Film

A platform

  • Szabó Ádám
  • 2020. május 16.

Mikrofilm

Van, aki szántszándékkal került be – egyfajta elvonulás gyanánt –, más büntetésből, a bolondokháza helyett választotta a kegyetlen börtönt, de a szabályok mindenkire ugyanúgy érvényesek. Szintek végeláthatatlan sora, mindegyiken ketten raboskodnak. Meghatározott időközönként megindul a roskadásig pakolt étellift, amely minden emeleten csak néhány percre áll meg – kaját eltenni nem lehet, mindig annyi idő van lakmározni, amíg a lift tovább nem indul. És a lényeg: minden szinten csak annyi étel marad, amennyit a többiek meghagytak. A hatodikon még degeszre ehetik magukat a rabok, a hatvanadikon viszont már csak csontok és morzsák maradnak; a százhatvanhatodik pedig gyakorlatilag egyenlő az éhhalállal. Egy hónapig kell kibírni, aztán új szint következik – vagy feljebb kerülnek, vagy lejjebb.

A szimpla, ám ötletes alaphelyzetből a spanyol film igyekszik mindent kihozni: akad hely komoly eszmefuttatásoknak és fekete humornak, ám viszonylag hamar előkerül a gyilkosság és az öngyilkosság thrilleri fordulata is, nem is beszélve a kannibalizmus morálfilozófiájáról. A platform társadalmi tanmeséje mégsem válik erőltetetté, mert amikor épp elmerülnénk a közlegelők tragédiájának közgazdaságtani problémájában, mindig következik egy lelket könnyítő gyilkosság vagy egy „szarni csak lefelé lehet” típusú bölcsesség. Főhősünk naiv idealista, aki valami hasznos dolog – mondjuk, egy kés vagy fegyver – helyett egy Don Quijote-kötetet visz be magával egyetlen megengedett személyes tárgyként – ő a végére megtisztul, mi pedig elég jól szórakozunk.

Elérhető a Netflixen

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.