Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál

Olvadó lelkek

Mikrofilm

Dzsihadista apák és fiúk, Hitler-rajongó cseh kisember és RSG-dráma – megnéztünk néhány filmet a BIDF idei felhozatalából.

Kiutat kereső, magába zárt lelkek oldódnak fel egy-egy pillanatra a szibériai Norilszkban, ahol kilenc hónapig van tél és nem ritka a mínusz 60 fok. Az anyjával élő negyvenes neonáci Auschwitzban magyarázza egy túlélőnek, hogy nem voltak haláltáborok. A kalifátus eljövetelét hirdető radikális iszlamista családfő egy napon fél lábbal jön haza az aknamentesítésből, a tizenéves fia, Oszama sírva puszilja homlokát. Egy 23 éves lány az ENSZ-ben tart beszédet arról, hogy az Iszlám Állam katonái szexrabszolgaként tartották fogva.

false

 

Fotó: BIDF

 

Ölésvágy

A nemzetközi kreatív dokumentumfilm-fesztivált öt évvel ezelőtt álmodta meg Sós Ágnes, a Szerelempatak című film rendezője és fia­tal kollégája, Balogh Rita producer. A cél az volt, hogy elérhetővé tegyék itthon a művészi dokumentumfilmet, és közönséget toborozzanak a műfajnak. Sem tematikai, sem műfaji megkötés nincs, csak a minőség számít.
A versenyprogramnak az idén a Meztelen valóság címet adták. De mi is az a kreatív/művészi dokumentumfilm? „Olyan játékfilm-hosszúságú filmművészeti alkotás, amiben a kamera a valóságot rögzíti, nem színészek játékát és nem megrendezett eseményeket. Itthon azért van zavar a fogalom körül, mert nálunk gyakran egyszerűen dokumentumfilmnek hívják a tudományos ismeretterjesztő filmeket, a televíziós magazinműsorokat, a minőségi televíziós oknyomozó dokumentumfilmeket és a beszélő fejes riportokat. Ez lenne egyébként a profi zsurnalizmus, ami szintén nem hiánycikk itthon. A kreatív dokumentumfilmek önálló filmművészeti értéket képviselnek, és leg­inkább moziban kellene őket vetíteni” – mondja Sós Ágnes. „Ilyen filmekkel a BIDF előtt is alig találkozhatott a hazai közönség: egy Oscar-shortlistes film sem kerül be a moziforgalmazásba, ahogy tévében sem vetítik, DVD-kiadás nincs.”

Oscar-shortlistes és Sundance-díjazott például az idei program egyik legsúlyosabb darabja, az Apákról és fiaikról, amelyben Talal Derki visszatért Szíriába, a szülőföldjére, és beférkőzött egy radikális iszlamista család bizalmába. Derki két éven át rögzítette a család mindennapjait, és ahelyett, hogy a miérteket feszegetné, inkább csak jelen van azokban a helyzetekben, amelyekben a dzsihadista apa és gyerekei együtt vannak: ott van akkor, amikor a gyerekek találnak egy beteg madarat, majd büszkén mesélik apjuknak, hogy megölték. Ott van akkor, amikor a kisfiúk bombakészítőset játszanak, míg az apa aknára lép a fronton. Ott van akkor, amikor az apa megveri fiát, mert az verekedett. Jelen van akkor is, amikor a legnagyobb, 13 éves fiú az Iszlám Állam gyerekkatonája lesz. Mindezzel Derki éppen azt tárja a néző elé, amit a legkevésbé szeretne látni: azt, hogy az ölés vágya, a szélsőséges vallási radikalizmus, a háború borzalmai hogyan válnak egy formálódó identitás alapköveivé, hogyan öröklődnek tovább generációról generációra a traumák, a gyűlölet és az erőszak.

BIDF2019 - OF FATHERS AND SONS - APÁKRÓL ÉS FIAIKRÓL from BIDF on Vimeo.

Sós Ágnes szerint az idei filmekben szokatlanul súlyos témák jelennek meg, gyakran a megoldás reménye nélkül. „Nem akarom elijeszteni a nézőket, de miután megnéztem ezeket a filmeket, az az érzés fogalmazódott meg bennem, hogy igenis létezik a gonosz. Nem valahol kívül, másol, hanem az emberben, bennünk. Egyszerre van jelen a jó és a gonosz is, a kérdés csak az, merre billen a mérleg nyelve.” A Putyin szemtanúi közelről követi végig Putyin hatalomba kerülését, a Segélykiáltás egy kínai munkatáborból pedig az emberi jogokat sértő lágereket mutatja meg, az Ez Kongó pedig az afrikai ország frontvonalairól ad jelentést. A Sundance-nyertes Nadia terhében a dzsihadisták foglyaként rendszeresen megerőszakolt fiatal jazidi lány ordítja bele a világba szenvedését. A súlyos lokális és globális konfliktusokat érintő filmek nem maradnak kibeszéletlenül: a BIDF-en minden vetítés után párbeszéd kezdődik, moderátorral és az adott téma szakértőivel, vagy épp a film alkotóival. Nem véletlen, hogy a kiemelt beszélgetéseket az idén a NATO támogatta.

