Film

A tanítónő

Mikrofilm

A tehetséggondozás ábrázolásának is megvannak a maga toposzai – ezek általában csupa pozitív dolgot állítanak mentor és tanítvány viszonyáról (Holt költők társasága, Good Will Hunting, Fedezd fel Forrestert!). Arról már kevesebb szó esik, hogy mennyi erőszak, önkény és hatalmi játszmázás vegyülhet az útegyengetésbe, talán a Whiplashben láthattunk egy igazán toxikus tanár-diák kapcsolatot (de ez a film sem volt mentes az abúzus romantizálásától).

Sara Colangelo ártatlanul kezdődő, de egyre rémisztőbb mélységekbe bukó filmje a mentori kapcsolat még ennél is komplexebb, sötétebb bugyraiba rángatja a nézőt. Lisa, az enyhén frusztrált, de nem tökéletesen boldogtalan óvónő egy nap meghallja, ahogy Jimmy nyugtalan járkálás közben szavalni kezd. A költészet iránt fogékony nő felfedezi a kisfiúban a poétát, és egyre ambivalensebb szenvedéllyel igyekszik táplálni a Jimmyben pislákoló lángot. Maggie Gyllenhaal borzongatóan lebegteti a figurát megszállottság és elhivatottság között: Lisa csak saját középszerűségét próbálja ellensúlyozni Jimmy mentorálásával? Rendben van-e, hogy először sajátjának hazudja a gyerek verseit, majd fellépteti egy exkluzív New York-i költőszalonban? Meddig mehet el egy tanár, ha azt tapasztalja, hogy környezete nem támogatja eléggé a gyermek tehetségét? Még az sem biztos, hogy Jimmy kényszeres verselése nem egy trauma­tizált gyermeki elme segélykiáltá­­-sa-e. Mindent és azok ellenkezőjét is sugallja A tanítónő, de épp így sikerül megmutatnia, hogy milyen érzékeny és egyben erőszakos a viszony felnőtt és gyermek között.

Forgalmazza az ADS Service

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.