A regényhez méltónak ígérkezik a 22-es csapdája sorozatváltozata

  • Szabó Ádám
  • 2019. április 29.

Mikrofilm

George Clooney mindent bevállalt: játszik, rendez és producerkedik is.

Joseph Heller A 22-es csapdája című művénél kevés jobb háborús regényt, és még kevesebb humorosabb könyvet írtak. Ami pedig még ezeknél is kevesebb, az azoknak a filmeknek és sorozatoknak a száma, amelyek jól tudták vegyíteni ezt a két műfajt. A 22-es csapdájából 1970-ben Mike Nichols készített adaptációt többek között Alan Arkinnal, Jon Voighttal és Martin Sheennel – érdemeit nem elfeledve a mozi elég messze volt Heller regényének humorától és szellemiségétől.

A május 21-én a Hulu nevű streamingplatformon debütáló új minisorozat az előzetese alapján azonban pont olyan abszurdnak tűnik, mint a regény. A 6 epizódos show elsősorban George Clooney szerelemgyereke: ő alakítja Scheisskopf hadnagyot, ő az egyik producer, rendezőként pedig két részt jegyez. Mellette Kyle Chandler látható Catchcart ezredesként, a főhős John Yossariant pedig a Csajokban megismert Christopher Abbott játssza.

Catch-22 Trailer (Official) * A Hulu Original

Based on the acclaimed Joseph Heller novel, Catch-22 follows the adventures and misadventures of a US air squadron in Italy in World War II. Catch-22 premieres May 17. More about the series: Christopher Abbott is Yossarian, a bombardier, whose frantic obsession every time he goes up on a mission is "to come down alive".

A minisorozat a regénynek megfelelően a II. világháború egyik amerikai bombázótisztjének, Yossariannak a sorsát követi nyomon, aki sehogy sem tudja megemészteni, hogy több ezer olyan ember akarja megölni őt, akiket nem is ismer. A valódi problémát azonban nem is az ellenség, hanem saját csapata jelenti: a sereg egyik tagja őrültebb, mint a másik, felettesei pedig folyamatosan emelik a bevetésszámát, így sehogy sem tud leszerelni. Aki viszont folyamatosan újabb és újabb bevetésekre megy, az őrült – az őrülteteket pedig le kell szerelni; egyszerűen csak kérelmezniük kell. Ha azonban valaki kéri a leszerelését, akkor nem lehet őrült, tehát ismét hadba kell állnia. Heller szavaival élve: „…lehet őrült, ha további bevetésekre megy, és lehet egészséges, ha nem megy. Ha egészséges, akkor viszont mennie kell. Ha megy, akkor őrült, és nem kell mennie; de ha nem akar menni, akkor egészséges, és mennie kell.” Ez a 22-es csapdája.

 

Neked ajánljuk

Kártyaszámolás

A film felér egy szerencsejáték-mesterkurzussal, amennyiben nemcsak egy black jack- vagy egy pókerparti lefolyásának logikáját mutatja be és érteti meg már-már tudományos alapossággal, de a nagy tétekben folyó és nagy közönséget vonzó bajnokságok álságos világába is hasonlóan leleplező attitűddel avat be. Viszont a film nem erről szól.

Prága romokban

Lehet szó bármilyen titokban kiszivárgó kódról, nemzetközi összeesküvésről vagy világot fenyegető veszélyről, ha a főhőst nem James Bondnak hívják, a büdzsé aligha érheti el a több száz millió dollárt. 

Halandó érzékiség

A galériák nyári kiállításai sokszor az úgynevezett „könnyed” témákra fókuszálnak – a fő sláger a növényvilág. Az idén három ilyen kiállítással is találkozhattunk, de mind különböző módon közelítette meg a tárgyát.

Bartóki billentés

  • Csabai Máté

Ha volna időgépem, biztos visszamennék, hogy halljam Bach orgonajátékát, Beethovent és Lisztet a zongoránál, na meg Bartók Bélát. Utóbbi – ha nem is élőben való – meghallgatásához elég egy egyszerűbb masina is: a nevezetes „barna lemezeken” ugyanis bárki megismerkedhet azzal, hogyan billentett a mester: az 1982-ben megjelent tizenhárom korongon Scarlattitól Beethovenen át Kodályig és persze a saját műveiig végigzongorázza a zenetörténet tetemes részét.

Hajókórház a járványszigetnél

Szőcs Petra csaknem tíz éve megjelent első verseskötetét annak szürreális, groteszk, fantasztikumba hajló stílusa tette emlékezetessé. A Kétvízközben bármi megtörténhetett, különösebbnél különösebb családtagok bukkantak föl, és a beszélő, ha úgy tartotta kedve, kiugrott a harmadik emeletről a szemetes­zsákkal. 

Kint is, bent is

Hogyan egyeztethető össze a szépség- és divatipar túlszexualizált világa a feminista, kapitalizmuskritikus megnyilvánulásokkal? Mennyiben mutathat fel hiteles elbeszélői pozíciókat annak a szerzőnek az első kötete, akinek írói tevékenysége eddig legfeljebb Instagram-posztokban nyilvánult meg?