A streamingszolgáltatók úgy belehúztak, hogy a többiek csak néznek
|
Volt idő, amikor ember nem gondolta volna, hogy a filmkölcsönzésből élő Netflix valaha olyan alkotásokat fog gyártani, melyek a cannes-i filmfesztiválon mutatkoznak be a közönségnek. Ma persze már nagyon más idők járnak, a Netflix a világ legnagyobb streamingszolgáltatója lett, 110 millió előfizetővel rendelkezik, és évente több száz saját sorozatot, filmet és dokut mutat be. Az idei évben azonban az eddiginél is magasabb fokozatra kapcsoltak: csak 2017-ben negyvenegy saját drámával és vígjátékkal jelentkeztek, köztük olyan filmekkel, melyeket más stúdiók szinte biztosan nem finanszíroztak volna. Idén a Netflix égisze alatt készült például Angelina Jolie új, amúgy nem túl jó történelmi drámája (First They Killed My Father), de ők mutatták be Noah Baumbach valóban remek, több díjjal is jutalmazott moziját, a The Meyerowitz Storiest, mely arról lett nevezetes, hogy Adam Sandler bebizonyította benne, hogy tud ő színészkedni, ha akar. De a Netflix csapott le a Testről és lélekről című filmre is, így az amerikai nézők februártól a tévéjükön nézhetik majd Enyedi Ildikó rendezését.
A Netflix szárnyalását jelzi, hogy két filmjük idén már Cannes-ban mutatkozott be, még ha ennek néhányan nem is örültek: Pedro Almodóvar, a cannes-i zsűri idei elnöke a hagyományos mozizást vette védelmébe, és szólalt fel tulajdonképpen a Netflixszel szemben, sőt, a 2018-tól érvényes szabályozás kvázi kizárja a streamingszolgáltatók filmjeit a versenyprogramból, mivel utóbbiak filmjei mozikban, „hagyományos módon” nem tekinthetők meg. Bár ez a jövőre már Martin Scorsese új, 100 millió dollárból készülő filmjét is bemutató Netflixet aligha érdekli, ők ugyanis nyolcvan saját filmmel készülnek az új évre. De a streamingszolgáltatók közül nem csak a legnagyobb vágott bele a filmgyártásba, az Amazon is bemutatott tizennégy saját alkotást idén.
A Disney úthengerként megy előre
|
Már hónapok óta pletykálták, de a Disney csak december közepén vásárolta meg az egyik legnagyobb riválisát, a 20th Century Foxot. Sokan rögtön az évtized üzletéről beszéltek, amiben van némi igazság, a filmes piacon egyre inkább túlsúlyba kerülő Disney ugyanis 66,1 milliárd dollárt fizetett a Foxért. Ezzel pedig olyan franchise-okat szerzett meg, mint a Die Hard, A Simpson család, a Jégkorszak vagy éppen az X-Men, de az eddiginél is nagyobb tulajdonrészt szereztek a harmadik legnagyobb streamingszolgáltatóban, a Huluban is. Ugyanakkor egyelőre nem teljesen világos, az üzlet hogyan alakíthatja át az erőviszonyokat a filmes világban: az biztos, hogy az X-Men mutánsait ezentúl simán össze lehet majd ereszteni a Marvel bármelyik hősével, bár kérdés, hogy ezt a Marvelt már 2009 óta tulajdonló Disney meglépi-e. Sokkal valószínűbb, hogy a Miki egeres cég ráfekszik a saját, Netflixhez hasonló streamingszolgáltatására, melyet csak 2019-ben indít el, de azt már most lehet tudni, hogy a filmjeik lekerülnek a Netflixről, és a jövőben Marvel-sorozatok sem készülnek a legnagyobb streamingszolgáltató égisze alatt. Hogy mi lesz így a Huluval, az szintén kérdés, de az egyértelmű, hogy a Fox felvásárlásával olyan filmeket és sorozatokat szerzett meg a Disney, melyek nagyon jól jönnek neki az induló streaminghez, mivel immár ezeket is exkluzív tartalomként tudja kínálni.
’The Simpsons’ Predicted Disney Would Buy 20th Century Fox
The Simpsons are notorious for predicting major world events. They have predicted things such as Lady Gaga’s Super Bowl performance, the Ebola outbreak, and even Donald Trumps presidency. The latest thing that they have predicted is Disney buying out 20th century Fox. Rumors that The Walt Disney Company is purchasing 21st Century Fox have been a hot topic.
