A régió legjobb rövidfilmjei a Blue Danube filmfesztiválon

  • narancs.hu
  • 2024. szeptember 27.

Mikrofilm

63 film 30 országból: animáció, magyar alkotás és a Sundance-en bemutatott kisfilm is nézhető majd a 7. Blue Danube Nemzetközi Filmfesztiválon.

Október 1. és 5. között immár hetedik alkalommal rendezik meg a Blue Danube Nemzetközi Filmfesztivált, amelyen a Duna-régió válogatott rövidfilmtermésével várják a nézőket három országban: Magyarországon, Ausztriában és Szlovákiában. A fesztivál minden programja ingyenes.

A seregszemle október 1-jén a bécsi Collegium Hungaricumban kezdődik kiállításmegnyitóval összekötve: A dicsőség ösvényei című tárlat a magyar filmesek bécsi alkotásaira koncentrál. A nyitófilm a Bécsben élő ukrán Alekszandra Dzsinganszkaja animációja, az Under The Endless Sky (A végtelen ég alatt). Ebben az alkotó személyes történetben mesél gyermekkori emlékeiről, melyek különös súllyal bírnak számára most, amikor hazája immár évek óta a létéért küzd.

Először láthatjuk majd Jasmin Baumgartner Sundance-en bemutatott Bye Bye Bowser (Viszlát, Bowser) című rövidfilmjét, amely egy fiatal punkénekesről szól: elege lesz a saját kis őrült világából és szerenádot ír egy építkezésen kiszemelt munkásnak, s ez némi káoszhoz vezet. Ez az alkotás a Szépirodalom régió szekcióban szerepel, csakúgy, mint Varga Gábor Cicaharca, mely két magányos falusi nő harcát mutatja be – egy macskáért. A Szépirodalom szekció egy másik válogatása messzebbi tájakról is hoz filmeket: a kínai Nyárvégi vers főszereplője például a nyári szünet vége előtt minden megtakarítását arra költi, hogy a városba utazzon új frizuráért – ám meglepő élményben lesz része. Az argentin Egy furcsa fordulat pedig egy múzeumi biztonsági őr kálváriáját mutatja be.

Az animációs filmek szintén régiós és nemzetközi válogatásban nézhetőek majd. Előbbi egyik legizgalmasabb darabjának ígérkezik Kühnel Szabó Anita és Jenny Jokela Apád című alkotása, melyben egy szorongó hegedűművész édesapjával kénytelen végigcaplatni a purgatóriumon, hogy eljusson Istenhez. Utóbbi szintén tele van izgalmas animációkkal: ott van például a Kis marslakók: Kedves Ember, Múzsám egyenesen Brazíliából, melyben egy idegen lény bocsánatot akar kérni az emberiségtől.

A nemzetközi dokumentumfilmes válogatásában akad szíriai film egy egymástól elszakadt apa-lánya párosról (3350 km), amerikai alkotás egy alabamai influenszer tinipárosról (Karácsony, minden nap) és belga kisfilm is, ennek kétnemzetiségű alkotója saját identitását boncolgatja (Villa Madjo). A régiós dokumentumfilmek között nézhető a magyar Hogyan kerültem oda?; rendezője, Márton Dorottya igyekszik újra kapcsolatba lépni nagymamájával és szomszédjával, akik 6 éves koráig nevelték őt, míg a The Claw (A Karmos) egy falusi bábkészítőről szól, aki kelet-ukrajnai menekülteket fogad be.

A kísérleti szekcióban nézhető majd minimalista finn musical (Szöcske) és elefántcsontparti audiovizuális költemény is (Déjá Nu), a régiós válogatásban pedig Krúdy Gyula Álmoskönyve által ihletett kisfilm (Betegség) és 35 mm-es anyag manipulációjával született kollázs is (Manituláció). A Szuper rövid szekcióba került szerb animáció egy manóról (Lucky’s Plan(e)t) és magyar alkotás is egy teremőrről, akinek egy kép megváltoztatja az életét (A2).

Pozsonyban a Pivnica, Klubová scéna pre Devín (Kremeľská 36) helyszínen október 2-án és 3-án 19 órától látható erős válogatás a fesztiválprogramból. Esztergom október 3-án csatlakozik, a Kaleidoszkóp Házban (Pázmány Péter u.7.) látható 17 órától a kísérleti filmek válogatása. A budapesti fesztiválközpont a Három Hollóban lesz (Piarista köz 1), ahol október 3. és 5. közt mutatkozik be a teljes fesztiválprogram beszélgetésekkel és workshoppal.

További részletek a fesztivál hivatalos oldalán, ide kattintva olvashatók.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.