Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál

Olvadó lelkek

Mikrofilm

Dzsihadista apák és fiúk, Hitler-rajongó cseh kisember és RSG-dráma – megnéztünk néhány filmet a BIDF idei felhozatalából.

Kiutat kereső, magába zárt lelkek oldódnak fel egy-egy pillanatra a szibériai Norilszkban, ahol kilenc hónapig van tél és nem ritka a mínusz 60 fok. Az anyjával élő negyvenes neonáci Auschwitzban magyarázza egy túlélőnek, hogy nem voltak haláltáborok. A kalifátus eljövetelét hirdető radikális iszlamista családfő egy napon fél lábbal jön haza az aknamentesítésből, a tizenéves fia, Oszama sírva puszilja homlokát. Egy 23 éves lány az ENSZ-ben tart beszédet arról, hogy az Iszlám Állam katonái szexrabszolgaként tartották fogva.

false

 

Fotó: BIDF

 

Ölésvágy

A nemzetközi kreatív dokumentumfilm-fesztivált öt évvel ezelőtt álmodta meg Sós Ágnes, a Szerelempatak című film rendezője és fia­tal kollégája, Balogh Rita producer. A cél az volt, hogy elérhetővé tegyék itthon a művészi dokumentumfilmet, és közönséget toborozzanak a műfajnak. Sem tematikai, sem műfaji megkötés nincs, csak a minőség számít.
A versenyprogramnak az idén a Meztelen valóság címet adták. De mi is az a kreatív/művészi dokumentumfilm? „Olyan játékfilm-hosszúságú filmművészeti alkotás, amiben a kamera a valóságot rögzíti, nem színészek játékát és nem megrendezett eseményeket. Itthon azért van zavar a fogalom körül, mert nálunk gyakran egyszerűen dokumentumfilmnek hívják a tudományos ismeretterjesztő filmeket, a televíziós magazinműsorokat, a minőségi televíziós oknyomozó dokumentumfilmeket és a beszélő fejes riportokat. Ez lenne egyébként a profi zsurnalizmus, ami szintén nem hiánycikk itthon. A kreatív dokumentumfilmek önálló filmművészeti értéket képviselnek, és leg­inkább moziban kellene őket vetíteni” – mondja Sós Ágnes. „Ilyen filmekkel a BIDF előtt is alig találkozhatott a hazai közönség: egy Oscar-shortlistes film sem kerül be a moziforgalmazásba, ahogy tévében sem vetítik, DVD-kiadás nincs.”

Oscar-shortlistes és Sundance-díjazott például az idei program egyik legsúlyosabb darabja, az Apákról és fiaikról, amelyben Talal Derki visszatért Szíriába, a szülőföldjére, és beférkőzött egy radikális iszlamista család bizalmába. Derki két éven át rögzítette a család mindennapjait, és ahelyett, hogy a miérteket feszegetné, inkább csak jelen van azokban a helyzetekben, amelyekben a dzsihadista apa és gyerekei együtt vannak: ott van akkor, amikor a gyerekek találnak egy beteg madarat, majd büszkén mesélik apjuknak, hogy megölték. Ott van akkor, amikor a kisfiúk bombakészítőset játszanak, míg az apa aknára lép a fronton. Ott van akkor, amikor az apa megveri fiát, mert az verekedett. Jelen van akkor is, amikor a legnagyobb, 13 éves fiú az Iszlám Állam gyerekkatonája lesz. Mindezzel Derki éppen azt tárja a néző elé, amit a legkevésbé szeretne látni: azt, hogy az ölés vágya, a szélsőséges vallási radikalizmus, a háború borzalmai hogyan válnak egy formálódó identitás alapköveivé, hogyan öröklődnek tovább generációról generációra a traumák, a gyűlölet és az erőszak.

BIDF2019 - OF FATHERS AND SONS - APÁKRÓL ÉS FIAIKRÓL from BIDF on Vimeo.

Sós Ágnes szerint az idei filmekben szokatlanul súlyos témák jelennek meg, gyakran a megoldás reménye nélkül. „Nem akarom elijeszteni a nézőket, de miután megnéztem ezeket a filmeket, az az érzés fogalmazódott meg bennem, hogy igenis létezik a gonosz. Nem valahol kívül, másol, hanem az emberben, bennünk. Egyszerre van jelen a jó és a gonosz is, a kérdés csak az, merre billen a mérleg nyelve.” A Putyin szemtanúi közelről követi végig Putyin hatalomba kerülését, a Segélykiáltás egy kínai munkatáborból pedig az emberi jogokat sértő lágereket mutatja meg, az Ez Kongó pedig az afrikai ország frontvonalairól ad jelentést. A Sundance-nyertes Nadia terhében a dzsihadisták foglyaként rendszeresen megerőszakolt fiatal jazidi lány ordítja bele a világba szenvedését. A súlyos lokális és globális konfliktusokat érintő filmek nem maradnak kibeszéletlenül: a BIDF-en minden vetítés után párbeszéd kezdődik, moderátorral és az adott téma szakértőivel, vagy épp a film alkotóival. Nem véletlen, hogy a kiemelt beszélgetéseket az idén a NATO támogatta.

