Mozitorrent

A balkáni vonal

  • 2020. május 16.

Mikrofilm

Rambo visszatért! Hat-hét terroristával puszta kézzel is elbánik, de amikor többtucatnyian vannak a szakállas, védtelen keresztényeket gyilkoló, gyermeket sem kímélő muszlim terroristák, akkor szükség van a régi bajtársaira is.

Rambo ezúttal bizonyos Andrej Satalov, orosz békefenntartó Boszniában, konkrétan háborús bűnös, aki a seregből való kirúgással megúszta, hogy kidobott egy megkötözött hadifoglyot a helikopterből. A Balkánon bujkál, míg a katonai vezetők képében megjelenített haza, amely nem feledi korábbi érdemeit, fontos feladatot nem bíz rá és bajtársaira – ezúttal a koszovói konfliktusban. Amelyben a NATO a rossz fiú, az albánok a még rosszabbak, a szerbek a jók, az oroszok meg a legjobbak. Andrej Volgin szerb és orosz nácik körében népszerű, a legócskább birodalmi öntudattól duzzadó propagandafilmje a maga primitíven szemellenzős világképével, nyílt rasszizmusával, szemérmetlen történelemhamisításával, szentimentális könnyfacsarást és élvezettel tálalt erőszakot váltogató hatásvadászatával inkább csak nevetséges. A rendezőre még sok szép feladat vár: megénekelheti az áldásos afganisztáni jelenlétet, a dicsőséges csecsenföldi helytállást, netán az emberséges szír elnök önzetlen támogatását… De van itt egy másik rendező. Apró, de szimbolikus szerepben vigyorog Emir Kusturica, aki, miután felélte rendezői tehetségét, most emberi minőségét igazítja példaképeiéhez.

A magyar szöveget jegyző p[]rta következetesen „szovjet”-nek fordítja az „orosz”-t, továbbá „szerbeket és magyarokat” érő albán erőszakról ír – a szöveget nyilvánvalóan meghamisítva.

 

Figyelmébe ajánljuk

A gépben feszít az erő

  • - minek -

A kanadai performer-zenész-költő jó másfél évtizede olyan szereplője az elektronikus tánczene kísérletező vonulatának, aki sosem habozott reflektálni saját közegére és a rideg, technológia-központú világra.

A bogiság és a bogizmus

  • Forgách András

bogi – így, kisbetűvel. Ez a kiállítás címe. Titokzatos cím. Kire vonatkozik? Arra, akit a képek ábrázolnak, vagy aki a képeket készítette?

Az igazi fájdalom

Reziliencia – az eredetileg a fizikában, a fémek ellenállására használt kifejezés a pszichológia egyik sűrűn használt fogalmává vált a 20. század második felében.

Ezt kellett nézni

Lehet szeretni vagy sem – mi is megtettük már mindkettőt ezeken az oldalakon –, de nem nagyon lehet elvitatni Kadarkai Endrétől, hogy elképesztő szorgalommal és kitartással építi műsorvezetői pályáját.

Sohaország

Az európai civilizáció magasrendűségéről alkotott képet végleg a lövészárkok sarába taposó I. világháború utolsó évében járunk, az olasz fronton. Az Osztrák–Magyar Monarchia hadseregének egy katonája megszökik a századától, dezertál.

Hol nem volt Amerika

A mese akkor jó, ha minél inkább az olvasóról szól, és persze mindig kell bele főgonosz, akibe az elaludni képtelen néző a lappangó félelmeit projektálhatja, hogy a hős kardját kivonva leszámolhasson vele.

Kiágyazódás az autokráciából

  • Fleck Zoltán

Királyi út nincs. A sötét és büdös autokrá­ciából szűk, bizonytalan ösvények, apró lépé­sek vezetnek ki. Bármennyire is türelmetlenek vagyunk, meg kell becsülnünk ezeket; sok kis elmozdulás adhat lendületet a demokratikus fordulathoz.