Víg Mihály

A társaság fénylő csillaga

Xantus János születésnapjára

  • Víg Mihály
  • 2019. december 7.

Mikrofilm

Ahogyan nincsenek nagy öregjeink, mint volt Kodály vagy Arany János, ugyanúgy nem szoktak kalaplevéve, szeretettel emlékezni a nemrég még köztünk élő kortársakra, mert mindent elsodor a zagyva zsivaj, és lassan elfelejtkezünk olyan fontos dolgokról, mint például a barátság.

Nov. 7. nekem (mint oly sok kortársamnak a hatvanas években) a bús kora téli, hamar besötétedett estéken tartott Nagy Októberi Forr. emlékezéseket jelentette. Csapatzászlónak tisztelegj, nyakkendő, megint elmondják, hogy elhangzott a sorsdöntő lövés. Auróra cirkáló, Lenin. Nem röhögtünk, csak majdnem elaludtunk. De én mégis, mindennek ellenére is szerettem volna felvidámodni, és úgy látszik, hogy jól imádkoztam, mert megtudtam, hogy ez az álmos őszi nap igazi ünnep is. Nagyszerű emberek születtek ezen a napon, akikre emlékezve felvidulunk. Közülük volt egyik Xantus János (1953–2012), akiről most írni próbálok.

Beszélték, hogy Old Shatterhand leszármazottja, hiszen Karl May dédnagyapjáról, Xántus Jánosról, a Fővárosi Állat- és Növénykert megalapítójáról mintázta a legendás vadnyugati hőst. De János is egy, már életében szentté vált, örök, elmúlhatatlan emléket hagyó daliás férfiú volt. Egy fejjel magaslott ki kortársai közül, nemcsak termete, de becsületessége, okossága miatt is.

Kamaszkoromban mindenkit jobban vonzott a filmrendezői szak, mint bármi más ezen a világon. S jóllehet háromszázezren éreztek vágyat e mindennél vonzóbb szakmához, csak a legbátrabb háromezer felvételizett. Hatot fel is vettek. Felvették őt is, és ez a hierarchia csúcsára repítette.

Divatban volt a filmművészet. Szőcs-, Ranódy-, Fábry-, Jancsó-, Makk-filmeket néztünk, és a külföldieket. Fellini, Hitchcock, Tarkovszkij, Pasolini, Bergman. És ott volt még a legendás BBS. Erdély, Bódy, Dobai, St. Auby, Hajas, Pauer, Najmányi, akik hirtelen eszembe jutnak az experimentális, szemiotikára koncentráló filmesek közül, míg a másik oldal a dokumentum- és pszeudo-dokumentumfilmekre felesküdöttek csoportjából állt. Dárday, Vitézy, Gulyás testvérek, Tarr. (A felsorolás nem teljes.)

Azért akartak a legprogresszívebb elmék filmet készíteni, mert ez egy még felfedezetlen terület volt. Egyszerre filozófia, költészet, színház, zene, térművészet, technológia, politikai állásfoglalás. Késhegyre menő viták a filmekről (hogy ki kapjon pénzt). De demokrácia. Hiszen érvelni kellett, okosnak kellett látszani. És ők okosak voltak. (Hallani kellett volna, ha ezek a fejek elkezdtek egymással vitatkozni. Nagyon örült a sok tag, ha fültanúja lehetett a véget nem érő okos beszédeknek, a társulati üléseknek.) Ennek a társaságnak lett fénylő csillaga Xantus János.

A társaságban, akik óriássá nőve élnek a képzeletünkben, akiket szeretnénk meghallgatni, és hiányuk szinte könnyet csal a szemünkbe. Akik mind kérlelhetetlenül őszinték szerettek volna lenni (magukhoz is), akik megvetettek mindenkit, aki megpróbál hazudni. Ó, ha ma meghallgatnám a véleményüket a nem mindig egyszerű történésekről! Ha ma is megkérdezhetném a Jánost, hogy mit szól mindahhoz, ami van.

Ha a magyar filmnyelvi kísérletezés aranykorát vizsgálnánk, Xantus János filmjei minden bizonnyal megkerülhetetlenek lennének. Nagy ajándéka a sorsnak, hogy ismerhettem őt. Sokat tanultam tőle. Nyugalmat, derűt, dolgok fölé nézést. Nyitott, oldott, humoros beszélgetések. (Ezek a beszélgetések hiányoznak a legjobban.)

Közelg nov. 7. Megemelem a kalapom, és szeretettel köszöntöm születése napján. És rajtam kívül, gondolom, még nagyon sokan, mert nagyon sokan szerették.

 

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.