsúzik épp; a régi világnak int búcsút megfáradtan. Ej, de szép is ez, és tényleg az, szép, bár sokan – Scorsese aligha tartozik közéjük – azt rótták fel a hercegi sorból származó rendezőnek, hogy Giuseppe Tomasi di Lampedusa (történetünk másik valódi hercege) regényének színrevitelekor a szépelgés megbocsáthatatlan bűnébe esett. Meglehet, nekik is van némi igazságuk, de mi Scorsese pártját fogjuk ebben a rég meghaladott vitában, mert A párduc a világ egyik legszebb filmje, és bizonyára a legszebb olyan, melyben Garibaldi is partra száll, a pelyhedző állú Terence Hill is megjelenik és vagy egy órán át bálozhatunk Lancasterrel, Delonnal és Cardinaléval. Jól sejti az öreg herceg, hogy itt hamarosan feltörekvő polgári sarjak fogják ropni, és akkor végre ellőhetjük Lampedusa híres sorát, igen, a sokat idézett „mindent meg kell változtatni ahhoz, hogy semmi ne változzon”-t.

II. Budapesti Klasszikus Film Maraton, Uránia, szeptember 6., 19.00

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.