Film

A párduc

Mikrofilm

Sosem szégyen a nagyoktól lopni, ezt kultúrkörökben úgy hívják: főhajtás. Luchino Visconti A párduca annyi főhajtást gyűjtött be fél évszázad alatt, hogy abba generációk nyaka fájdult bele. A főhajtók közül is a legnagyobb Martin Scorsese, aki Az ártatlanság korával adózott A párduc maratoni báljelenete előtt, de vannak, akik A keresztapa esküvője láttán is elviscontizzák magukat – őket is meg lehet érteni. Hát, igen, a felülmúlhatatlan báljelenet; Salina hercege, mint a két lábon járó olasz arisztokrácia – a lábak, a nemesi tartás és minden egyéb Burt Lancaster sajátja – a báli szezonnál sokkal többtől búcsúzik épp; a régi világnak int búcsút megfáradtan. Ej, de szép is ez, és tényleg az, szép, bár sokan – Scorsese aligha tartozik közéjük – azt rótták fel a hercegi sorból származó rendezőnek, hogy Giuseppe Tomasi di Lampedusa (történetünk másik valódi hercege) regényének színrevitelekor a szépelgés megbocsáthatatlan bűnébe esett. Meglehet, nekik is van némi igazságuk, de mi Scorsese pártját fogjuk ebben a rég meghaladott vitában, mert A párduc a világ egyik legszebb filmje, és bizonyára a legszebb olyan, melyben Garibaldi is partra száll, a pelyhedző állú Terence Hill is megjelenik és vagy egy órán át bálozhatunk Lancasterrel, Delonnal és Cardinaléval. Jól sejti az öreg herceg, hogy itt hamarosan feltörekvő polgári sarjak fogják ropni, és akkor végre ellőhetjük Lampedusa híres sorát, igen, a sokat idézett „mindent meg kell változtatni ahhoz, hogy semmi ne változzon”-t.

II. Budapesti Klasszikus Film Maraton, Uránia, szeptember 6., 19.00

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.