A Watchmen alkotója torkig van a szuperhősfilmekkel
alan-moore-watchmen-marvel-dc-01_jgh3_top_story_lead.jpg
Alan Moore

A Watchmen alkotója torkig van a szuperhősfilmekkel

  • narancs.hu
  • 2020. október 13.

Mikrofilm

Trump, Brexit, infantilizálódott népesség – Alan Moore szerint minderről a képregényfilmek tehetnek.

Alan Moore, a kultikus Watchmen című képregény alkotója nem először adott hangot ellenszenvének a filmvilágot letaroló Marvel-univerzummal kapcsolatban. Még 2017-ben azt nyilatkozta, a szuperhősök popkulturális világra tett hatása elképesztően kínos, és nem kicsit aggodalmat keltő. Mint elmondta, annak idején ezek a képregények a 10-12 évesek számára készültek; a mai Marvel-mozik azonban azoknak a felnőtteknek szólnak, akik nem hajlandóak elengedni vagy a viszonylag komfortos gyerekkorukat, vagy a viszonylag komfortos 20. századot.

Mozifronton nem sok változott az elmúlt években: minden idők legnagyobb bevételű filmje egy szuperhősmozi lett, a Marvel az azt tulajdonló Disneyvel pedig soha nem látott módon uralja a filmvilágot. Nem csoda, hogy Moore álláspontja is ugyanaz maradt.

"Tim Burton Batmanje óta nem láttam szuperhősfilmet. Ezek a mozik megrontották a filmvilágot, és bizonyos szintig a kultúrát is"

– nyilatkozta. Továbbra is aggasztónak tartja, hogy több százezer felnőtt hosszú sorokban áll a filmszínházak előtt, hogy olyan mozikra váltsanak jegyet, melyeknek főhősei eredetileg, 50 évvel ezelőtt azért készültek, hogy tizenéveseket szórakoztassanak. "Úgy tűnik, ez valamiféle vágyakozásról szól, menekülésről a modern világ komplexitása elől, vissza a nosztalgikus gyerekkorba. Mindezt veszélyesnek, és a közönség infantizálásának tartom" – tette hozzá.

Moore szerint egyértelmű kapcsolat van a szuperhősökért rajongó közönség és a jelenlegi politikai helyzet között is:

úgy vélte, nem véletlen hogy 2016-ban, amikor az amerikaiak megválasztották Trumpot, az emberek pedig a Brexitre szavaztak, a 12 legnagyobb bevételt elérő filmből 6 szuperhősökről szólt. Arra a kérdésre, megnézi-e a manapság készült képregényfeldolgozásokat, így reagált: "Jézusom, dehogyis, egyiket se láttam. Az összes, ezekben szereplő figurát ellopták az eredeti alkotójuktól." Moore szerint a karakterek születésük idején, a '30-as évek környékén remekül működtek gyermekek szórakoztatására, azt azonban, hogy mindezt igyekeznek a felnőttek számára eladni, groteszknek tartja.

Alan Moore Watchmen című művét, melyet Dave Gibbonsszal együtt alkotott, a műfaj egyik legjobbjaként tartják számon. Egyedüli képregényként bekerült a Time "100 legjobb angol nyelvű regény" listájára is. A műből 2009-ben Zack Snyder készített filmadaptációt. Ekkorra Moore-nak annyira elege lett a gyatra feldolgozásokból, hogy a legenda szerint a fekete mágia gyakorlójaként megátkozta Snydert. Tavaly aztán Damon Lindelof minisorozatként folytatta a történetet a tévében –a minisorozat egészen zseniálisra sikerült, begyűjtött 11 Emmyt is, de Moore természetesen ettől a változattól is elhatárolódott; Lindelof pedig később bevallotta: valami misztikus módon ő is magán érezte Moore rosszallását.

Figyelmébe ajánljuk

Helyreigazítás

  • narancs.hu

Helyreigazítás az Egy elképesztő történet: gondnokság alá akarta vetetni egykori barátját, majd bíróságra ment, de a pert is elbukta című cikk miatt.

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.