Mozitorrent

A balkáni vonal

  • 2020. május 16.

Mikrofilm

Rambo visszatért! Hat-hét terroristával puszta kézzel is elbánik, de amikor többtucatnyian vannak a szakállas, védtelen keresztényeket gyilkoló, gyermeket sem kímélő muszlim terroristák, akkor szükség van a régi bajtársaira is.

Rambo ezúttal bizonyos Andrej Satalov, orosz békefenntartó Boszniában, konkrétan háborús bűnös, aki a seregből való kirúgással megúszta, hogy kidobott egy megkötözött hadifoglyot a helikopterből. A Balkánon bujkál, míg a katonai vezetők képében megjelenített haza, amely nem feledi korábbi érdemeit, fontos feladatot nem bíz rá és bajtársaira – ezúttal a koszovói konfliktusban. Amelyben a NATO a rossz fiú, az albánok a még rosszabbak, a szerbek a jók, az oroszok meg a legjobbak. Andrej Volgin szerb és orosz nácik körében népszerű, a legócskább birodalmi öntudattól duzzadó propagandafilmje a maga primitíven szemellenzős világképével, nyílt rasszizmusával, szemérmetlen történelemhamisításával, szentimentális könnyfacsarást és élvezettel tálalt erőszakot váltogató hatásvadászatával inkább csak nevetséges. A rendezőre még sok szép feladat vár: megénekelheti az áldásos afganisztáni jelenlétet, a dicsőséges csecsenföldi helytállást, netán az emberséges szír elnök önzetlen támogatását… De van itt egy másik rendező. Apró, de szimbolikus szerepben vigyorog Emir Kusturica, aki, miután felélte rendezői tehetségét, most emberi minőségét igazítja példaképeiéhez.

A magyar szöveget jegyző p[]rta következetesen „szovjet”-nek fordítja az „orosz”-t, továbbá „szerbeket és magyarokat” érő albán erőszakról ír – a szöveget nyilvánvalóan meghamisítva.

 

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.