Harvey Weinstein és a szexuális zaklatások
|
Elképesztően alapos és hosszú kutatómunka után október elején jelentette meg cikkét a The New York Times – és nyomában a szintén alapos oknyomozói munkát végző The New Yorker –, melyben lerántották a leplet Harvey Weinstein producer szexuális zaklatásairól. Ha volt téma, mely az év utolsó felében lázba tartotta a világot, akkor az ez volt: sorra álltak elő olyan színésznők, akik névvel vagy név nélkül, de beszámoltak arról, mit tett velük a szinte teljhatalommal rendelkező producer, és több más színészről is kiderült, hogy zaklatta a kollégáit. A botrányoknak következménye is lett: Weinstein ellen nyomozás indult, a Weinstein Company megvált alapítójától, a szintén szexuális zaklatással vádolt Kevin Spacey-t pedig Ridley Scott kivágta a legújabb filmjéből, és a Netflix is kirúgta a House of Cards főszereplőjét. A botrányok nem álltak meg Hollywoodban, itthon is többen elmesélték a történetüket, és beszámoltak róla, hogyan éltek vissza egyesek a hatalmi helyzetükkel.
Harvey Weinsteinről és szexuális zaklatásairól részletesen is írtunk:
A dívány alkonya
A független filmek bajnokáról, Hollywood királycsinálójáról, Obama és Hillary bőkezű támogatójáról, a 81 Oscarral büszkélkedő szuperproducerről a New York Times írta meg először, ami Hollywoodban már rég nyílt titoknak számított: Harvey Weinstein a kilencvenes évektől egészen mostanáig szexuális ragadozóként viselkedett nők tucatjaival. A vádak a zaklatástól a nemi erőszakig terjednek.
A DC továbbra sem tudja, hogyan kell nézhető képregényfilmet csinálni
|
A Marvel és DC között dúló örök csata még korántsem ért véget, de az eddigi meneteket rendre a jól kialakított recept alapján dolgozó Marvel–Disney nyerte (kivétel persze Christopher Nolan Batman-trilógiája, ám az már jó régen volt). Akik pedig azt hitték, hogy a tavalyi, nem valami jól sikerült Batman v Superman és a Suicide Squad után a DC Entertainmentnél–Warnernél majd gyorsan összeszedik magukat, sajnos tévedtek. Idén kétszer látogathattunk el a DC-univerzumba, és mindkét találkozás hagyott kívánnivalót maga után: Az Igazság Ligája sok-sok CGI-jal teli csihi-puhi volt, ellentétben a Wonder Woman nel, ami nyomokban azért tartalmazott eredetiséget.
Ám a DC-nél biztosan nem boldogok: Az Igazság Ligája elkeserítően muzsikált a kasszáknál, noha a gyártás nem éppen aprópénzbe került (300 millió dollár). Ellenben az amazon hercegnő kalandjait szerették a nézők, a Wonder Woman a nyár legsikeresebb filmje volt, eddig összesen 822 millió dollárt termelt. Ez viszont nem akadályozza meg a fejeseket abban, hogy azon gondolkodjanak, hogyan lehetne a jövőre három mozifilmmel jelentkező Marvelt utolérni: a legutóbbi értesülések szerint távozik a posztjáról a DC-filmekért felelős producer, és a jövőben Zack Snydert (Az acélember, Batman v Superman, Az Igazság Ligája) sem akarják a direktori szék közelébe engedni.
Star Wars, minden mennyiségben
|
Amikor a Disney 2013-ban megvásárolta a Lucasfilmet, már lehetett sejteni, hogy addig fogja ütni a vasat, ameddig meleg. Ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy 2020-ig minden évre beterveztek egy Star Wars-filmet, nehogy a rajongók elfeledjék a messzi-messzi galaxist. Annak, hogy az idén a szokottnál is nagyobb volt a várakozás, nem nehéz megtalálni az okát: Az utolsó Jedikkel az új trilógia folytatódott, nem holmi spin-offot kapott a fénykardozásra éhes közönség. A decemberben bemutatkozó mozi pedig úgy tarolt a pénztáraknál, hogy nem győztük kapkodni a fejünket: jelenleg nagyjából 850 millió dollárnyi bevételt termelt világszinten, bár ezzel nem sikerült beérnie Az ébredő Erőt, a Disneynél valószínűleg így sem szomorúak. A bevételhez ráadásul mi is szépen hozzájárultunk, Az utolsó Jedikre ugyanis özönlöttek a magyarok, két hét alatt közel 500 ezer ember nézte meg, és ezzel az idei év legtöbb bevételt (823 millió forintot) termelő filmje lett itthon.
A jövő már közel sem tűnik ennyire szépségesnek: a májusban érkező Han Solo-filmmel kapcsolatban csak negatív pletykák érkeznek, a legutóbbi értesülések szerint a Disney már a film bukására készül. Nem megnyugtató, hogy a Solo – Egy Star Wars-történet eredeti rendezőpárosának júniusban felmondtak, a filmet szinte teljesen újra kellett forgatni, előzetest pedig egyelőre nem is mutattak.
Star Wars: Az utolsó Jedik (12) – hivatalos szinkronizált előzetes #2
Réges-régen, egy messzi-messzi galaxisban… December 14-től a mozikban!