A miniszterelnök, aki csak annyit szeretett volna, hogy ő legyen az ország leghatalmasabb embere

  • Gera Márton
  • 2018. december 19.

Mikrofilm

Paolo Sorrentino filmet készített Berlusconiról, ráadásul egy jó drámát. Ajánló.

Milyen filmben fordulhat elő az, hogy az első percben egy bárány meghal a légkondi miatt, majd nem sokkal később az ország talán leghíresebb miniszterelnöke leteszi az esküt, hogy a film végére daruval emelgessenek egy Jézus-szobrot?

Ha élne még Federico Fellini, rögtön rá lehetne vágni, hogy egy Fellini-filmben, ám ő már nincs, így a válasz majdhogynem egyértelmű: egy Paolo Sorrentino-filmben. A Silvio és a többiekben mindez megtörténik, és mennyi minden történik még, amiről azt gondolná az ember, hogy biztosan nem kerülhet be életrajzi filmbe.

Silvio és a többiek (12E) decemberben a mozikban!

http://www.mozinet.hu http://www.mozinetmagazin.hu https://www.facebook.com/mozinet https://twitter.com/Mozinetfilmek https://www.instagram.com/mozinetfilmek/

Sorrentino alkotása ugyanis a hivatalos megnevezés szerint életrajzi film, de pont az a jó benne, hogy a konvenciókkal eddig sem törödő olasz rendező tett mindarra, ami úgy általában az életrajzi filmeket jellemzi. Aki azt gondolja, hogy a Silvio és a többiek szépen végigköveti a háromszor is miniszterelnökként csapató Berlusconi életét a születéstől az ilyen-olyan plasztikai műtétekig át, nagyot téved.

Sorrentino pillanatokat villant fel, nagyjából úgy, ahogy azt legutóbb Az ifjú pápában tette. Míg egyik percben megy a politikai taktika, egy másik jelenetben már Berlusconi belelép a kutyaszarba, majd azt magyarázza az unokájának, hogy ez nem is szar. Ilyen jelenetekkel van tele ez a két és fél órás film (ami eredetileg még ennél is hosszabb, csak a rendező vágott belőle egy könnyebben fogyasztható verziót), és pont az ilyen jelenetektől jó. Mert ahogy a pápás eposzában, úgy itt is meglepően sok figyelmet fordít látszólag érdektelen cselekményszálakra, epizódszereplőkre, akik mégis hozzátesznek valamit ehhez az egészhez.

Silvio és a többiek

Silvio és a többiek

Fotó: Mozinet

Piszok érdekes például, hogy a Pugliából jött Forza Italia-kifutófiú, aki pufimellény helyett szépen szabott zakóban mászkál, hogyan akarja felküzdeni magát az Európai Parlament képviselői székééig, és hogyan nem sikerül neki mindez. Sorrentino pont ugyanazt csinálja, ami eddig is bejött neki: színes figurákat pakol elsőre felfoghatatlan jelenetekbe, hogy abból a néző és ő jöjjön ki győztesen.

Hiába várja valaki, hogy az olasz rendező majd leleplezi Berlusconit, és kimondja róla a végső ítéletet, ezt sem teszi meg. És éppen ez az előnye a Silvio és a többieknek: Sorrentino nem vádiratot készít, inkább felmutatja Berlusconi-világát, ahol úgy szippantják fel a kokaint, hogy azt még a Narcos is megirigyelhetné, és ahol annyi meztelen prostituált jut egy percre, hogy arra talán még az igazi Berlusconi is elismerően csettintene. Van persze szó a hírhedt unga-bunga partikról is, melyek az utat jelentik a vezér szívéhez, de ezek is inkább hangulatfestő elemként vannak jelen, és nem mint dokumentarista elemek.

Silvio és a többiek

Silvio és a többiek

Fotó: Mozinet

Még ha nem is ítéli el a volt olasz kormányfőt, az kétségtelenül lejön, mennyire üres ez a világ, és mennyire üres ez a fószer (Sorrentino egyik kedvenc színésze, Toni Servillo ijesztő élvezettel alakítja az olasz kormányfőt), aki nem tud magával mit kezdeni a művulkános és körhintás világában. Aki talán tényleg csak annyit szeretett volna, hogy ne csupán az ország leggazdagabb, de leghatalmasabb embere is legyen, akire nem mondja azt a húszéves lány az ágy szélén, hogy „olyan szájszaga, mint a nagypapámé”.

Mindössze egyszer lép túl a maga által megszabott határokon a rendező: amikor Berlusconi feleségének szájába adja a vádiratot, mely szerint egy komplexusos, beteg ember a férje, aki semmi jót nem akart Olaszországnak, egyedül csak saját maga érdekelte. De aztán rögtön vissza is tér a határai közé, hogy megcsinálja az év legszórakoztatóbb nem életrajzi életrajzi filmjét, ami itt és most, Magyarországon talán több is mint csupán egy jó mozi.

A Silvio és a többieket december 20-tól játsszák a mozik.

Kövesse a Magyar Narancs filmes blogját, a Mikrofilmet, amely rendszeresen új tartalommal jelentkezik. Ajánlók, előzetesek, toplisták, és még sok minden más a Mikrofilmen!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.