VERZIÓ 16

Minden rendben

Mikrofilm

Kik az egészségügy szereplői? Felülnézetből az állam, a kórházak, a gyógyszercégek, az orvosi kamarák. Alulnézetből a betegek, az orvosok, a gyógyszerészek. De mit történik, ha a nagy rendszerek és az őket működtető szereplők elszivárognak, és nem marad semmi? Venezuelában a szemünk láttára történik mindez már évek óta. Tuki Jencquel szikár és nyomasztóan szürke filmje látlelet öt, a széthullás ellenére kitartó polgár szemszögéből.

A film fragmentált, szaggatott, szinte lélegzetért kapkodó szerkezete jól illeszkedik az öt szereplő jellegében nagyon eltérő, de reménytelenségében hasonló élményeihez. Egy idős, egész életét apró családi gyógyszertárának szentelő asszony úgy dönt, a krónikus gyógyszerhiány miatt bezárja a boltot. Története elégikus háttérképként bomlik ki egy fiatal, kétségektől gyötört orvos, egy gyógyszer-segélyszállítmányokat csempésző aktivista és két rákbeteg nő mindennapjai mögött. Jencquel egy üres színpadon játszatja el velük traumáikat, ami egyszerre furcsán elidegenítő és érzelmileg nagyon intenzív. Ezek a fekete-fehér jelenetek tovább törik a film zaklatott ritmusát, amit a pillanatnyi remény és az általános kétségbeesés váltakozása diktál. Jencquel nem magyarázza az egészségügyi válság politikai hátterét (bár időnként kitekint rá), inkább a személyes perspektívákra fókuszál – a nézőnek kell összeraknia a teljes képet. S nem tud feloldást adni szereplőinek – ugyanolyan bizonytalanságban hagyjuk ott őket, ahogy először találkoztunk.

Vetítik: november 14-én, 20.45-kor a Művész Buñuel termében, illetve 15-én, 21.00-kor a Kino nagytermében

 

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.