Víg Mihály

A társaság fénylő csillaga

Xantus János születésnapjára

  • Víg Mihály
  • 2019. december 7.

Mikrofilm

Ahogyan nincsenek nagy öregjeink, mint volt Kodály vagy Arany János, ugyanúgy nem szoktak kalaplevéve, szeretettel emlékezni a nemrég még köztünk élő kortársakra, mert mindent elsodor a zagyva zsivaj, és lassan elfelejtkezünk olyan fontos dolgokról, mint például a barátság.

Nov. 7. nekem (mint oly sok kortársamnak a hatvanas években) a bús kora téli, hamar besötétedett estéken tartott Nagy Októberi Forr. emlékezéseket jelentette. Csapatzászlónak tisztelegj, nyakkendő, megint elmondják, hogy elhangzott a sorsdöntő lövés. Auróra cirkáló, Lenin. Nem röhögtünk, csak majdnem elaludtunk. De én mégis, mindennek ellenére is szerettem volna felvidámodni, és úgy látszik, hogy jól imádkoztam, mert megtudtam, hogy ez az álmos őszi nap igazi ünnep is. Nagyszerű emberek születtek ezen a napon, akikre emlékezve felvidulunk. Közülük volt egyik Xantus János (1953–2012), akiről most írni próbálok.

Beszélték, hogy Old Shatterhand leszármazottja, hiszen Karl May dédnagyapjáról, Xántus Jánosról, a Fővárosi Állat- és Növénykert megalapítójáról mintázta a legendás vadnyugati hőst. De János is egy, már életében szentté vált, örök, elmúlhatatlan emléket hagyó daliás férfiú volt. Egy fejjel magaslott ki kortársai közül, nemcsak termete, de becsületessége, okossága miatt is.

Kamaszkoromban mindenkit jobban vonzott a filmrendezői szak, mint bármi más ezen a világon. S jóllehet háromszázezren éreztek vágyat e mindennél vonzóbb szakmához, csak a legbátrabb háromezer felvételizett. Hatot fel is vettek. Felvették őt is, és ez a hierarchia csúcsára repítette.

Divatban volt a filmművészet. Szőcs-, Ranódy-, Fábry-, Jancsó-, Makk-filmeket néztünk, és a külföldieket. Fellini, Hitchcock, Tarkovszkij, Pasolini, Bergman. És ott volt még a legendás BBS. Erdély, Bódy, Dobai, St. Auby, Hajas, Pauer, Najmányi, akik hirtelen eszembe jutnak az experimentális, szemiotikára koncentráló filmesek közül, míg a másik oldal a dokumentum- és pszeudo-dokumentumfilmekre felesküdöttek csoportjából állt. Dárday, Vitézy, Gulyás testvérek, Tarr. (A felsorolás nem teljes.)

Azért akartak a legprogresszívebb elmék filmet készíteni, mert ez egy még felfedezetlen terület volt. Egyszerre filozófia, költészet, színház, zene, térművészet, technológia, politikai állásfoglalás. Késhegyre menő viták a filmekről (hogy ki kapjon pénzt). De demokrácia. Hiszen érvelni kellett, okosnak kellett látszani. És ők okosak voltak. (Hallani kellett volna, ha ezek a fejek elkezdtek egymással vitatkozni. Nagyon örült a sok tag, ha fültanúja lehetett a véget nem érő okos beszédeknek, a társulati üléseknek.) Ennek a társaságnak lett fénylő csillaga Xantus János.

A társaságban, akik óriássá nőve élnek a képzeletünkben, akiket szeretnénk meghallgatni, és hiányuk szinte könnyet csal a szemünkbe. Akik mind kérlelhetetlenül őszinték szerettek volna lenni (magukhoz is), akik megvetettek mindenkit, aki megpróbál hazudni. Ó, ha ma meghallgatnám a véleményüket a nem mindig egyszerű történésekről! Ha ma is megkérdezhetném a Jánost, hogy mit szól mindahhoz, ami van.

Ha a magyar filmnyelvi kísérletezés aranykorát vizsgálnánk, Xantus János filmjei minden bizonnyal megkerülhetetlenek lennének. Nagy ajándéka a sorsnak, hogy ismerhettem őt. Sokat tanultam tőle. Nyugalmat, derűt, dolgok fölé nézést. Nyitott, oldott, humoros beszélgetések. (Ezek a beszélgetések hiányoznak a legjobban.)

Közelg nov. 7. Megemelem a kalapom, és szeretettel köszöntöm születése napján. És rajtam kívül, gondolom, még nagyon sokan, mert nagyon sokan szerették.

 

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.