Szintén egy gyilkos eszmék fogságában élő ember hétköznapjaiba vezet be a cseh Vít Klusák filmje, a Daliborek szerint a világ. Csakhogy a gonosz itt nem háborús zónában élő vallási fanatikus, hanem a tisztességes, első ránézésre unalmas kisember, aki még negyven felé is az anyjával él, miközben Hitler után áhítozik, és nő-, cigány- és zsidógyűlölő dalokkal próbál követőket szerezni a YouTube-on. A filmben az abszurdba hajló helyzetek sorozata végül Daliboreket elvezeti Auschwitzba – ahol a kémények árnyékában veti fel egy túlélőnek azt, hogy egyes források szerint Auschwitz egész jó és végül is vidám hely volt. Nem tudjuk, sírjunk vagy nevessünk.

9 hónap tél

A BIDF díjairól egy nemzetközi zsűri, egy nemzetközi diákzsűri és egy nyugdíjaszsűri dönt öt kategóriában. A 25 fős nemzetközi zsűriben ott van például Reisz Gábor, Bödőcs Tibor vagy Lovasi András. A fődíjak mellé 1000 eurós pénzjutalom jár, a Médiatanács ennyivel járult hozzá a fesztiválhoz. „Mi azért indítottuk ezt a fesztivált, és azért dolgozunk rajta több mint húszan, nagyrészt önkéntes alapon, mert azt szeretnénk, hogy ennek a műfajnak legyen itthon közönsége, az őt megillető méltó helye, és eljussunk oda, hogy megérje egy forgalmazónak egy-egy művészi dokumentumfilmet behozni. A célunk az, hogy egyre függetlenebbek legyünk, és egyre több nézőhöz eljussunk” – mondja Sós a fesztivál jövőjéről.

De nemcsak megrázó filmek lesznek az idei BIDF-en. A francia François-Xavier Destors Olvadó lelkek című alkotása a szibériai sarkvidékre, az egykori gulag romjaira épített iparvárosba, a 180 ezres Norilszkba repíti nézőjét. Miközben a fagyos utcákat és futurisztikus gyárkéményeket nézzük, Norilszk lakói elmesélik, hogyan kerültek ide egy jobb élet reményében, és azóta hogyan reménykednek mindennap abban, hogy egyszer elhagyják a várost. De az Olvadó lelkek akkor válik igazán érdekessé, amikor a norilszkiak arról vallanak, hogy minden nehézség ellenére valami magnetikus erő a városban tartja őket. Egy erő, ami visszahúz és megköt. Összecsúszik a földrajzi környezet és a pszichológiai attitűd, és kirajzolódik egy pszichogeográfiai térkép: Norilszk nem kívül van, hanem odabent, nem körülvesz, hanem kitölt.

„Ha a magyar forrásokra kellene alapozni a fesztivált, nem lehetne nemzetközi. Tized­akkora a költségvetésünk, mint egy hasonló cseh fesztiválnak. A NATO több pénzzel támogatott minket, mint bármelyik magyar fél” – mondja Sós Ágnes a fesztivál anyagi hátteréről. „A Magyar Nemzeti Filmalap, a Nemzeti Kulturális Alap, a Magyar Művészeti Akadémia támogatásából képtelenség nemzetközi filmfesztivált rendezni. Néhány filmre futotta volna. Nem beszélve azokról a költségekről, mint a munkatársak megbecsülése és a reklám, ami számunkra ismeretlen.” A különböző követségek és kulturális intézetek, illetve a Norvég Alap adott még pénzt a fesztiválra, de van olyan nagykövetség is, amely borral járult hozzá az eseményhez. Nagy gondot okozott, hogy bár a fesztivál nevében is szerepel a Budapest szó, s a világ minden országában elsősorban a fesztivál helyszínének otthont adó város a fő támogató, a fővárostól ezúttal nem érkezett támogatás. „Ha ez így marad, jövőre kivesszük a Budapest szót a névből.”

A fesztivál január 28-án indul a Cinema City Arenában.

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”