Film

A platform

  • Szabó Ádám
  • 2020. május 16.

Mikrofilm

Van, aki szántszándékkal került be – egyfajta elvonulás gyanánt –, más büntetésből, a bolondokháza helyett választotta a kegyetlen börtönt, de a szabályok mindenkire ugyanúgy érvényesek. Szintek végeláthatatlan sora, mindegyiken ketten raboskodnak. Meghatározott időközönként megindul a roskadásig pakolt étellift, amely minden emeleten csak néhány percre áll meg – kaját eltenni nem lehet, mindig annyi idő van lakmározni, amíg a lift tovább nem indul. És a lényeg: minden szinten csak annyi étel marad, amennyit a többiek meghagytak. A hatodikon még degeszre ehetik magukat a rabok, a hatvanadikon viszont már csak csontok és morzsák maradnak; a százhatvanhatodik pedig gyakorlatilag egyenlő az éhhalállal. Egy hónapig kell kibírni, aztán új szint következik – vagy feljebb kerülnek, vagy lejjebb.

A szimpla, ám ötletes alaphelyzetből a spanyol film igyekszik mindent kihozni: akad hely komoly eszmefuttatásoknak és fekete humornak, ám viszonylag hamar előkerül a gyilkosság és az öngyilkosság thrilleri fordulata is, nem is beszélve a kannibalizmus morálfilozófiájáról. A platform társadalmi tanmeséje mégsem válik erőltetetté, mert amikor épp elmerülnénk a közlegelők tragédiájának közgazdaságtani problémájában, mindig következik egy lelket könnyítő gyilkosság vagy egy „szarni csak lefelé lehet” típusú bölcsesség. Főhősünk naiv idealista, aki valami hasznos dolog – mondjuk, egy kés vagy fegyver – helyett egy Don Quijote-kötetet visz be magával egyetlen megengedett személyes tárgyként – ő a végére megtisztul, mi pedig elég jól szórakozunk.

Elérhető a Netflixen

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.