Így válik eggyé a munkahely és a munkaerő

Mikrofilm

Paczolay Zsófia filmjét, a Budapest silót ajánljuk a Verzió mai kínálatából.

Budapest egyik legnagyobb ipari objektuma lehetne múzeum, vagy felkapott látványosság. De a csepeli Szabadkikötőben álló gabonasiló ma is működik, úgyhogy ez is csak egy munkahely.

A fővárosi gyárak és üzemek javát lebontották, de amelyeket állva hagytak, azok sem eredeti funkciójuk szerint működnek. A csepeli Szabadkikötőben működő ún. gabonatárház azon kivételek közé tartozik, ahol kezdettől fogva az történik, amit az elnevezés sugall. Az 1928-ban átadott építményben a mennyiség győzedelmeskedik: körülbelül 30 ezer tonna ömlesztett gabona egyidejű raktározására nyílik lehetőség, ennek egyharmadát tárolják silókban. „A lépcsőkön feljutva alig látunk valamit az arcunkba tóduló gomolygó portól (…) az épületnek ugyan vannak ablakai, de kilátni nem lehet rajtuk, mert mindent betakar ez a vastag porréteg” – olvasható a pár éve megjelent helyszíni riportban, amiből könnyen kikövetkeztethető, hogy noha félelmetes és nyomasztó az ilyen objektum, de látványosnak és titokzatosnak is mondható.

 
Forrás. Verzio International Human Rights Documentary Film Festival Facebook

A Budapest siló című filmben Paczolay Zsófia rendező és Ezequiel Salinas operatőr nemcsak felfedezi és birtokba veszi a patinás építményt, nemcsak rácsodálkozik arra, hogy lassan száz éve működik az itteni rendszer. Ám fontosabb a számukra, hogy ne csak a berendezések működését mutassák meg, hanem valaki olyat is, aki valóban együtt él a gabonaraktárral. Egy munkaerőt. Így jutottak el Józsefhez, aki immár harminc éve dolgozik a Szabadkikötőben, még a lakhelye is a közelben van. „Szinte búvárként ereszkedik le naponta a tíz emelet mély silókba, hogy kitisztítsa őket” – olvashatjuk a film ajánlójában, ami egyáltalán nem túlzás. Ahogy az sem, hogy férfi mindazok ellenére ragaszkodik a munkájához, hogy az súlyosan egészségkárosító, zajos, monoton és még társaság sincs. „Mégsem tud innen szabadulni; szerves részévé vált a környezetének” – állítják az alkotók, és a Budapest silóban ezt meggyőzően, szinte szavak nélkül be is bizonyítják.

Vetítik: 27-én, 16.30, Toldi – Kisterem

A Magyar Narancs múlt heti nyomtatott kiadása öt oldalas mellékletben foglalkozik a Verzió Filmfesztivállal.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.