Dokumentumfilm

A szelídevezős

Pálos György: Let the Dragon Out

Mikrofilm

Engedd ki a sárkányt – szól a cím, de hogy milyen sárkányt, az sokáig nem derül ki, mert Pálos György önéletrajzi dokumentumfilmje/filmelméleti esszéje/oktatási segédanyaga sokáig becsapja a nézőt. Csapong, belekap ebbe-abba – az a benyomásunk, hogy egy bizonytalan, önbizalomhiányos ötvenes magyar férfi portréját látjuk, aki maga sem tudja, mit akar az élettől, csak sodródik az eseményekkel.

Még annak mértékében sem vagyunk biztosak, hogy a szerzői én, Ali hány százalékban tartalmaz valódi Pálos Györgyöt és Pálos György-pótlékot (de hát mikor lehetünk ebben teljesen biztosak bármelyik dokumentumfilmnél). Időbe telik, míg a lassú néző megérti, hogy a film legalább annyira szól magának Pálos Györgynek (aki paradox módon nem szereti, ha rá irányul a figyelem), mint a publikumnak. Az operatőr-rendező hongkongi vendégoktatói tevékenységének naplója csak ürügy arra, hogy megoszthassa, mit gondol filmnyelvről, újmédiáról és új filmes technikákról. Egy tankönyv Hongkongról, filmről és önmagáról.

Először Pálos álcáján kell valahogyan átrágni magunkat, és elhárítani arra tett kísérleteit, hogy elterelje a figyelmünket önmagáról, miközben tulajdonképpen ő a film tárgya. Azt állítja, unja az embereket, igazság szerint saját magát is, nem tudja, merre tart az életben, és őszintén szólva a filmezésről sem tud semmit – épp ezért tanítja. Aztán szép lassan, ahogy belemelegszik a mesélésbe, úgy válik nyilvánvalóvá, hogy nagyon is határozott koncepcióval rendelkezik. A City University of Hong Kong kreatív média szakán eltöltött három év fejlődésre és önvizsgálatra ösztönözte Pálost. Egyfelől új technikákkal ismerkedett meg, amelyeket be­emel filmjébe is (virtuális valóság, 360 fokos kamera, GoPro). Játszik, kísérletezik, és őszinte csodálattal, örömmel tölti el, hogy a világ sok tájáról összeverődött diákjait – akik szomjazzák a kontaktust az új technológiákkal – lenyűgözi az ő, saját bevallása szerint ódivatú, klasszikus filmes utalásokkal tűzdelt oktatói módszere (persze itt sem kell feltétlenül hinnünk neki: Pálos óráiról sok minden elmondható, csak az invenció hiánya nem). Lelkesen járja be a filmművészeti utalások összes regiszterét, nála jól megfér egymás mellett Ozu, Hitchcock és Bruce Lee – olyan példaképek, akik mellett legalább kicsinynek ábrázolhatja magát. De nemcsak a tanításból tanul, hanem az őt körülvevő emberektől is. Az őt Hongkongba invitáló barát, Waliczky Tamás a komfortzónából kifelé, a filmkészítés és a médiaművészet határterületeire csábítja (a Let the Dragon Out tartózkodó, de megható dokumentuma évtizedes barátságuknak is). Szinte mellékesen, véletlenül pedig a kivándorlólétről, idegenségről is tanul egy kürtőskalács-készítő/sárkányhajó-oktató segítségével. Roland Hongkongban élő magyar, akinek izgága, céltudatos személyisége és kétkezi munkája éles ellentétben áll Pálos töprengő, kontemplatív karakterével. Remek ellenpontja a főhősnek, akinek épp arra van szüksége, hogy a fegyelemre és csapatmunkára nevelő sporttal fedezze fel a benne szunnyadó sárkányt. Maga a néző is megtapasztalja, mennyire más élmény a hangsúlyozottan monoton, testtel végzett csapatmunka, mint a kreativitásra, kísérletezésre kihegyezett filmkészítés. Az esszészerű, töredezett vizuális elemekből összeállított filmelméleti töprengéseket szinte szétfeszíti a filmet záró zsigeri, valós idejű, GoPróval rögzített sárkányhajóverseny.

A rendezőt érezhetően felüdíti a Magyarországtól távol töltött idő. Perspektívát ad neki, hiszen Ázsiából a kis közép-európai ország a maga gondjaival, frusztrációival apró, egzotikus pontnak látszik csupán. Ráérez egyfajta keleti egyszerűségre, minimalizmusra is. Hongkongi kalandja és a sárkányhajózásban megtanult takarékos evezéstechnika váratlanul visszavezeti ahhoz a letisztultsághoz, amelyik első és saját maga által legjobbnak tartott gimis rövidfilmjét jellemezte. Mindig a legegyszerűbb, legcélratörőbb filmes technikát kell keresni. Hiszen Bruce Lee is megmondta: a legmagasabb rendű technika, amikor nincs technikád.

A fim elérhető a Vimeón.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Györfi Mihály szolnoki ellenzéki polgármester szerint a parlamentben „a mindent megszavazunk Orbán Viktornak” című politikai komédia folyik. A politikus úgy látja, ennek az lesz a végeredménye, hogy bár a magyar társadalom nem szereti a politikai mészárlást, ha kell, jövőre megteszi.