A legnagyobb botrányokról rántották le a leplet: Michael Jackson mítoszát is megrendítették

  • Szabó Ádám
  • 2019. augusztus 19.

Mikrofilm

Taroltak az oknyomozó dokumentumfilmek idén.

A dokumentumfilm az egyik legdinamikusabban változó műfaj: hol vannak már a lassú, beszélő fejekkel és monoton narrátorhanggal operáló filmek! Az elmúlt néhány év legsikeresebb dokujai általában azért tudtak nagyot durranni, mert szinte teljesen elmosták a határt a dokumentumfilm és a vígjáték/akciófilm/horror között.

A Philippe Petit artistáról szóló Ember a magasban izgalmasabb volt bármilyen kriminél (sőt, a dokuból készült Kötéltánc című játékfilmesadaptációnál is); a japán delfinmészárlásokat feltáró Az öböl üldözési jelenete bármelyik Michael Bay-filmmel felveszi a versenyt; Banksy Kijárat az ajándékbolton átja pedig nemcsakbaromi vicces, de olyan posztmodern fricska, amelyet bármilyen auteur direktor megirigyelne.

Ezekhez képest

 

az elmúlt év legfelkapottabb dokujai feltűnőenvisszafogottak

 

voltak. Nem harsány dramaturgiai megoldásaikkal váltottak kihatást, hanem inkább témáikkal: az Emmyre jelölt hat dokumentumfilm fele az elmúlt évek legnagyobb botrányairól lebbentette fel a fátylat. A legnagyobb visszhangot a Michael Jacksonról szóló Neverland elhagyása váltotta ki.

Az énekes karrierjét egészen haláláig végigkísérték a pedofíliával kapcsolatos vádak, olyan részletesen azonban egy cikk vagy film sem foglalkozott velük, mint Dan Reed közel négyórás dokumentumfilmje.

„Michael Jackson követte el a 20. század egyik legnagyobb csalását azzal, hogy azt állította, hogy nem pedofil” – jelentette ki a rendező.

A film Jackson két, egykori fiatalkorú barátjának, Wade Robsonnak és James Safechucknak a vallomására épül – mindketten előálltak már korábban a vádakkal, majd vissza is vonták azokat. A film hatását mutatja az is, hogy bemutatója óta több tévé- és rádióadó letiltotta a popsztár dalait.

A Neverland elhagyása bemutatja, hogyan tud egy világhírűpopsztár ajándékokkal, kedves fellépéssel és aurájával nemcsak két családot, de rajongók millióit is megvezetni. A feltaláló: vérszomj a Szilícium-völgyben középpontjában is eza jelenség áll: hogyan volt képes egy Stanfordról kibukott, tudományos előképzettséggel nem rendelkező, fiatal lány az egész Szilícium-völgyet becsapni?

Elizabeth Holmesról van szó, akinek Theranos nevű vállalkozása közel 700 milliónyi tőkebefektetést gyűjtött össze. A cég fő találmánya egy Edison nevű gép volt, amely az ígéret szerint pár csepp, ujjbegyből levett vérből képes 500 diagnosztikai tesztetlefuttatni – magyarul, amihez korábban több tucatnyi vérvétel kellett, azt az Edison a marketinganyagok szerint egyetlen apró tűszúrással megoldja.

Az ötlet mögé Henry Kissingertől kezdve George P. Shultzig egy rakás politikus, CEO és befektető sorakozott fel – míg ki nem derült, hogy az egész egy ordas nagy átverés Holmes karizmája és sztorija azonban épp elégmeggyőző volt a fejesek számára, aki pedig kételkedett volna a Theranosban, arra a cég azonnal ráuszította ügyvédeit. Végül a Wall Street Journal cikke tárta fel az igazságot addigra hatalmasra nőtt vállalatról – Alex Gibney filmje nem csak a botrányt mutatja be, de arra is rávilágít, milyen pofonegyszerű megvezetni akár a legnagyobb hatalmú embereket is.

Ugyanebben, mármint

 

megvezetésben volt világbajnok

 

Billy McFarland is, aki a Fyre című doku központi figurája. McFarland felismerte, mekkora erővel rendelkeznek a közösségi média különböző platformjai – hiszen mindenki aztaz életet szeretné élni, amit a YouTube, a Facebook vagy épp az Instagram bejáratott sztárjai mutatnak magukról.

„Egy álmot adtunk el az átlagos lúzereknek” – magyarázta a kéteshírnevű vállalkozó.

McFarland terve az volt, hogy megrendezi minden idők legütősebb és legexkluzívabb fesztiválját Pablo Escobar egykori privát szigetén. Az ötlet mellé sikerült olyan, hatalmas követőtáborral rendelkező arcokat megnyerni, mint Bella Hadid vagy Kendall Jenner – a segítségükkel elkészített promóvideót hamar felkapta az internet népe; kár, hogyminden, de minden, ami ezután következett, csak porhintés volt.

Escobar szigetét végül nem kapták meg, a legnagyobbsztárok visszamondták a fellépést, nem volt se pénz, se idő a fesztivál valódi megszervezésére. McFarland azonban nem állt le, inkább hazugságokkal görgette tovább a szekeret – fesztiválja pedig végül életveszélyes botrányba fulladt. A Fyre-fesztiválnál kevés árulkodóbb sztori létezik arról, milyen világban is élünk jelenleg – nem csoda, hogy egyből két dokumentumfilm készült a történetből, egy a Netflixre, egypedig a Hulura Előbbi inkább a fesztiválkonkrét előkészületeire és McFarland figurájára koncentrál,míg utóbbinál sokkal hangsúlyosabb a társadalomkritika.

A Hulu dokuja mélyen a zsebébe nyúlt, hogy magát a bűnöst isszóra bírja, míg a Netflix nem bajlódott ezzel – filmjéből nemis hiányzik az érintett védekezése. Végül az Emmy is a Netflix-filmet ismerte el jelöléssel. A kategória másik három jelöltje az oknyomozó dokukkal szemben inkább afféle szentimentális jelölt. Az idén az Oscarért is versenyző Minding the Gap egy csapat illinoisi deszkás fiatal életét mutatja be – Bing Liu maga is a bandatagja volt, és egész tinikorát végigvideózta; ezek a felvételekalkotják a doku nagy részét.

A Jane Fonda öt felvonásban és a Love, Gilda pedig tipikus fejhajtós mozik, amelyek Jane Fonda, illetve az itthon kevésbé ismert Gilda Radner előtt emelik megkalapjukat. Az, hogy ki nyeri meg a hivatalosan Kiemelkedő dokumentumfilm vagy nem-fikciós különkiadás című kategória Emmy-díját, az magyar idő szerint szeptember 23-án, hajnalban derül majd ki – ekkor adják át ugyanis a 71-ik Primetime Emmy díjakat.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.