Film

A tanítónő

Mikrofilm

A tehetséggondozás ábrázolásának is megvannak a maga toposzai – ezek általában csupa pozitív dolgot állítanak mentor és tanítvány viszonyáról (Holt költők társasága, Good Will Hunting, Fedezd fel Forrestert!). Arról már kevesebb szó esik, hogy mennyi erőszak, önkény és hatalmi játszmázás vegyülhet az útegyengetésbe, talán a Whiplashben láthattunk egy igazán toxikus tanár-diák kapcsolatot (de ez a film sem volt mentes az abúzus romantizálásától).

Sara Colangelo ártatlanul kezdődő, de egyre rémisztőbb mélységekbe bukó filmje a mentori kapcsolat még ennél is komplexebb, sötétebb bugyraiba rángatja a nézőt. Lisa, az enyhén frusztrált, de nem tökéletesen boldogtalan óvónő egy nap meghallja, ahogy Jimmy nyugtalan járkálás közben szavalni kezd. A költészet iránt fogékony nő felfedezi a kisfiúban a poétát, és egyre ambivalensebb szenvedéllyel igyekszik táplálni a Jimmyben pislákoló lángot. Maggie Gyllenhaal borzongatóan lebegteti a figurát megszállottság és elhivatottság között: Lisa csak saját középszerűségét próbálja ellensúlyozni Jimmy mentorálásával? Rendben van-e, hogy először sajátjának hazudja a gyerek verseit, majd fellépteti egy exkluzív New York-i költőszalonban? Meddig mehet el egy tanár, ha azt tapasztalja, hogy környezete nem támogatja eléggé a gyermek tehetségét? Még az sem biztos, hogy Jimmy kényszeres verselése nem egy trauma­tizált gyermeki elme segélykiáltá­­-sa-e. Mindent és azok ellenkezőjét is sugallja A tanítónő, de épp így sikerül megmutatnia, hogy milyen érzékeny és egyben erőszakos a viszony felnőtt és gyermek között.

Forgalmazza az ADS Service

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.