VERZIÓ 16

Minden rendben

Mikrofilm

Kik az egészségügy szereplői? Felülnézetből az állam, a kórházak, a gyógyszercégek, az orvosi kamarák. Alulnézetből a betegek, az orvosok, a gyógyszerészek. De mit történik, ha a nagy rendszerek és az őket működtető szereplők elszivárognak, és nem marad semmi? Venezuelában a szemünk láttára történik mindez már évek óta. Tuki Jencquel szikár és nyomasztóan szürke filmje látlelet öt, a széthullás ellenére kitartó polgár szemszögéből.

A film fragmentált, szaggatott, szinte lélegzetért kapkodó szerkezete jól illeszkedik az öt szereplő jellegében nagyon eltérő, de reménytelenségében hasonló élményeihez. Egy idős, egész életét apró családi gyógyszertárának szentelő asszony úgy dönt, a krónikus gyógyszerhiány miatt bezárja a boltot. Története elégikus háttérképként bomlik ki egy fiatal, kétségektől gyötört orvos, egy gyógyszer-segélyszállítmányokat csempésző aktivista és két rákbeteg nő mindennapjai mögött. Jencquel egy üres színpadon játszatja el velük traumáikat, ami egyszerre furcsán elidegenítő és érzelmileg nagyon intenzív. Ezek a fekete-fehér jelenetek tovább törik a film zaklatott ritmusát, amit a pillanatnyi remény és az általános kétségbeesés váltakozása diktál. Jencquel nem magyarázza az egészségügyi válság politikai hátterét (bár időnként kitekint rá), inkább a személyes perspektívákra fókuszál – a nézőnek kell összeraknia a teljes képet. S nem tud feloldást adni szereplőinek – ugyanolyan bizonytalanságban hagyjuk ott őket, ahogy először találkoztunk.

Vetítik: november 14-én, 20.45-kor a Művész Buñuel termében, illetve 15-én, 21.00-kor a Kino nagytermében

 

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.