Film

A platform

  • Szabó Ádám
  • 2020. május 16.

Mikrofilm

Van, aki szántszándékkal került be – egyfajta elvonulás gyanánt –, más büntetésből, a bolondokháza helyett választotta a kegyetlen börtönt, de a szabályok mindenkire ugyanúgy érvényesek. Szintek végeláthatatlan sora, mindegyiken ketten raboskodnak. Meghatározott időközönként megindul a roskadásig pakolt étellift, amely minden emeleten csak néhány percre áll meg – kaját eltenni nem lehet, mindig annyi idő van lakmározni, amíg a lift tovább nem indul. És a lényeg: minden szinten csak annyi étel marad, amennyit a többiek meghagytak. A hatodikon még degeszre ehetik magukat a rabok, a hatvanadikon viszont már csak csontok és morzsák maradnak; a százhatvanhatodik pedig gyakorlatilag egyenlő az éhhalállal. Egy hónapig kell kibírni, aztán új szint következik – vagy feljebb kerülnek, vagy lejjebb.

A szimpla, ám ötletes alaphelyzetből a spanyol film igyekszik mindent kihozni: akad hely komoly eszmefuttatásoknak és fekete humornak, ám viszonylag hamar előkerül a gyilkosság és az öngyilkosság thrilleri fordulata is, nem is beszélve a kannibalizmus morálfilozófiájáról. A platform társadalmi tanmeséje mégsem válik erőltetetté, mert amikor épp elmerülnénk a közlegelők tragédiájának közgazdaságtani problémájában, mindig következik egy lelket könnyítő gyilkosság vagy egy „szarni csak lefelé lehet” típusú bölcsesség. Főhősünk naiv idealista, aki valami hasznos dolog – mondjuk, egy kés vagy fegyver – helyett egy Don Quijote-kötetet visz be magával egyetlen megengedett személyes tárgyként – ő a végére megtisztul, mi pedig elég jól szórakozunk.

Elérhető a Netflixen

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.