Dokumentumfilm

A szelídevezős

Pálos György: Let the Dragon Out

Mikrofilm

Engedd ki a sárkányt – szól a cím, de hogy milyen sárkányt, az sokáig nem derül ki, mert Pálos György önéletrajzi dokumentumfilmje/filmelméleti esszéje/oktatási segédanyaga sokáig becsapja a nézőt. Csapong, belekap ebbe-abba – az a benyomásunk, hogy egy bizonytalan, önbizalomhiányos ötvenes magyar férfi portréját látjuk, aki maga sem tudja, mit akar az élettől, csak sodródik az eseményekkel.

Még annak mértékében sem vagyunk biztosak, hogy a szerzői én, Ali hány százalékban tartalmaz valódi Pálos Györgyöt és Pálos György-pótlékot (de hát mikor lehetünk ebben teljesen biztosak bármelyik dokumentumfilmnél). Időbe telik, míg a lassú néző megérti, hogy a film legalább annyira szól magának Pálos Györgynek (aki paradox módon nem szereti, ha rá irányul a figyelem), mint a publikumnak. Az operatőr-rendező hongkongi vendégoktatói tevékenységének naplója csak ürügy arra, hogy megoszthassa, mit gondol filmnyelvről, újmédiáról és új filmes technikákról. Egy tankönyv Hongkongról, filmről és önmagáról.

Először Pálos álcáján kell valahogyan átrágni magunkat, és elhárítani arra tett kísérleteit, hogy elterelje a figyelmünket önmagáról, miközben tulajdonképpen ő a film tárgya. Azt állítja, unja az embereket, igazság szerint saját magát is, nem tudja, merre tart az életben, és őszintén szólva a filmezésről sem tud semmit – épp ezért tanítja. Aztán szép lassan, ahogy belemelegszik a mesélésbe, úgy válik nyilvánvalóvá, hogy nagyon is határozott koncepcióval rendelkezik. A City University of Hong Kong kreatív média szakán eltöltött három év fejlődésre és önvizsgálatra ösztönözte Pálost. Egyfelől új technikákkal ismerkedett meg, amelyeket be­emel filmjébe is (virtuális valóság, 360 fokos kamera, GoPro). Játszik, kísérletezik, és őszinte csodálattal, örömmel tölti el, hogy a világ sok tájáról összeverődött diákjait – akik szomjazzák a kontaktust az új technológiákkal – lenyűgözi az ő, saját bevallása szerint ódivatú, klasszikus filmes utalásokkal tűzdelt oktatói módszere (persze itt sem kell feltétlenül hinnünk neki: Pálos óráiról sok minden elmondható, csak az invenció hiánya nem). Lelkesen járja be a filmművészeti utalások összes regiszterét, nála jól megfér egymás mellett Ozu, Hitchcock és Bruce Lee – olyan példaképek, akik mellett legalább kicsinynek ábrázolhatja magát. De nemcsak a tanításból tanul, hanem az őt körülvevő emberektől is. Az őt Hongkongba invitáló barát, Waliczky Tamás a komfortzónából kifelé, a filmkészítés és a médiaművészet határterületeire csábítja (a Let the Dragon Out tartózkodó, de megható dokumentuma évtizedes barátságuknak is). Szinte mellékesen, véletlenül pedig a kivándorlólétről, idegenségről is tanul egy kürtőskalács-készítő/sárkányhajó-oktató segítségével. Roland Hongkongban élő magyar, akinek izgága, céltudatos személyisége és kétkezi munkája éles ellentétben áll Pálos töprengő, kontemplatív karakterével. Remek ellenpontja a főhősnek, akinek épp arra van szüksége, hogy a fegyelemre és csapatmunkára nevelő sporttal fedezze fel a benne szunnyadó sárkányt. Maga a néző is megtapasztalja, mennyire más élmény a hangsúlyozottan monoton, testtel végzett csapatmunka, mint a kreativitásra, kísérletezésre kihegyezett filmkészítés. Az esszészerű, töredezett vizuális elemekből összeállított filmelméleti töprengéseket szinte szétfeszíti a filmet záró zsigeri, valós idejű, GoPróval rögzített sárkányhajóverseny.

A rendezőt érezhetően felüdíti a Magyarországtól távol töltött idő. Perspektívát ad neki, hiszen Ázsiából a kis közép-európai ország a maga gondjaival, frusztrációival apró, egzotikus pontnak látszik csupán. Ráérez egyfajta keleti egyszerűségre, minimalizmusra is. Hongkongi kalandja és a sárkányhajózásban megtanult takarékos evezéstechnika váratlanul visszavezeti ahhoz a letisztultsághoz, amelyik első és saját maga által legjobbnak tartott gimis rövidfilmjét jellemezte. Mindig a legegyszerűbb, legcélratörőbb filmes technikát kell keresni. Hiszen Bruce Lee is megmondta: a legmagasabb rendű technika, amikor nincs technikád.

A fim elérhető a Vimeón.

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Nem vénnek való vidék

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.