tévétorrent

The Mandalorian

Mikrofilm

A Star Wars-sagára sokszor utalnak űrwesternként, bár egy-két sivatagi közegben játszódó jeleneten és néhány notórius antihős figurán kívül nem fűzi sok szál a filmeket a zsánerhez. Ha valahová biggyeszteni akarjuk az űrwestern címkét, akkor jobb helye lesz Jon Favreau The Mandalorian című sorozatán. Nem véletlen, hogy a Disney is őt akarta, hiszen a Marvel univerzumban már többször bizonyította, hogy jó érzéke van a könnyedség, a dráma és az akció kényes egyensúlyának megtartásához. Magabiztosan kezeli a western műfaj alapvető összetevőit és érzékeli a határait is (tudja, hogy meddig lehet hajlítani, hogy még westernnek tűnjön). Hősünk egy magányos, névtelen és arctalan mandalori fejvadász (a saját jogukon már kultikussá vált Star Wars-mellékszereplők, Jango és Boba Fett honfitársa), aki megbízás után kutatva rója a Birodalom bukása után törvénytelenségbe és gazdasági válságba süllyedt határvidéket. Épp annyira ambivalens morálisan, hogy izgalmas maradjon, de hamar kiderül, hogy a szíve is a helyén van, amikor megment egy titokzatos gyermeket. A sorozat az ő kalandjainak lazán összefűzött krónikája, mindig változó helyszínekkel és pár vonással is plasztikusan megrajzolt mellékszereplőkkel (a bujkáló náciként, náci „aranyon” üldögélő Werner Herzog meghökkentő és rendkívül szórakoztató) – a nézőnek még a szűk negyven percben is elegendő tere adódik bebarangolni a sokszínű SW-univerzumot. S az első néhány epizód után pedig mindenképpen felébred bennünk a vágy, hogy tovább bolyongjunk a határvidék mélyén.

Magyar felirat: feliratok.info projekt

 

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.