tévétorrent

The Mandalorian

Mikrofilm

A Star Wars-sagára sokszor utalnak űrwesternként, bár egy-két sivatagi közegben játszódó jeleneten és néhány notórius antihős figurán kívül nem fűzi sok szál a filmeket a zsánerhez. Ha valahová biggyeszteni akarjuk az űrwestern címkét, akkor jobb helye lesz Jon Favreau The Mandalorian című sorozatán. Nem véletlen, hogy a Disney is őt akarta, hiszen a Marvel univerzumban már többször bizonyította, hogy jó érzéke van a könnyedség, a dráma és az akció kényes egyensúlyának megtartásához. Magabiztosan kezeli a western műfaj alapvető összetevőit és érzékeli a határait is (tudja, hogy meddig lehet hajlítani, hogy még westernnek tűnjön). Hősünk egy magányos, névtelen és arctalan mandalori fejvadász (a saját jogukon már kultikussá vált Star Wars-mellékszereplők, Jango és Boba Fett honfitársa), aki megbízás után kutatva rója a Birodalom bukása után törvénytelenségbe és gazdasági válságba süllyedt határvidéket. Épp annyira ambivalens morálisan, hogy izgalmas maradjon, de hamar kiderül, hogy a szíve is a helyén van, amikor megment egy titokzatos gyermeket. A sorozat az ő kalandjainak lazán összefűzött krónikája, mindig változó helyszínekkel és pár vonással is plasztikusan megrajzolt mellékszereplőkkel (a bujkáló náciként, náci „aranyon” üldögélő Werner Herzog meghökkentő és rendkívül szórakoztató) – a nézőnek még a szűk negyven percben is elegendő tere adódik bebarangolni a sokszínű SW-univerzumot. S az első néhány epizód után pedig mindenképpen felébred bennünk a vágy, hogy tovább bolyongjunk a határvidék mélyén.

Magyar felirat: feliratok.info projekt

 

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.