Film

A nevem Dolemite

  • Szabó Ádám
  • 2020. február 9.

Mikrofilm

„Mi a bánatos lófasz volt ez? Még csöcsök se voltak! Ez tényleg igazi film volt?” – fakad ki az egyik szereplő Billy Wilder Szenzáció!-ja után. Nem csoda, hogy a komédia nem jött be a szegénynegyedből érkező Los Angeles-i feketéknek: abban jómódú, középkorú fehér férfiak próbálnak viccesek lenni; nincsenek benne feketék, káromkodás, pucérkodás és kung-fu sem. Márpedig az afroamerikaiak erre vágynak – miután Rudy Ray Moore felismeri ezt, belevág a filmezésbe, és a közösség legnagyobb sztárja lesz.

Dolemite nevű figurájának poénjai az európai, kiváltképp a magyar nézőknek legalább olyan idegenül hathatnak, mint a Jack Lemmon – Walter Matthau páros főhőseinknek. Nálunk, ahol kommerszebb amerikai komikusok filmjei és sorozatai is megbuktak, Dolemite humora halálra van ítélve: nagy dumás hajléktalanok sztorijaiból és az utca népének argójából összelopkodott alakjának fellépéseikor cifrábbnál cifrább mondatokban küld el mindenkit a fenébe; nincsenek valódi sztorik vagy csattanók, nála az attitűd és a mocskos száj a lényeg. Az évtizedekig társadalmi és kulturális elnyomás alatt élő feketék rajongtak érte, végre a világba üvölti valaki az elfojtott érzelmei­ket. Nekünk viszont a fordítás nehézségeivel is meg kell küzdenünk: a film címe ugyan maradt Dolemite, de a figura neve Feküre változott, hogy ikonikus beköszönésének legalább egy pici értelme legyen: „Szólítsatok Fekünek, az emberek elvesztik az eszüket!”

A nevem Dolemite ennek ellenére is kiválóan működik, elsősorban Eddie Murphynek köszönhetően, aki talán még soha nem volt ilyen jó.

Elérhető a Netflixen

 

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.