A James Bond halasztása véglett betett a moziláncnak
no-time-to-die_top_story_lead.jpg

A James Bond halasztása véglett betett a moziláncnak

  • narancs.hu
  • 2020. október 11.

Mikrofilm

A Tenet nem váltotta meg a világot, James Bond pedig megfutamodott – felkészül a Wonder Woman.

A műtét sikerült, a beteg meghalt – adtunk hírt nemrég az amerikai mozihelyzetről: hiába nyitott ki ugyanis az amerikai filmszínházak nagy része (mintegy 70%-a), hogy bemutathassák a messiásként várt Tenetet, továbbra is siralmas a helyzet. A koronavírus második hullámának fellángolása idején a korlátozások enyhítése ellenére ugyanis az emberek nem rohamozták meg a mozikat, így sok vetítőhely a fenntartási költségeit sem tudja kitermelni. A számok hatására pedig a stúdiók vonakodnak ringbe küldeni legértékesebb filmjeiket; újdonságok hiányában azonban tovább csökken a mozibajárási kedv, vagyis még kevesebb lesz a bevétel – ki tudja, hol és hogyan végződik mindez.

Amerikai mozihelyzet: a műtét sikerült, a beteg meghalt

Megérkezett a Tenet, de nem váltotta meg a világot, így a mozik ismét az életben maradásukért küzdenek. Az USA-n kívüli, a járvány után életedező piacokon jól megy a Tenet , az igazi kérdés azonban, hogyan teljesít otthon: több pénzt hoz-e, mint a bizonytalan mozis helyzet miatt egyből a netre költöző élőszereplős Mulan?

A moziiparra mért következő csapást a legújabb James Bond-mozi elhalasztása jelentette: a Nincs idő meghalnit eredetileg áprilisban tervezték bemutatni, majd novemberre csúsztatták a premiert. A Tenet és a járványhelyzet számait látva azonban a stúdió úgy döntött, jövő áprilisra halasztja a bemutatót. A jelek szerint ez adta a végső lökést a világ második legnagyobb moziláncának, a Cineworldnek:

a cég úgy döntött, ideiglenesen az összes amerikai és brit moziját bezárja.

Mindez 127 egyesült királyságbeli és amerikai moziját és több mint 45 ezer alkalmazottját érinti. A hálózathoz tartozik a magyar Cinema City is, ám Buda Andrea, a cég PR és marketing igazgatója a hvg.hu-nak azt nyilatkozta, ők egyelőre a koronavírus miatt hozott szabályozások betartására és a lehető legjobb szolgáltatások nyújtására koncentrálnak.

A Cineworld lépése a cég alkalmazottait is meglepte, akiknek többsége a híreket olvasva értesült arról, hogy elvesztette állását. A mozitulajdonosok szövetségének elnöke New York kormányzóját, Andrew Cuomot tette felelőssé azért, hogy a stúdió végül kihúzta az idei bemutatónaptárból a James Bond-mozit. Az Egyesült Államok filmszínházainak körülbelül 70%-a üzemel jelenleg, a legtöbb államban különböző távolságtartási szabályokat írtak elő, vagy 50-70%-os kapacitást engedélyeztek. Két államban azonban még mindig nem engedélyezték a mozik kinyitását: Új-Mexikó mellett elsősorban a New York-i tiltás miatt akadtak ki a mozitulajdonosok. Mint a szövetség elnöke elmondta, az állam óriási hatással van egy-egy film bevételi eredményeire: nemcsak a több millió néző miatt, de azért is, mert a kriitkusok és véleményformálók jelentős része is itt lakik.

A James Bond-csúszást ráadásul az elmúlt napokban további halasztások követték:

a Robert Pattinson-féle, sokak által várt Batmant jövő október helyett 2022 márciusában tervezik bemutatni; a nagy dobásnak szánt Dűne sem érkezik idén, így tuti, hogy az Oscaron se indul, helyette a Batman helyén, jövő októberben számol vele a stúdió. Az új Mátrix ellenben hamarabb, 2022 áprilisa helyett 2021 decemberében érkezne. Csúszik a The Flash és a Shazam 2 premierje, a Black Adam és a Minecraft pedig egyelőre le is került a bemutatónaptárról. Egy rakás mozinak szintén nem tudni a premierjét, köztük van Wes Anderson új filmje, vagy a Kampókéz remake-je is. Jelen állás szerint már csak két, nagyszabású produkció maradt, aminek idei premierjéről még nem tettek le teljesen: a Wonder Woman 1984 és a Pixar Soul-ja. Kérdés, ők képesek lesznek-e feltámasztani a moziipart – már ha valóban meglesz a premierjük idén.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.