Film

Az átkelés madarai

Mikrofilm

Ciro Guerra 2015-ös filmje, A kígyó ölelése mintha minden vele egykorú filmes irányzattól és zsánertől elszakadva, a maga saját kis mikrokozmoszában létezett volna – paradox módon szinte sokkoló volt kontemplatív komótosságával és régimódi, de időtlen motívumválasztásaival. A rendező új filmjével már kissé jobban rákapcsolódik kora áramlataira (Narcos és a hasonszőrű Escobar-életrajzok), de épp csak megidézi a gengszterfilmek toposzait, már szét is szereli és transzformálja is azokat.

A rendhagyó bűnfilm főhősei a Kolumbia északi részét benépesítő wayúu törzs tagjai. Az egyik befolyásos klán mátriárkájának lánya épp most lejti el első rituális táncát kérőinek. A klánon kívüli, kávécsempészésből élő Rapayet vet szemet Zaidára, de nincs elég pénze a hatalmas hozományra. Spa­nyol ajkú barátjával áttérnek a marihuánacsempészetre, ami láthatóan jobban jövedelmez, hála az országban rendre felbukkanó amerikaiaknak. A fiatalember elnyeri Zaida kezét, de ezzel párhuzamosan romlásba dönti a hagyományaikhoz ragaszkodó klánt. Guerrát és rendezőtársát, Cristina Gallegót szinte etnográfusi láz fűti, amikor a néző elé tárja a wayúuk ezerszínű szokásait. A túltelített, szinte pszichedelikus jelenetek egyszerre bizsergetően idegenek és ismerősek, megidézik Jodorowsky látomásszerű filmjeit, de ahogy a chilei-mexikói rendezőnél, úgy Guerránál sem puszta öncél a vizuális gyönyör. Az átkelés madarai ugyanúgy az erjedő, mutálódó hagyományok és a gyökértelenné váló generációk elsiratása, mint A kígyó ölelése.

Forgalmazza a Mozinet

Figyelmébe ajánljuk

A gépben feszít az erő

  • - minek -
A kanadai performer-zenész-költő, Marie Davidson jó másfél évtizede olyan szereplője az elektronikus tánczene kísérletező vonulatának, aki sosem habozott reflektálni saját közegére és a rideg, technológia-központú világra.

A bogiság és a bogizmus

  • Forgách András

bogi – így, kisbetűvel. Ez a kiállítás címe. Titokzatos cím. Kire vonatkozik? Arra, akit a képek ábrázolnak, vagy aki a képeket készítette?

Az igazi fájdalom

Reziliencia – az eredetileg a fizikában, a fémek ellenállására használt kifejezés a pszichológia egyik sűrűn használt fogalmává vált a 20. század második felében.

Ezt kellett nézni

Lehet szeretni vagy sem – mi is megtettük már mindkettőt ezeken az oldalakon –, de nem nagyon lehet elvitatni Kadarkai Endrétől, hogy elképesztő szorgalommal és kitartással építi műsorvezetői pályáját.

Sohaország

Az európai civilizáció magasrendűségéről alkotott képet végleg a lövészárkok sarába taposó I. világháború utolsó évében járunk, az olasz fronton. Az Osztrák–Magyar Monarchia hadseregének egy katonája megszökik a századától, dezertál.

Hol nem volt Amerika

A mese akkor jó, ha minél inkább az olvasóról szól, és persze mindig kell bele főgonosz, akibe az elaludni képtelen néző a lappangó félelmeit projektálhatja, hogy a hős kardját kivonva leszámolhasson vele.

Kiágyazódás az autokráciából

  • Fleck Zoltán

Királyi út nincs. A sötét és büdös autokrá­ciából szűk, bizonytalan ösvények, apró lépé­sek vezetnek ki. Bármennyire is türelmetlenek vagyunk, meg kell becsülnünk ezeket; sok kis elmozdulás adhat lendületet a demokratikus fordulathoz.