Így válik eggyé a munkahely és a munkaerő

Mikrofilm

Paczolay Zsófia filmjét, a Budapest silót ajánljuk a Verzió mai kínálatából.

Budapest egyik legnagyobb ipari objektuma lehetne múzeum, vagy felkapott látványosság. De a csepeli Szabadkikötőben álló gabonasiló ma is működik, úgyhogy ez is csak egy munkahely.

A fővárosi gyárak és üzemek javát lebontották, de amelyeket állva hagytak, azok sem eredeti funkciójuk szerint működnek. A csepeli Szabadkikötőben működő ún. gabonatárház azon kivételek közé tartozik, ahol kezdettől fogva az történik, amit az elnevezés sugall. Az 1928-ban átadott építményben a mennyiség győzedelmeskedik: körülbelül 30 ezer tonna ömlesztett gabona egyidejű raktározására nyílik lehetőség, ennek egyharmadát tárolják silókban. „A lépcsőkön feljutva alig látunk valamit az arcunkba tóduló gomolygó portól (…) az épületnek ugyan vannak ablakai, de kilátni nem lehet rajtuk, mert mindent betakar ez a vastag porréteg” – olvasható a pár éve megjelent helyszíni riportban, amiből könnyen kikövetkeztethető, hogy noha félelmetes és nyomasztó az ilyen objektum, de látványosnak és titokzatosnak is mondható.

 
Forrás. Verzio International Human Rights Documentary Film Festival Facebook

A Budapest siló című filmben Paczolay Zsófia rendező és Ezequiel Salinas operatőr nemcsak felfedezi és birtokba veszi a patinás építményt, nemcsak rácsodálkozik arra, hogy lassan száz éve működik az itteni rendszer. Ám fontosabb a számukra, hogy ne csak a berendezések működését mutassák meg, hanem valaki olyat is, aki valóban együtt él a gabonaraktárral. Egy munkaerőt. Így jutottak el Józsefhez, aki immár harminc éve dolgozik a Szabadkikötőben, még a lakhelye is a közelben van. „Szinte búvárként ereszkedik le naponta a tíz emelet mély silókba, hogy kitisztítsa őket” – olvashatjuk a film ajánlójában, ami egyáltalán nem túlzás. Ahogy az sem, hogy férfi mindazok ellenére ragaszkodik a munkájához, hogy az súlyosan egészségkárosító, zajos, monoton és még társaság sincs. „Mégsem tud innen szabadulni; szerves részévé vált a környezetének” – állítják az alkotók, és a Budapest silóban ezt meggyőzően, szinte szavak nélkül be is bizonyítják.

Vetítik: 27-én, 16.30, Toldi – Kisterem

A Magyar Narancs múlt heti nyomtatott kiadása öt oldalas mellékletben foglalkozik a Verzió Filmfesztivállal.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.