Dokumentumfilm

A szelídevezős

Pálos György: Let the Dragon Out

Mikrofilm

Engedd ki a sárkányt – szól a cím, de hogy milyen sárkányt, az sokáig nem derül ki, mert Pálos György önéletrajzi dokumentumfilmje/filmelméleti esszéje/oktatási segédanyaga sokáig becsapja a nézőt. Csapong, belekap ebbe-abba – az a benyomásunk, hogy egy bizonytalan, önbizalomhiányos ötvenes magyar férfi portréját látjuk, aki maga sem tudja, mit akar az élettől, csak sodródik az eseményekkel.

Még annak mértékében sem vagyunk biztosak, hogy a szerzői én, Ali hány százalékban tartalmaz valódi Pálos Györgyöt és Pálos György-pótlékot (de hát mikor lehetünk ebben teljesen biztosak bármelyik dokumentumfilmnél). Időbe telik, míg a lassú néző megérti, hogy a film legalább annyira szól magának Pálos Györgynek (aki paradox módon nem szereti, ha rá irányul a figyelem), mint a publikumnak. Az operatőr-rendező hongkongi vendégoktatói tevékenységének naplója csak ürügy arra, hogy megoszthassa, mit gondol filmnyelvről, újmédiáról és új filmes technikákról. Egy tankönyv Hongkongról, filmről és önmagáról.

Először Pálos álcáján kell valahogyan átrágni magunkat, és elhárítani arra tett kísérleteit, hogy elterelje a figyelmünket önmagáról, miközben tulajdonképpen ő a film tárgya. Azt állítja, unja az embereket, igazság szerint saját magát is, nem tudja, merre tart az életben, és őszintén szólva a filmezésről sem tud semmit – épp ezért tanítja. Aztán szép lassan, ahogy belemelegszik a mesélésbe, úgy válik nyilvánvalóvá, hogy nagyon is határozott koncepcióval rendelkezik. A City University of Hong Kong kreatív média szakán eltöltött három év fejlődésre és önvizsgálatra ösztönözte Pálost. Egyfelől új technikákkal ismerkedett meg, amelyeket be­emel filmjébe is (virtuális valóság, 360 fokos kamera, GoPro). Játszik, kísérletezik, és őszinte csodálattal, örömmel tölti el, hogy a világ sok tájáról összeverődött diákjait – akik szomjazzák a kontaktust az új technológiákkal – lenyűgözi az ő, saját bevallása szerint ódivatú, klasszikus filmes utalásokkal tűzdelt oktatói módszere (persze itt sem kell feltétlenül hinnünk neki: Pálos óráiról sok minden elmondható, csak az invenció hiánya nem). Lelkesen járja be a filmművészeti utalások összes regiszterét, nála jól megfér egymás mellett Ozu, Hitchcock és Bruce Lee – olyan példaképek, akik mellett legalább kicsinynek ábrázolhatja magát. De nemcsak a tanításból tanul, hanem az őt körülvevő emberektől is. Az őt Hongkongba invitáló barát, Waliczky Tamás a komfortzónából kifelé, a filmkészítés és a médiaművészet határterületeire csábítja (a Let the Dragon Out tartózkodó, de megható dokumentuma évtizedes barátságuknak is). Szinte mellékesen, véletlenül pedig a kivándorlólétről, idegenségről is tanul egy kürtőskalács-készítő/sárkányhajó-oktató segítségével. Roland Hongkongban élő magyar, akinek izgága, céltudatos személyisége és kétkezi munkája éles ellentétben áll Pálos töprengő, kontemplatív karakterével. Remek ellenpontja a főhősnek, akinek épp arra van szüksége, hogy a fegyelemre és csapatmunkára nevelő sporttal fedezze fel a benne szunnyadó sárkányt. Maga a néző is megtapasztalja, mennyire más élmény a hangsúlyozottan monoton, testtel végzett csapatmunka, mint a kreativitásra, kísérletezésre kihegyezett filmkészítés. Az esszészerű, töredezett vizuális elemekből összeállított filmelméleti töprengéseket szinte szétfeszíti a filmet záró zsigeri, valós idejű, GoPróval rögzített sárkányhajóverseny.

A rendezőt érezhetően felüdíti a Magyarországtól távol töltött idő. Perspektívát ad neki, hiszen Ázsiából a kis közép-európai ország a maga gondjaival, frusztrációival apró, egzotikus pontnak látszik csupán. Ráérez egyfajta keleti egyszerűségre, minimalizmusra is. Hongkongi kalandja és a sárkányhajózásban megtanult takarékos evezéstechnika váratlanul visszavezeti ahhoz a letisztultsághoz, amelyik első és saját maga által legjobbnak tartott gimis rövidfilmjét jellemezte. Mindig a legegyszerűbb, legcélratörőbb filmes technikát kell keresni. Hiszen Bruce Lee is megmondta: a legmagasabb rendű technika, amikor nincs technikád.

A fim elérhető a Vimeón.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.