A régió legjobb rövidfilmjei a Blue Danube filmfesztiválon

  • narancs.hu
  • 2024. szeptember 27.

Mikrofilm

63 film 30 országból: animáció, magyar alkotás és a Sundance-en bemutatott kisfilm is nézhető majd a 7. Blue Danube Nemzetközi Filmfesztiválon.

Október 1. és 5. között immár hetedik alkalommal rendezik meg a Blue Danube Nemzetközi Filmfesztivált, amelyen a Duna-régió válogatott rövidfilmtermésével várják a nézőket három országban: Magyarországon, Ausztriában és Szlovákiában. A fesztivál minden programja ingyenes.

A seregszemle október 1-jén a bécsi Collegium Hungaricumban kezdődik kiállításmegnyitóval összekötve: A dicsőség ösvényei című tárlat a magyar filmesek bécsi alkotásaira koncentrál. A nyitófilm a Bécsben élő ukrán Alekszandra Dzsinganszkaja animációja, az Under The Endless Sky (A végtelen ég alatt). Ebben az alkotó személyes történetben mesél gyermekkori emlékeiről, melyek különös súllyal bírnak számára most, amikor hazája immár évek óta a létéért küzd.

Először láthatjuk majd Jasmin Baumgartner Sundance-en bemutatott Bye Bye Bowser (Viszlát, Bowser) című rövidfilmjét, amely egy fiatal punkénekesről szól: elege lesz a saját kis őrült világából és szerenádot ír egy építkezésen kiszemelt munkásnak, s ez némi káoszhoz vezet. Ez az alkotás a Szépirodalom régió szekcióban szerepel, csakúgy, mint Varga Gábor Cicaharca, mely két magányos falusi nő harcát mutatja be – egy macskáért. A Szépirodalom szekció egy másik válogatása messzebbi tájakról is hoz filmeket: a kínai Nyárvégi vers főszereplője például a nyári szünet vége előtt minden megtakarítását arra költi, hogy a városba utazzon új frizuráért – ám meglepő élményben lesz része. Az argentin Egy furcsa fordulat pedig egy múzeumi biztonsági őr kálváriáját mutatja be.

Az animációs filmek szintén régiós és nemzetközi válogatásban nézhetőek majd. Előbbi egyik legizgalmasabb darabjának ígérkezik Kühnel Szabó Anita és Jenny Jokela Apád című alkotása, melyben egy szorongó hegedűművész édesapjával kénytelen végigcaplatni a purgatóriumon, hogy eljusson Istenhez. Utóbbi szintén tele van izgalmas animációkkal: ott van például a Kis marslakók: Kedves Ember, Múzsám egyenesen Brazíliából, melyben egy idegen lény bocsánatot akar kérni az emberiségtől.

A nemzetközi dokumentumfilmes válogatásában akad szíriai film egy egymástól elszakadt apa-lánya párosról (3350 km), amerikai alkotás egy alabamai influenszer tinipárosról (Karácsony, minden nap) és belga kisfilm is, ennek kétnemzetiségű alkotója saját identitását boncolgatja (Villa Madjo). A régiós dokumentumfilmek között nézhető a magyar Hogyan kerültem oda?; rendezője, Márton Dorottya igyekszik újra kapcsolatba lépni nagymamájával és szomszédjával, akik 6 éves koráig nevelték őt, míg a The Claw (A Karmos) egy falusi bábkészítőről szól, aki kelet-ukrajnai menekülteket fogad be.

A kísérleti szekcióban nézhető majd minimalista finn musical (Szöcske) és elefántcsontparti audiovizuális költemény is (Déjá Nu), a régiós válogatásban pedig Krúdy Gyula Álmoskönyve által ihletett kisfilm (Betegség) és 35 mm-es anyag manipulációjával született kollázs is (Manituláció). A Szuper rövid szekcióba került szerb animáció egy manóról (Lucky’s Plan(e)t) és magyar alkotás is egy teremőrről, akinek egy kép megváltoztatja az életét (A2).

Pozsonyban a Pivnica, Klubová scéna pre Devín (Kremeľská 36) helyszínen október 2-án és 3-án 19 órától látható erős válogatás a fesztiválprogramból. Esztergom október 3-án csatlakozik, a Kaleidoszkóp Házban (Pázmány Péter u.7.) látható 17 órától a kísérleti filmek válogatása. A budapesti fesztiválközpont a Három Hollóban lesz (Piarista köz 1), ahol október 3. és 5. közt mutatkozik be a teljes fesztiválprogram beszélgetésekkel és workshoppal.

További részletek a fesztivál hivatalos oldalán, ide kattintva olvashatók.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.