A Lightyear a közel-keleti cenzúra legújabb áldozata

  • narancs.hu
  • 2022. június 14.

Mikrofilm

A Doctor Strange-hez és a West Side Storyhoz "csatlakozott" a Toy Story előzményfilmje.

Míg 2002-ben, a Scooby Doo című rajzfilmsorozat élőszereplős adaptációjában a Disney kézzel-lábbal tiltakozott az ellen, hogy a Velma Dinkley nevű nyomozó figura meleg legyen, ahogy az James Gunn eredeti forgatókönyvében állt, mára igencsak megváltozott a stúdió felfogása. Napjainkban az LMBTQ- és egyéb társadalmi mozgalmak egyik legnagyobb támogatójává lépett elő, ahol először egy rövid animációban majd egy egész estés mesében tűntek fel meleg figurák, hogy aztán színre lépjen az első, nyíltan queer szuperhős is. Közben viszont a stúdió küzdelmet folytat saját, rasszista múltjával, például Rémusz bácsival.

A Disney legújabb alkotásaiban ma már teljesen megszokott, hogy queer karakterek bukkanjanak fel, néhány kevésbé progresszív közel-keleti ország azonban nem tudja, és láthatóan nem is akarja tartani a lépést a filmipari társasággal; már-már menetrendszerűen tiltják ki egy-egy filmjüket kitiltják különböző országokból. Így tett Szaúd-Arábia és az Egyesült Arab Emírségek is, ahol a cenzorok hálóján most épp a Lightyear című animáció akadt fenn, amiért az a hivatalos indoklás szerint megsérti a médiatartalmi szabványokat.

A Toy Story rajzfilmsorozat egyik főszereplőjének előzményfilmje Amerikában is nagy hullámokat vetett. Idén márciusban fogadták el Floridában Ron DeSantis kormányzó homofób törvényjavaslatát, melyet a médiában csak „Don’t Say Gay” törvényként emlegetnek: ennek lényege, hogy korlátozzák az iskolában elhangzó LMBTQ-tartalmakat, nem lehet például harmadik osztályig szexuális felvilágosítást tartani, és később is csak akkor, ha a tananyag tartalmát a gyerekek korának megfelelőnek találják. A Disney-t rengeteg kritika érte, amiért nem szólaltak fel a törvény ellen – végül a cég engedett a többek között saját dolgozóik felől érkező nyomásnak, és felléptek a módosítás ellen, valamint leállították a politikusoknak nyújtott támogatásokat is az államban. Cserébe el is vesztették a floridai adókedvezményüket. Még ezelőtt azonban a Disney igyekezett a kreatív alkotói szakaszban kivágni a Lightyearből a problémásnak ítélt jelenetet. Erre elképesztő botrány tört ki a cégen belül, így végül engedtek, és benne maradhattak a filmben a Hawthorne nevű karakter és barátnőjének gyengéd pillanatai. A főhős hangját kölcsönző Chris Evans is üdvözölte a döntést: mint elmondta, boldog, hogy a jelenetet nem vágták ki, az viszont frusztrálja, hogy mindez még mindig ilyen forró témának számít. „Az a cél, hogy eljussunk oda, hogy ez a normális” – jelentette ki.

Nem ez az első Disney-film, amelyet kitiltottak valamelyik közel-keleti országból: így járt a Doctor Strange az őrület multiverzumában, az Örökkévalók és a West Side Story remak-je is. 2019-ben azonban hasonló botrányokat váltott ki, amikor a cég inkább kivágta a Star Wars: Skywalker korából két nő alig látható, pár másodperces csókját, hogy a film ne ütközzön bele a szingapúri cenzúraszabályokba.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.