Szintén egy gyilkos eszmék fogságában élő ember hétköznapjaiba vezet be a cseh Vít Klusák filmje, a Daliborek szerint a világ. Csakhogy a gonosz itt nem háborús zónában élő vallási fanatikus, hanem a tisztességes, első ránézésre unalmas kisember, aki még negyven felé is az anyjával él, miközben Hitler után áhítozik, és nő-, cigány- és zsidógyűlölő dalokkal próbál követőket szerezni a YouTube-on. A filmben az abszurdba hajló helyzetek sorozata végül Daliboreket elvezeti Auschwitzba – ahol a kémények árnyékában veti fel egy túlélőnek azt, hogy egyes források szerint Auschwitz egész jó és végül is vidám hely volt. Nem tudjuk, sírjunk vagy nevessünk.

9 hónap tél

A BIDF díjairól egy nemzetközi zsűri, egy nemzetközi diákzsűri és egy nyugdíjaszsűri dönt öt kategóriában. A 25 fős nemzetközi zsűriben ott van például Reisz Gábor, Bödőcs Tibor vagy Lovasi András. A fődíjak mellé 1000 eurós pénzjutalom jár, a Médiatanács ennyivel járult hozzá a fesztiválhoz. „Mi azért indítottuk ezt a fesztivált, és azért dolgozunk rajta több mint húszan, nagyrészt önkéntes alapon, mert azt szeretnénk, hogy ennek a műfajnak legyen itthon közönsége, az őt megillető méltó helye, és eljussunk oda, hogy megérje egy forgalmazónak egy-egy művészi dokumentumfilmet behozni. A célunk az, hogy egyre függetlenebbek legyünk, és egyre több nézőhöz eljussunk” – mondja Sós a fesztivál jövőjéről.

De nemcsak megrázó filmek lesznek az idei BIDF-en. A francia François-Xavier Destors Olvadó lelkek című alkotása a szibériai sarkvidékre, az egykori gulag romjaira épített iparvárosba, a 180 ezres Norilszkba repíti nézőjét. Miközben a fagyos utcákat és futurisztikus gyárkéményeket nézzük, Norilszk lakói elmesélik, hogyan kerültek ide egy jobb élet reményében, és azóta hogyan reménykednek mindennap abban, hogy egyszer elhagyják a várost. De az Olvadó lelkek akkor válik igazán érdekessé, amikor a norilszkiak arról vallanak, hogy minden nehézség ellenére valami magnetikus erő a városban tartja őket. Egy erő, ami visszahúz és megköt. Összecsúszik a földrajzi környezet és a pszichológiai attitűd, és kirajzolódik egy pszichogeográfiai térkép: Norilszk nem kívül van, hanem odabent, nem körülvesz, hanem kitölt.

„Ha a magyar forrásokra kellene alapozni a fesztivált, nem lehetne nemzetközi. Tized­akkora a költségvetésünk, mint egy hasonló cseh fesztiválnak. A NATO több pénzzel támogatott minket, mint bármelyik magyar fél” – mondja Sós Ágnes a fesztivál anyagi hátteréről. „A Magyar Nemzeti Filmalap, a Nemzeti Kulturális Alap, a Magyar Művészeti Akadémia támogatásából képtelenség nemzetközi filmfesztivált rendezni. Néhány filmre futotta volna. Nem beszélve azokról a költségekről, mint a munkatársak megbecsülése és a reklám, ami számunkra ismeretlen.” A különböző követségek és kulturális intézetek, illetve a Norvég Alap adott még pénzt a fesztiválra, de van olyan nagykövetség is, amely borral járult hozzá az eseményhez. Nagy gondot okozott, hogy bár a fesztivál nevében is szerepel a Budapest szó, s a világ minden országában elsősorban a fesztivál helyszínének otthont adó város a fő támogató, a fővárostól ezúttal nem érkezett támogatás. „Ha ez így marad, jövőre kivesszük a Budapest szót a névből.”

A fesztivál január 28-án indul a Cinema City Arenában.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."