A legpompásabb bajusz – Ki a legjobb Poirot?

  • Gera Márton
  • 2017. november 5.

Mikrofilm

Megmondjuk, ki volt a filmtörténet legjobb belga detektívje.

Csütörtökön robog be a mozikba a Gyilkosság az Orient expresszen legújabb feldolgozása, amelyet Kenneth Branagh nemcsak megrendezett, hanem el is játssza benne Hercule Poirot-t, és a bemutató után nyilván azonnal beindul a bajuszra menő vita, hogy milyen az új detektív arcszőrzete, hogy áll a kezében a sétapálca, és mennyire szépen mondja ki, hogy „mon ami”, vagyis hol áll a Poirot-k rangsorában. Mi nem várunk addig, hanem egy Branagh-mentes toplista segítségével mondjuk el, kik mennyire voltak méltók arra, hogy felöltsék magukra a legokosabb tojásfejű belga keménykalapját.

Alfred Molina, az amcsi tévedés

Alfred Molina

Alfred Molina

 


Szegény Agatha Christie szerencsére megúszta, hogy látnia kelljen Alfred Molinát az amerikai Gyilkosság az Orient expresszen-ben, mert ha nem így lett volna, az írónő biztosan a fejét veri az írógépébe. Rendben, hogy ez a 2001-es feldolgozás egy tévéfilm volt, és sütött róla, hogy pénz sem igazán jutott rá, de ez még nem magyarázza az erőszakos modernizálás ostobaságait, arra pedig végképp nincs semmi mentség, hogy egy Poirot-filmben számítógépet és mobiltelefont használnak. Ráadásul belga kedvencünk itt szerelmes is lesz, legalábbis a film végén visszaszáll a vonatra egy hölggyel. Tényleg az a filmbarátok nagy szerencséje, hogy ezt a rémséget hosszú évek óta egyetlen csatorna sem meri műsorra tűzni.

Murder On The Orient Express TV 2001 Tasha De Vasconcelos

Murder On The Orient Express TV 2001 Tasha De Vasconcelos

Peter Ustinov, a testes nagypapa

Peter Ustinov

Peter Ustinov

 


Egy percig sem gondoljuk, hogy az isteni Peter Ustinov valaha is komolyan vette volna Poirot figuráját, mert a hangoskodás, a nevetgélés és tojással való bűvészkedés az albán tengerparton a legkevésbé sem tartozik a detektív megírt tulajdonságai közé. Ám nincs azzal nagy baj, ha valaki ennyire egyedien értelmez egy szerepet, főleg akkor nincs, ha olyan pillanatok születnek, mint ezekben az egyáltalán nem krimire hajazó, sokkal inkább mókás filmekben. Olyan volt Peter Ustinov joviális, Hastings kapitányt folyamatosan szívató Poirot-ja, mint Roger Moore James Bondja: egy pillanatig sem szabad komolyan venni, és akkor baromira fogjuk élvezni. Hat filmben alakította Poirot-t, és ez éppen elég volt ahhoz, hogy megannyi ember ellenszenvét kivívja, mert hát mi az már, hogy Agatha Christie magánnyomozója ősz hajú, és ha úgy adódik, még az Adriába is bemerészkedik, a nílusi hajóút közben meg úgy napozgat, mint valami szenilis nagypapa?! Nyilván botrány, de szerethető botrány.

Hercule Poirot Goes for a Swim

Peter Ustinov and Diana Rigg, Evil Under the Sun, 1981

Albert Finney, az örök második

Albert Finney

Albert Finney

 


Ő a szegény ember David Suchet-ja: majdnem olyan szép a bajsza, majdnem olyan jó az akcentusa, majdnem olyan fekete a haja, de valami azért mégiscsak hiányzik ebből a kicsit groteszk Poirot-ból. Albert Finney nagy szerencséje, hogy valójában senki nem őt figyelte Sidney Lumet agyondíjazott, sokkal által imádott, mások által meg szimplán túlhájpoltnak tartott filmjében (Gyilkosság az Orient expresszen, 1974), amelyben olyan színészek utaztak a vonaton, mint Ingrid Bergman, vagy éppen Lauren Bacall, és nem Finney kissé beteg mozgású, a testét és a nyakát egyszerre mozgató, olykor teljesen indokolatlanul kiabáló detektívje miatt vesszük elő újra és újra ezt a klasszikust.

AGATHA CHRISTIE'S MURDER ON THE ORIENT EXPRESS-TRAILER

AGATHA CHRISTIE'S MURDER ON THE ORIENT EXPRESS-TRAILER

David Suchet, az etalon

David Suchet

David Suchet

 


Nála szebben senki nem evett tojást a tévében, és alighanem olyan parádés bajsza sem lesz soha többet senkinek, mint amilyen neki volt huszonnégy éven keresztül. Ezek persze csupán az apróságok, a lényeg az, hogy még Agatha Christie is örömkönnyeket ejtene, ha látná, hogyan lépkedett David Suchet minden egyes epizódban, és milyen csodásan, díjakat érdemlően tudta megemelni a kalapját. Könyvben írta meg, mit jelentett neki Poirot, aztán nekünk is elmesélte, de igazán csak a novella- és regényfeldolgozások tudnak mesélni, amelyekből fél perc után átjön, hogy ez a fickó bizony minden kis részletre odafigyel, még a rózsafüzért is úgy szorongatja, ahogy a könyvben meg van írva. Ha valaki még mindig nem hiszi, hogy őt fogjuk emlegetni, ha ötven év múlva Poirot-ra gondolunk, akkor gyorsan nézze meg a Gyilkosság az Orient expresszen-t vele, vagy kezdjen rögtön a síráshoz tökéletesen alkalmas búcsúepizóddal, a Függönnyel.

Agatha Christie's Poirot Trailer

Agatha Christie's Poirot (1989 TV Series) Agatha Christie's Poirot is a television drama that premiered on ITV in 1989, where it has remained throughout its airing. David Suchet stars as the titular detective, Agatha Christie's fictional Hercule Poirot. Initially produced by LWT, the current production company is ITV Studios.

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.