VERZIÓ 16

Minden rendben

Mikrofilm

Kik az egészségügy szereplői? Felülnézetből az állam, a kórházak, a gyógyszercégek, az orvosi kamarák. Alulnézetből a betegek, az orvosok, a gyógyszerészek. De mit történik, ha a nagy rendszerek és az őket működtető szereplők elszivárognak, és nem marad semmi? Venezuelában a szemünk láttára történik mindez már évek óta. Tuki Jencquel szikár és nyomasztóan szürke filmje látlelet öt, a széthullás ellenére kitartó polgár szemszögéből.

A film fragmentált, szaggatott, szinte lélegzetért kapkodó szerkezete jól illeszkedik az öt szereplő jellegében nagyon eltérő, de reménytelenségében hasonló élményeihez. Egy idős, egész életét apró családi gyógyszertárának szentelő asszony úgy dönt, a krónikus gyógyszerhiány miatt bezárja a boltot. Története elégikus háttérképként bomlik ki egy fiatal, kétségektől gyötört orvos, egy gyógyszer-segélyszállítmányokat csempésző aktivista és két rákbeteg nő mindennapjai mögött. Jencquel egy üres színpadon játszatja el velük traumáikat, ami egyszerre furcsán elidegenítő és érzelmileg nagyon intenzív. Ezek a fekete-fehér jelenetek tovább törik a film zaklatott ritmusát, amit a pillanatnyi remény és az általános kétségbeesés váltakozása diktál. Jencquel nem magyarázza az egészségügyi válság politikai hátterét (bár időnként kitekint rá), inkább a személyes perspektívákra fókuszál – a nézőnek kell összeraknia a teljes képet. S nem tud feloldást adni szereplőinek – ugyanolyan bizonytalanságban hagyjuk ott őket, ahogy először találkoztunk.

Vetítik: november 14-én, 20.45-kor a Művész Buñuel termében, illetve 15-én, 21.00-kor a Kino nagytermében

 

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.