Így válik eggyé a munkahely és a munkaerő

Mikrofilm

Paczolay Zsófia filmjét, a Budapest silót ajánljuk a Verzió mai kínálatából.

Budapest egyik legnagyobb ipari objektuma lehetne múzeum, vagy felkapott látványosság. De a csepeli Szabadkikötőben álló gabonasiló ma is működik, úgyhogy ez is csak egy munkahely.

A fővárosi gyárak és üzemek javát lebontották, de amelyeket állva hagytak, azok sem eredeti funkciójuk szerint működnek. A csepeli Szabadkikötőben működő ún. gabonatárház azon kivételek közé tartozik, ahol kezdettől fogva az történik, amit az elnevezés sugall. Az 1928-ban átadott építményben a mennyiség győzedelmeskedik: körülbelül 30 ezer tonna ömlesztett gabona egyidejű raktározására nyílik lehetőség, ennek egyharmadát tárolják silókban. „A lépcsőkön feljutva alig látunk valamit az arcunkba tóduló gomolygó portól (…) az épületnek ugyan vannak ablakai, de kilátni nem lehet rajtuk, mert mindent betakar ez a vastag porréteg” – olvasható a pár éve megjelent helyszíni riportban, amiből könnyen kikövetkeztethető, hogy noha félelmetes és nyomasztó az ilyen objektum, de látványosnak és titokzatosnak is mondható.

 
Forrás. Verzio International Human Rights Documentary Film Festival Facebook

A Budapest siló című filmben Paczolay Zsófia rendező és Ezequiel Salinas operatőr nemcsak felfedezi és birtokba veszi a patinás építményt, nemcsak rácsodálkozik arra, hogy lassan száz éve működik az itteni rendszer. Ám fontosabb a számukra, hogy ne csak a berendezések működését mutassák meg, hanem valaki olyat is, aki valóban együtt él a gabonaraktárral. Egy munkaerőt. Így jutottak el Józsefhez, aki immár harminc éve dolgozik a Szabadkikötőben, még a lakhelye is a közelben van. „Szinte búvárként ereszkedik le naponta a tíz emelet mély silókba, hogy kitisztítsa őket” – olvashatjuk a film ajánlójában, ami egyáltalán nem túlzás. Ahogy az sem, hogy férfi mindazok ellenére ragaszkodik a munkájához, hogy az súlyosan egészségkárosító, zajos, monoton és még társaság sincs. „Mégsem tud innen szabadulni; szerves részévé vált a környezetének” – állítják az alkotók, és a Budapest silóban ezt meggyőzően, szinte szavak nélkül be is bizonyítják.

Vetítik: 27-én, 16.30, Toldi – Kisterem

A Magyar Narancs múlt heti nyomtatott kiadása öt oldalas mellékletben foglalkozik a Verzió Filmfesztivállal.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.