Alakul a Doktor Szöszi-moziuniverzum

Mikrofilm

Harmadik rész és előzménysorozat is érkezik.

A Doktor Szöszi 2001-es bemutatójakor kevesen gondolták volna hogy a film nemcsak bevételét tekintve lesz sikeres, de popkulturálisan is meghatározó lesz. Ráadásul főszereplője, Reese Witherspoon pályáján is fordulópontot jelent. A színésznő előtte sem volt ismeretlen olyan kultikussá nemesedő tinifilmeknek köszönhetően, mint a Pleasantville, a Kegyetlen játékok, vagy a Gimiboszi – és persze Rachel testvéreként két epizódban feltűnt a Jóbarátokban is –, a Doktor Szöszi volt azonban az első mozi, amelyet már egyértelműen rá építettek. Egy menő gimis lányról szól, akivel szakít a barátja, mivel nem találja őt elég komolynak, erre azonban úgy dönt, elvégzi a jogi egyetemet. A 18 millióból készült vígjáték világszinten 141 millió dollárt hozott, és akkor a nyár egyik legnagyobb sikerévé vált.

A rendező, Robert Luketic számára is áttörést jelentett, ám később hiába próbálkozott még hasonló könnyed vígjátékokkat (Nyerj egy randit Tad Hamiltonnal!, Anyád napja, A csúf igazság), a legtöbb elhasalt. Witherspoon egy rakás filmben játszotta el a hasonló főszerepet (Mindenütt nőHonnan tudod?, Kémes hármas), a 2005-ös A nyughatatlanért pedig az Oscar-díjat is elnyerte, melyet 2015-ben egy újabb jelölés követett a Vadonban nyújtott alakításáért. Ma már a színészkedés mellett ismert tévés producernek, és az egyik legmenőbb könyves influenszernek számít. De felívelt Jennifer Coolidge pályája is, akit sokáig csak Stiffler mamájaként ismertek az Amerikai pitébő, na meg a főhősnő körmös barátnőjeként a Doktor Szösziből. Nemrég viszont A Fehér Lótusz egyetlen visszatérő szereplőjeként mindkét évadért Emmyt nyert.

A Doktor Szöszi 20. évfordulója alkamából, 2021-ben cikkek sora próbálta megfejteni, miben rejlett a film sikere: a The New York Times hosszú írásban idézte fel a születési körülményeket, míg a CNN a mai napig tartó népszerűségén lamentált. Eszerint hiába egyszerű a sztorija, a forgatókönyv okosan játszik a sablonokkal; tele van rengeteg, idézhető beszólással, és saját korát is megelőzte neofeminista mondanivalójával. Körülbelül ugyanezeket lehet elmondani a kor másik sikerfilmjéről, a Bajos csajokról, mely épp idén kapott zenés remake-et – ennek rendezőivel mi is interjúztunk. De egy rózsaszín ruhákba bújtatott plasztikszőke főhősnő tavaly is bevette a mozikat: a Doktor Szöszi mintha ennek közvetlen elődje lenne, csak épp önreflexiója és feminizmusa nem olyan sokrétű, mint amit Greta Gerwig filmjében láthattunk. De nélküle aligha született volna meg a Barbie

A film mindössze két évvel a bemutatója után máris folytatást kapott, ez azonban hiába készült több mint dupla pénzből, még az első rész bevételeit sem tudta hozni. Ennek ellenére 2009-ben, kizárólag DVD-re érkezett egy spin-off Doktor Szöszik címmel, melyben Witherspoon már csak producerként vett részt. Ezen kívül 2007-ben készült még egy musical a történetből, melyet hét Tonyra jelöltek, ám mindössze két évig futott a Broadwayn, ahol pénzügyi kudarcként fejezte be pályafutását.

Mindezek ellenére 2020-ban ismét felvetődött egy folytatás ötlete: ennek forgatókönyvét A hivatalból és a The Mindy Projectből ismert Mindy Kalling és a Brooklyn 99 – Nemszázad körzet egyik alkotója, Dan Goor írta, és eredetileg 2022-ben tervezték bemutatni, ebből azonban végül semmi nem lett. Kaling annyit elárult, hogy a harmadik epizódban Elle Wood 42 évesen tért volna vissza, amikor ismét át kell értékelnie karrierjét és azt, hol tart az életben. „Nem akarnánk elrontani azt, ami gyakorlatilag Reese Bosszúállók-sorozatának számít” – nyilatkozta azzal kapcsolatban, miért nem készült el még mindig a film. 2022-es interjújában Kaling azt állította, a forgatókönyvön dolgoznak, nem szeretnék ugyanis, hogy a főhősnőt Karennek minősítsék, vagy a cancel culture áldozatává váljon. A közízlés ugyanis az elmúlt húsz évben rengeteget változott, Kaling számára pedig intő jel volt a Szex és New Yorkot feltámasztó, 2021-ben indult És egyszer csak…, amelyben hiába tért vissza az eredeti szereplők többsége, a rajongók és sok kritikus szerint is képtelen volt megidézni az eredeti sorozatot. Tavaly Reese Witherspoon azt nyilatkozta, nem lesz harmadik rész Jennifer Coolidge nélkül, őt azonban ekkor még senki nem kereste meg a produkciótól. 

A trilógia záróepizódja körül tehát még mindig rengeteg a kérdés, ez azonban nem állja útját a további Doktor Szöszi-projekteknek. A hírek szerint ugyanis Elle címmel előzménysorozat rendelt be az Amazon Prime. Ezt a Bizonytalan alkotója, Laura Kittrel készíti majd, és a főszereplő, Elle Woods gimnáziumi éveire koncentrál, azaz épp az első rész előtt játszódik. A streamingszolgáltató emellett egy spin-off sorozatot is rendelt, amelyben Witherspoon ismét felöltené az ikonikus rózsaszín kosztümöt – ezért a Gossip Girl – A pletykafészek remake-sorozatának alkotói, Josh Schwartz és Stephanie Savage felel.

Maga Witherspoon egy tavalyi interjúban a Doktor Szöszit a Top Gunhoz hasonlította: annak folytatására is hosszú éveket kellett válni, ám a Mavericknek hatalmas sikert aratott és még az első rész iránti nosztalgiát is feltámasztotta. A színésznő azonban nemcsak a Doktor Szöszi-folytatásokon dolgozik gőzerővel: első sikere, az 1999-es Gimiboszi is folytatást kapott Tracy Flock Can’t Win címmel, ezt ráadásul az eredeti író-rendezője, Alexander Payne készíti, aki azóta napjaink egyik legsikeresebb, két Oscar-díjas filmesének számít.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.