VERZIÓ 16

Minden rendben

Mikrofilm

Kik az egészségügy szereplői? Felülnézetből az állam, a kórházak, a gyógyszercégek, az orvosi kamarák. Alulnézetből a betegek, az orvosok, a gyógyszerészek. De mit történik, ha a nagy rendszerek és az őket működtető szereplők elszivárognak, és nem marad semmi? Venezuelában a szemünk láttára történik mindez már évek óta. Tuki Jencquel szikár és nyomasztóan szürke filmje látlelet öt, a széthullás ellenére kitartó polgár szemszögéből.

A film fragmentált, szaggatott, szinte lélegzetért kapkodó szerkezete jól illeszkedik az öt szereplő jellegében nagyon eltérő, de reménytelenségében hasonló élményeihez. Egy idős, egész életét apró családi gyógyszertárának szentelő asszony úgy dönt, a krónikus gyógyszerhiány miatt bezárja a boltot. Története elégikus háttérképként bomlik ki egy fiatal, kétségektől gyötört orvos, egy gyógyszer-segélyszállítmányokat csempésző aktivista és két rákbeteg nő mindennapjai mögött. Jencquel egy üres színpadon játszatja el velük traumáikat, ami egyszerre furcsán elidegenítő és érzelmileg nagyon intenzív. Ezek a fekete-fehér jelenetek tovább törik a film zaklatott ritmusát, amit a pillanatnyi remény és az általános kétségbeesés váltakozása diktál. Jencquel nem magyarázza az egészségügyi válság politikai hátterét (bár időnként kitekint rá), inkább a személyes perspektívákra fókuszál – a nézőnek kell összeraknia a teljes képet. S nem tud feloldást adni szereplőinek – ugyanolyan bizonytalanságban hagyjuk ott őket, ahogy először találkoztunk.

Vetítik: november 14-én, 20.45-kor a Művész Buñuel termében, illetve 15-én, 21.00-kor a Kino nagytermében

 

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.